Grup Feroviar Roman a primit inapoi garantia de 20,2 milioane de euro abia la sase luni de la incercarea de privatizare a CFR Marfa, informeaza, marti, compania.
"Procedura de privatizare a obligat participantii, inclusiv GFR, ca, in cadrul procesului de privatizare, sa depuna, impreuna cu oferta de pret, si o scrisoare de garantie bancara in scopul garantarii indeplinirii obligatiilor ulterioare, cea mai importanta fiind semnarea contractului de vanzare-cumparare de actiuni de catre ofertantul declarat castigator si depunerea intr-un cont escrow a sumei de 20,2 milioane euro. GFR s-a conformat acestei obligatii si impreuna cu oferta de pret a constituit si scrisoarea de garantie bancara emisa de o banca straina', au explicat reprezentantii companiei.
Potrivit acestora, scrisoarea de garantie bancara a fost emisa in temeiul prevederilor Codului Civil Roman si a reglementarilor bancare care prevad in mod strict termenul de valabilitate, scopul pentru care se constituie garantia, cat si conditiile pentru care poate fi executata o astfel de garantie.
"In consecinta, scrisoarea de garantie bancara depusa de GFR in procedura de privatizare a CFR Marfa nu putea fi executata intr-o alta cauza, alta decat privatizarea CFR Marfa. Finalizarea tranzactiei nu a fost posibila din cauza neindeplinirii conditiilor suspensive, din motive care nu au tinut de culpa cumparatorului GFR, situatie in care contractul de privatizare a incetat de drept, potrivit clauzelor din cuprinsul... mai mult
Marti, 13 Mai 2014, ora 16:48
Grampet Group infirma informatiile potrivit carora procesul de privatizare a HZ Cargo Croatia ar fi incetat pentru ca Grampet Group nu ar fi depus "garantiile financiare necesare".
Publicatiile croate au relatat la inceputul saptamanii, citand surse guvernamentale, ca privatizarea HZ Cargo a fost abandonata ca urmare a esecului negocierilor cu Grampet Group.
Gruia Stoica, urmarit de ghinion si in Croatia? Ce se intampla cu tentativa GFR de a cumpara HZ Cargo
"Reprezentantii Grampet si reprezentantii Ministerului Transporturilor vor avea in zilele urmatoare o intalnire programata pentru a discuta toate elementele ce tin de acest proces.
In ceea ce priveste motivul invocat, nedepunerea garantiilor financiare, dorim sa precizam ca in stadiul in care se afla acum procedura de privatizare a HZ Cargo nici nu este prevazuta depunerea unor astfel de garantii", se precizeaza intr-un comunicat Grampet Group remis Ziare.com.
Potrivit reprezentantilor companiei de transport ...citeste mai departe despre "Gruia Stoica face lumina in privatizarea "CFR" -ului din Croatia: Continua sau nu negocierile?" pe Ziare.com mai mult
Miercuri, 15 Ianuarie 2014, ora 18:19
Grup Feroviar Roman (GFR) nu ar fi avut toti banii pentru preluarea CFR Marfa, considera ministrul Transporturilor Ramona Manescu, care afirma ca ministerul inca nu a inapoiat companiei detinute de omul de afaceri Gruia Stoica garantia de 10 milioane euro depusa in cadrul procesului de privatizare.
"Eu nu cred ca aveau banii sa plateasca, chiar nu cred ca aveau banii. Probabil ca aveau promisiuni. Probabil ca aveau deja angajamente cu banci, cu banci de investitii, dar nu cred ca aveau toti banii la momentul respectiv", a afirmat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, raspunzand unei intrebari pe aceasta tema.
Ea a afirmat ca garantia de 10 milioane euro nu a fost deocamdata inapoiata Grup Feroviar Roman (GFR).
"Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupa in continuare domnul Ghibu (Cristian Ghibu, secretar de stat in ministerul Transporturilor si sef al comisiei de privatizare CFR Marfa, n.r.), care este in subordinea mea si care are discutii cu GFR-ul. (...) Eu i-am dat mandatul, asa cum au spus consultantii privatizarii, sa inapoieze aceasta garantie. Acum, probabil ca inca discuta cu GFR-ul, nu stiu sa va spun daca pana la urma se va da aceasta garantie, nu se va da aceasta garantie", a spus Manescu.
Implicarea Ramonei Manescu in privatizarea CFR Marfa: "Am avut de luat o singura decizie"
Ministrul a spus ca dupa preluarea mandatului de ministru la Transporturi nu trebuit sa poarte negocieri legate de privatizare,... mai mult
Duminica, 15 Decembrie 2013, ora 13:30
In urma intalnirii de la ora 15 intre Gruia Stoica si reprezentantii Ministerului Transporturilor, mai multe surse au declarat pentru mai multe posturi de televiziune ca privatizarea a esuat. Pe de alta parte, tot pe "surse" se anunta o noua intalnire pentru continuarea negocierilor.
Cine este "acarul Paun" in afacerea CFR Marfa
Un scretar de stat la Ministerul Transporturilor, Cristian Ghibu, este omul cheie in prizatizarea de la CFR Marfa. Omul lui Relu Fenechiu si fost director la CFR SA, Ghibu este cel pe care Ramona Manescu il face responsabil cu un eventual esec al privatizarii companiei de stat. O decizie cu privire la "soarta" CFR Marfa va fi luata in urmatoarele ore.
Cristian Ghibu a fost numit secretar de stat in Ministerul Transporturilor in ianuarie 2013 printr-o decizia a premierului Victor Ponta. Nascut in 1967 in Focsani, judetul Vrancea, Ghibu a absolvit Facultatea de Mecanica la Universitatea Tehnica "GH. Asachi" din Iasi.
Timp de 5 ani a lucrat ca inginer la BMW Germania. In perioada 2007-2008 a ocupat functia de director la CFR SA Infrastructura si in 2012, pentru cateva luni a fost director general la Compania Nationala de Cai Ferate (CNFC) CFR SA. Este membru al Clubului Rotary.
Ghibu a condus activitatea de zi cu zi a ministerului in perioada interimatului lui Victor Ponta, adica de la demiterea lui Relu Fenechiu si pana la instalarea in functia de ministru a Ramonei Manescu.
La inceputul lunii septembrie au aparut "zvonuri"... mai mult
Luni, 14 Octombrie 2013, ora 11:54
Privatizarea CFR Marfa va esua daca omul de afaceri Gruia Stoica nu va plati, luni, la termenul stabilit, diferenta de 170 de milioane de euro, a precizat, vineri, Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu.
Ramona Manescu a precizat ca va astepta pana la termenul mentionat ca firma omului de afaceri amintit - GFR - sa achite actiunile pe care le-a adjudecat de la CFR Marfa.
"Termenul de plata a diferentei de 170 de milioane de euro, de catre GFR, nu mai poate fi extins peste ziua de luni. Cu alte cuvinte privatizarea esueaza daca nu se respecta termenul de plata din contract si procedura de privatizare se va relua|, a declarat Manescu.
In acelasi timp, ministrul Transporturilor a respins afirmatiile facute de patronul GFR, Gruia Stoica, vineri, potrivit carora termenul de plata final, stabilit pentru luni 14 octombrie, nu ar putea fi respectat pentru ca nici Ministerul Transporturilor nu si-ar fi respectat obligatiile din contractul de privatizare.
"Ministerul Transporturilor si-a respectat toate obligatiile, asa cum si domnul Gruia Stoica, sunt convinsa ca si-a respectat toate obligatiile. Eu nu vreau sa acuz pe nimeni, deocamdata", a mai spus Ramona Manescu. mai mult
Sambata, 12 Octombrie 2013, ora 10:00
Termenul pana la care Grupul Feroviar Roman (GFR) trebuie sa achite toti banii pentru preluarea pachetului majoritar al CFR Marfa a fost decalat pana la data de 20 decembrie 2013, deoarece tranzactia are nevoie de avizul Consiliului Concurentei, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern initiat de Ministerul Transporturilor.
In plus, activele non-core nu sunt prinse in evaluare si vor fi transferate fara plata catre alte companii de stat inainte de finalizarea tranzactiei, a precizat, luni, Cristian Ghibu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si seful Comisiei de Privatizare a CFR Marfa.
"Avand in vedere obligatia cumparatorului de a notifica prompt, dupa semnarea contractului de vanzare - cumparare de actiuni, Consiliul Concurentei si/sau alte autoritati de concurenta competente cu privire la tranzactie, conform prevederilor Legii nr. 21/1996, daca finalizarea nu a avut loc pana la data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei", se arata in textul proiectului.
Hotararea de Guvern initiala, intrata in vigoare la 14 august, preciza ca, daca finalizarea procesului nu are loc intr-o perioada de 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare, contractul de privatizare se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia... mai mult
Luni, 07 Octombrie 2013, ora 17:11
Operatorul de stat de transport feroviar de marfa din Croatia, HZ Cargo, va fi cumparat de Grup Feroviar Roman, care va investi 30 de milioane de euro in modernizarea sa. Afacerea va avea loc in saptamanile urmatoare.
Compania feroviara croata urmeaza sa fie vanduta investorilor romani "Feroivar" (Grup Feroviar Roman - n.red.), scrie Croatian Times.
Ministrul croat al Transporturilor, Sinisa Hajdas Doncic a confirmat stirea la inceputul saptamanii, explicand ca a fost cea mai buna solutie pe care o avea compania, care avea nevoie disperata de o injectie financiara pentru a putea supravietui.
Citeste mai multe despre Cat valoreaza compania croata cumparata de GFR si cat investesc romanii pe Ziare.com. mai mult
Joi, 25 Iulie 2013, ora 08:16
Omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controleaza compania Grup Feroviar Roman, declarata castigatoarea competitiei in privatizarea CFR Marfa, a declarat, joi, la TVR, ca va plati cele peste 200 de milioane de euro in termenul prevazut pentru ca altfel risca sa piarda 28 de milioane de euro.
"Daca eu nu platesc acesti bani, risc sa pierd 28 de milioane de euro. 10 milioane din scrisoarea de garantie pe care am depus-o la Ministerul Transporturilor si alte 18 milioane pe un cont escrow. Comisia de privatizare, tocmai din acest motiv sa nu se intample sa ajung in situatia de a nu plati, a cerut o suplimentare de 18 milioane de euro, un cont escrow, in termen de 30 de zile, pentru a demonstra ca avem acesti bani.
Nu cred ca as fi putut sa risc 28 de milioane de euro de dragul de a lua un trofeu sau de dragul de de a fi, cum se zice in limba romana, o zi primar", a declarat Gruia Stoica.
Acesta a precizat ca detine o parte din bani insa marea majoritate va fi din creditari pentru ca "nu cred ca acum are cineva 200 de milioane de euro cash".
"Traim in Romania si nu cred ca acum are cineva 200 de milioane de euro cash. Avem o parte din bani, pentru ca nicio banca, o institutie financiara externa sau fond nu poate sa iti dea acesti bani. Avem o parte din bani, dar marea majoritate vor fi din creditari. (...) Avem active de peste 400 de milioane de euro, GFR este bancabil, am vorbit cu institutii financiare externe si exista acesti bani", a explicat Gruia Stoica.... mai mult
Vineri, 21 Iunie 2013, ora 09:01
Privatizarea CFR Marfa trezeste interesul altor doi mari operatori feroviari din Romania:Grupul Feroviar Roman si Transferoviar Grup. Anuntul a fost facut chiar de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu in cadrul unui interviu televizat.
"Din cate stiu eu, cele doua companii si-au manifestat interesul pentru privatizarea CFR Marfa, au avut astfel de discutii cu consultantul in procesul de privatizare", a spus ministrul Transporturilor, la Antena 3.
Cifrele de afaceri de ordinul milioanelor de euro, gestionarea altor companii de stat din tarile vecine ca Bulgaria sau Ungaria sau experienta in transportul feroviar de persoane sunt cateva dintre elementele care pot ajuta cele doua companii sa castige licitatie pentru CFR Marfa.
GFR, hranit si crescut de CFR
GFR este al doilea mare operator de transporturi feroviare de marfa din Romania, dupa compania de stat CFR Marfa. GFR opereaza cu 13.500 de vagoane si 260 de locomotive.
Proprietarul grupului Grampet SA din care face parte si GFR este Gruia Stoica, un controversat om de afaceri din cauza contractelor cu statul roman. De altfel, GFR s-a dezvoltat prin preluarea a peste 6.000 de vagoane de la CFR, prin operatiunea Rolling Stock Company. In 2007, compania respectiva a fost creata in asociere cu CFR, GFR si Raiffeisen Bank. CFR a intrat in forma cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai tarziu, banca si-a anuntat intentia de a-si vinde cele 17 procente, dar CFR nu a activat clauza de... mai mult
Luni, 25 Martie 2013, ora 06:25