Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

GFR trebuie sa achite banii pentru CFR Marfa pana pe 20 decembrie

GFR trebuie sa achite banii pentru CFR Marfa pana pe 20 decembrie


Termenul pana la care Grupul Feroviar Roman (GFR) trebuie sa achite toti banii pentru preluarea pachetului majoritar al CFR Marfa a fost decalat pana la data de 20 decembrie 2013, deoarece tranzactia are nevoie de avizul Consiliului Concurentei, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern initiat de Ministerul Transporturilor.

In plus, activele non-core nu sunt prinse in evaluare si vor fi transferate fara plata catre alte companii de stat inainte de finalizarea tranzactiei, a precizat, luni, Cristian Ghibu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si seful Comisiei de Privatizare a CFR Marfa.

"Avand in vedere obligatia cumparatorului de a notifica prompt, dupa semnarea contractului de vanzare - cumparare de actiuni, Consiliul Concurentei si/sau alte autoritati de concurenta competente cu privire la tranzactie, conform prevederilor Legii nr. 21/1996, daca finalizarea nu a avut loc pana la data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei", se arata in textul proiectului.

Hotararea de Guvern initiala, intrata in vigoare la 14 august, preciza ca, daca finalizarea procesului nu are loc intr-o perioada de 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare, contractul de privatizare se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei.

Astfel ca, practic, noua Hotarare de Guvern decaleaza de la 13 octombrie la 20 decembrie 2013 termenul pana la care GFR, companie controlata de omul de afaceri Gruia Stoica, trebuie sa achite toata suma de bani.

"Prin scrisoarea nr. 11663 din data de 4.10.2013, Consiliul Concurentei a precizat ca, in opinia sa, in situatia in care nu exista indoieli serioase privind compatibilitatea operatiunii analizate cu mediul concurential sau acestea au fost inlaturate prin angajamentele propuse de partile implicate, se emite decizie de neobiectiune in maximum 45 de zile de la data primirii documentatiei complete", se arata in Nota de Fundamentare.

Totusi, in nota explicativa se mai precizeaza ca este previzibil ca autoritatea de concurenta sa efectueze o analiza aprofundata a efectelor tranzactiei pe piata.

"Incepand cu data primirii unei notificari complete din partea cumparatorului, care contine toate elementele necesare pentru a permite controlul eficient al unei operatiuni de concentrare economica, termenul legal maxim stipulat prin Legea concurentei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in care Consiliul Concurentei va emite o decizie in ceea ce priveste compatibilitatea unei operatiuni de concentrare economica cu un mediu concurential normal este de 5 luni de zile", au adaugat initiatorii proiectului.

Active ale CFR Marfa, transferate catre alte companii de stat

In plus fata de avizul Consiliului Concurentei, un alt motiv pentru care termenul a fost decalat este faptul ca anumite active ale CFR Marfa trebuie transferate catre alte companii de stat inainte de finalizarea tranzactiei.

"Transferul fara plata a activelor presupune diminuarea corespunzatoare a capitalului social al CFR Marfa, in baza hotararii Adunarii Generale a Actionarilor, iar diminuarea capitalului social se poate inregistra la O.R.C. numai dupa trecerea a 2 luni de la publicarea in Monitorul Oficial a hotararii A.G.A., conform Legii nr. 31/1990, perioada care excede termenul legal stabilit pentru finalizare prin H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013. Acest din urma aspect, impreuna cu cele relevate mai sus referitoare la emiterea deciziei de autorizare a tranzactiei de catre Consiliul Concurentei conduc la concluzia ca tranzactia nu se poate finaliza decat prin prelungirea termenului legal prevazut in H.G. nr. 526/2013", se mai arata in nota de fundamentare.

Vineri, Grupul Feroviar Roman a anuntat ca a platit pana acum 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si va achita diferenta pana la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurentei.

"Procedura de privatizare urmeaza sa continue prin obtinerea avizului Consiliului Concurentei sau al Comisiei Europene, avand in vedere ca notificarea depusa in numele Grup Feroviar Roman a fost declarata valida si admisa. Ulterior avizarii tranzactiei de catre Consiliul Concurentei si indeplinirii conditiilor din contract, cumparatorul va achita diferenta, finalizandu-se astfel privatizarea. Avizarea de catre Consiliul Concurentei este o procedura standard pentru orice tranzactie de acest fel, in spatiul european", au mai spus reprezentantii companiei.

Consiliul Concurentei poate da un raspuns in termen de cinci luni de la primirea documentatiei complete, insa analiza Consiliului este independenta de termenele date de Guvern privind finalizarea procesului de privatizare.

In urma cu doua saptamani, GFR a depus o serie de acte la Consiliul Concurentei, insa notificarea nu era completa, intrucat lipseau anexele la contractul de privatizare. Intre timp, GFR a depus anexele la inceputul saptamanii trecute. Joi, Consiliul Concurentei a trimis o solicitare catre GFR prin care a cerut acte suplimentare, iar GFR are termen 20 de zile pentru a completa notificarea.

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat, joi, ca institutia se va concentra in perioada urmatoare pe acest caz.

"Vrem sa dam un verdict cat mai repede, vom incerca sub termenul de cinci luni. Noi ne-am pregatit pentru acest caz, am inceput sa ne incalzim inca din februarie, asa ca am incredere ca vom reusi sa mergem repede", a spus Chiritoiu.

El a adaugat ca a informat Comisia Europeana cu privire la acest caz, iar autoritatea de la Bruxelles urmeaza sa decida in maximum doua saptamani daca acest caz ramane in analiza Consiliului Concurentei sau este de competenta Comisiei Europene.

"Trebuie sa vedem daca s-a respectat decizia CSAT potrivit careia CFR Marfa trebuie sa renunte la unele componente unde are monopol, precum instalatiile de incarcare-descarcare. Acestea se vor muta, probabil, la CFR Infrastructura. Apoi va trebui sa vedem daca sunt anumite trasee unde aceasta concentrare ar avea o pozitie atat de puternica incat n-ar mai exista concurenta", a afirmat Chiritoiu.

El a mai spus ca nu este exclusa nicio varianta de raspuns din partea Concurentei.

"Cotele de piata sunt mari si ne uitam la asta. Putem spune 'da', 'nu' sau 'da, conditionat'. Conditiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renuntarea la anumite parti din aceste companii. Ne putem uita si la partea de contracte. Este mai putin probabil sa punem conditii pe partea de pret, dar ne vom uita si la asta. Nimic nu este exclus", a explicat Chiritoiu.

Intrebat ce se va intampla daca raspunsul Concurentei va fi negativ, Chiritoiu a raspuns ca, in acel caz, toata tranzactia va fi blocata.

Compania Grup Feroviar Roman a fost declarata pe 20 iunie 2013 castigatoare a competitiei pentru privatizarea CFR Marfa, iar contractul de vanzare-cumparare a pachetului de 51% din capitalul social al societatii catre societatea comerciala Grup Feroviar Roman a fost semnat in data de 2 septembrie 2013.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1129 ori