In Romania, veniturile banesti ale unei gospodarii erau, la nivelul celui de-al treilea trimestru din 2020, mult mai mici decat cele inregistrate de un singur bugetar din administratia publica.
Astfel, o gospodarie inregistra un venit de (ne referim doar la veniturile banesti, nu si cele in natura) 4.961 de lei, in timp ce, pe luna septembrie, un bugetar din administratia publica castiga 5.054 de lei. Daca ducem putin mai departe comparatia, o persoana dintr-o gospodarie romaneasca castiga 1.934 de lei, adica de peste 2,5 ori mai putin decat un bugetar. Cu toate acestea, scopul materialul este de a vedea cum se descurca un roman care este pensionar, salariat, somer sau agricultor cu banii pe care-i castiga in fiecare luna.
Ca o paranteza, dupa ce ca banii sunt putini, in unele cazuri majoritatea acestora se duc pe taxe si impozite, dar mai important, independent de darile la stat, romanii au a treia mare cheltuiala lunara, dupa mancare si intretinere, bautura si tutunul, in detrimental altor cheltuieli esentiale pentru un trai mai bun.
"Salariile si celelalte venituri asociate lor au format cea mai importanta sursa de venituri (68,9% din veniturile totale ale gospodariilor). La formarea veniturilor totale ale gospodariilor au contribuit, de asemenea, veniturile din prestatii sociale (18,9%), veniturile din activitati neagricole independente (2,1%), veniturile din agricultura (1,9%), cele din proprietate si vanzarea de active din patrimoniul gospodariei (1,1%),... mai mult
Luni, 18 Ianuarie 2021, ora 00:01
Gospodariile din Uniunea Europeana (UE) au alocat anul trecut 12,1% din cheltuielile lor totale de consum pentru "alimente si bauturi nealcoolice", pe primele locuri fiind romanii, lituanienii si estonienii, arata datele publicate luni de Oficiul European de Statistica (Eurostat).
In 2018, gospodariile din Uniunea Europeana au cheltuit peste 1.047 miliarde de euro (echivalentul a 6,6% din PIB-ul UE) pentru "alimente si bauturi nealcoolice". Aceasta reprezinta a treia cea mai importanta categorie a cheltuielilor de consum din UE, dupa "locuinta, aprovizionare cu apa, electricitate, gaz si alti combustibili" (24%) si "transporturi" (13,2%).
In statele membre ale UE, cel mai ridicat procentaj din cheltuielile totale de consum alocat pentru "alimente si bauturi nealcoolice" s-a inregistrat anul trecut in Romania (27,8%), Lituania (20,9%) si Estonia (19,6%), spre deosebire de alte patru tari unde procentul a fost sub 10%, si anume Marea Britanie (7,8%), Irlanda (8,7%), Luxemburg (9,1%) si Austria (9,7%).
In perioada 2008 - 2018, procentul cheltuielilor totale de consum alocat pentru "alimente si bauturi nealcoolice" a scazut sau a ramas stabil in majoritatea statelor membre unde sunt disponibile datele pentru 2018.
Cel mai semnificativ declin s-a inregistrat in Lituania (de la 24,8% din totalul cheltuielilor de consum in 2008 la 20,9% in 2018, sau o scadere de 3,9 puncte procentuale), Polonia (minus 3,4 pp) si Malta (minus trei pp).
In contrast, cheltuielile... mai mult
Luni, 09 Decembrie 2019, ora 10:13
Gospodariile din Uniunea Europeana au alocat, in medie, 9% din cheltuielile totale de consum pentru recreatie si cultura in anul 2017, pe primele locuri fiind gospodariile din Danemarca si Suedia, ambele cu 11,5%, in timp ce la coada clasamentului sunt cele din Romania, care au alocat in acest sens 5,8%, si cele din Luxemburg si Irlanda, ambele cu 5,9%, arata datele publicate miercuri de Oficiul European de Statistica (Eurostat).
La nivelul Uniunii Europene se observa modalitati diferite de consum, care depind foarte mult de nivelul veniturilor, de obiceiurile culturale sau de situatie geografica. In 2017, in medie in tarile UE cea mai mare parte (aproape un sfert) din cheltuielile de consum ale gospodariilor au fost alocate catre sectorul "locuinta, apa, electricitate si gaze" (care exclude achizitionarea locuintelor), in timp ce "transportul" a reprezentat 13%, "alimentele si bauturile non-alcoolice" - 12 %, in timp ce "restaurantele si hotelurile" si "recreatia si cultura" au fiecare aproximativ 9%. Un procent de 4% pana la 6% este pentru segmentul "mobila si electrocasnice", "imbracaminte si incaltaminte", "bauturi alcoolice si tutun" si "sanatate"; in timp ce "comunicatiile" si "educatia" au 3% si, respectiv 1%.
Gospodariile au alocat in 2017 cea mai mare parte a cheltuielilor de consum catre sectorul "locuinta" in aproape toate statele din Uniunea Europeana, exceptand Estonia, Lituania si Romania, unde "alimentele" au fost cele mai important, si Cipru si Malta,... mai mult
Miercuri, 03 Iulie 2019, ora 11:09
Veniturile totale medii lunare ale populatiei pe o gospodarie au fost de 4.454 lei in al treilea trimestru din 2018, iar cheltuielile totale au fost in medie de 3.891 lei lunar/gospodarie, reprezentand 87,4% din nivelul veniturilor totale, arata datele Institutului National de Statistica (INS), date joi publicitatii.
Potrivit sursei citate, la nivelul fiecarei gospodarii din Romania, venitul total mediu lunar a fost de 1.713 lei pe persoana, iar cheltuiala medie totala s-a ridicat la 1.497 lei/persoana.
Conform INS, veniturile banesti au fost, in medie, de 4.090 lei lunar pe gospodarie (1.573 lei pe persoana), iar veniturile in natura de 364 lei lunar pe gospodarie (140 lei pe persoana) . Salariile si celelalte venituri asociate lor au format cea mai importanta sursa de venituri (67,0% din veniturile totale ale gospodariilor).
La formarea veniturilor totale ale gospodariilor au contribuit, de asemenea, veniturile din prestatii sociale (18,0%), veniturile din agricultura (2,2%), veniturile din activitati neagricole independente (2,5%), cele din proprietate si vanzarea de active din patrimoniul gospodariei (1,1%), precum si veniturile in natura (8,2%), in principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (6,8%).
INS precizeaza ca mediul de rezidenta influenteaza diferentele de nivel si, mai ales, de structura intre veniturile gospodariilor dintre mediul urban si mediul rural.
Potrivit INS, principalele destinatii ale... mai mult
Joi, 10 Ianuarie 2019, ora 11:16
Romanii aloca cei mai multi bani pentru alimente si bauturi din Uniunea Europeana, iar acest lucru se vede poate cel mai bine in cifrele de afaceri spectaculoase inregistrate de retaileri.
Potrivit unei analize KeysFin, afacerile companiilor din comertul alimentar romanesc vor depasi, in acest an, nivelul record de 100 miliarde de lei.
Urmatoarele doua saptamani se anunta a fi cele mai profitabile pentru retailerii alimentari din tot anul 2018. Febra cumparaturilor de Craciun va duce afacerile companiilor peste nivelul de 103 miliarde de lei, in crestere cu aproape 6 miliarde de lei fata de rezultatul din 2017, estimeaza analistii de la KeysFin.
Business-ul din sectorul alimentar a crescut anul trecut cu 7,7% fata de 2016 si cu 135% fata de 2007 la 97 miliarde de lei. Iar profitul net a avansat cu 16,8% fata de 2016 si cu 174,5% fata de 2007, la 3,5 miliarde de lei in 2017.
Potrivit analizei, sectorul de retail se afla, in prezent, in plin proces de maturizare, dupa expansiunea galopanta din anii 2000-2010. Numarul companiilor a scazut cu 8,8% fata de 2016 si ramane cu aproape 2% sub cel din 2007, la aproape 52 de mii in 2017.
Statistica arata ca in retailul alimentar activeaza 18 companii mari, cu afaceri de 55,9 miliarde de lei in 2017, 235 de companii medii (10,8 mld.lei), 2469 firme mici (15,6 mld..lei) si 49.258 microintreprinderi (14,5 mld.lei).
"Principalii jucatori din piata, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan si Mega Image si-au consolidat... mai mult
Luni, 17 Decembrie 2018, ora 10:50
Romanii cheltuie cei mai multi bani pe produse alimentare si bauturi nealcoolice din randul cetatenilor din Uniunea Europeana, arata datele publicate marti de Eurostat.
In 2017, gospodariile din Uniunea Europeana (UE) au alocat, in medie, 12,2% din cheltuielile totale de consum pentru "produse alimentare si bauturi nealcoolice".
Aceasta este a treia cea mai importanta categorie de cheltuieli, dupa "locuinta, aprovizionare cu apa, electricitate, gaz si alti combustibili" - 24,2% - si "transport" - cu 13%.
Statele membre care depasesc 20% la acest capitol sunt: Romania (27,8%), care ocupa primul loc in acest clasament, Lituania (21,6%) pe a doua pozitie si Estonia (20,3%), care completeaza acest top 3.
La polul opus se situeaza gospodariile din Austria, care aloca pentru aceasta categorie 9,9% din cheltuielile totale de consum; Irlanda (9,2 %), Luxemburg (8,9 %) si Marea Britanie (8,2 %).
Astfel, romanii cheltuie cei mai multi bani pe mancare si bauturi nealcoolice din randul cetatenilor din Uniunea Europeana.
Iata situatia pe tari:
Foto: Eurostat
Citeste si:
Romanii de la oras dau 80% din salariu pe mancare, datorii si intretinere. Cetatenii altor tari din UE dau doar 15%Pe ce se duc banii nostri si o comparatie cu restul UE. Cat de bine se traieste in Germania sau LuxemburgRomanii dau 2 din 3 lei pe mancare, dar au gusturi mai scumpe - de la sampanie la fructe de mare
A.D. ...citeste mai departe despre "Ce loc ocupa romanii in UE dupa ponderea... mai mult
Marti, 04 Decembrie 2018, ora 11:57
Veniturile totale medii lunare ale populatiei pe o gospodarie au fost de 4.151 lei, in al doilea trimestru din 2018, iar cheltuielile totale au fost in medie de 3.558 lei lunar, arata datele Institutului National de Statistica (INS), publicate vineri.
Potrivit sursei citate, la nivelul fiecarei gospodarii din Romania, venitul total mediu lunar a fost de 1.589 lei pe persoana, iar cheltuiala medie totala s-a ridicat la 1.362 lei/persoana.
Conform INS, veniturile banesti au fost, in medie, de 3.843 lei lunar pe gospodarie, 1.471 lei pe persoana, iar veniturile in natura de 307 lei lunar pe gospodarie, 118 lei pe persoana. Salariile si celelalte venituri asociate lor au format cea mai importanta sursa de venituri, 67,5% din veniturile totale ale gospodariilor.
La formarea veniturilor totale ale gospodariilor, au contribuit, de asemenea, veniturile din prestatii sociale (18,4%), veniturile din agricultura (2,2%), veniturile din activitati neagricole independente (2,2%), cele din proprietate si vanzarea de active din patrimoniul gospodariei (1,1%) precum si veniturile in natura (7,4%), in principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (6,2%).
INS precizeaza ca mediul de rezidenta influenteaza diferentele de nivel si, mai ales, de structura intre veniturile gospodariilor dintre mediul urban si mediul rural.
Potrivit INS, principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul de bunuri alimentare,... mai mult
Vineri, 05 Octombrie 2018, ora 16:29
Preturile alimentelor din Romania sunt corelate cu cele din zona euro, iar aceasta corelare a fost favorizata in acest an de excesul de cerere interna, a declarat, joi, viceguvernatorul BNR Liviu Voinea, in conferinta de lansare a raportului "Evolutia Concurentei in sectoare cheie - 2017".
"In economiile emergente, precum Romania, unde stim ca procesul de convergenta este inflationist prin natura sa, a putut fi observata o decuplare partiala intre cresterea economica si cresterea inflatiei, pe de o parte, si intre preturile de productie si preturile de consum, pe de alta parte.
In aceste conditii, poate fi avansata si pentru aceasta economie importanta factorilor structurali, precum inflatia globala, favorizata de deschiderea economica si de integrarea in lanturile globale de valoare", a aratat oficialul BNR, intr-o prezentare intitulata "Factori structurali in evolutia preturilor bunurilor de consum".
El a explicat ca, in Romania, gradul de deschidere a economiei a crescut foarte mult in ultimele decenii, ajungand la peste 65% din Produsul Intern Brut actual.
De asemenea, dupa 2007, ponderea UE in comertul nostru exterior a depasit 70%. Comertul cu bunuri intermediare a ajuns sa reprezinte 60% din comertul extern, un creditor puternic al rolului inflatiei globale in determinarea inflatiei interne, in stransa legatura cu cresterea rolului marilor retaileri si cu cresterea ponderii comertului intern prin intermediul acestora. Scaderea constanta a ratei inflatiei... mai mult
Joi, 23 Noiembrie 2017, ora 16:34
1Cheltuielile pentru alimente ale romanilor au scazut cu 2% in primul semestru din 2012 fata de perioada similara a anului precedent, in timp ce cheltuielile pentru bauturi non-alcoolice si bere au crescut cu 5%, potrivit unui studiu GfK.
In prima jumatate a anului 2012, consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 2% in moneda nationala, comparativ cu perioada similara a anului precedent.
Cum au evoluat vanzarilor pe diferite categorii de produse in 2012
Printre produsele alimentare pentru care gospodariile si-au redus cheltuielile se regaseste anul acesta si uleiul de gatit. In 2011, pentru aceasta categorie, gospodariile au cheltuit cu pana la 40% mai mult comparativ cu 2010, in timp ce in primele sase luni ale acestui an categoria inregistreaza o scadere valorica de pana la 9%, iar volumul a scazut cu 6%.
Alte categorii care inregistreaza valori negative sunt tabletele de ciocolata si iaurtul cu fructe. Volumele de cafea macinata si prajita continua sa scada, in timp ce valoric evolutia ramane pozitiva, cu un numar constant de consumatori.
Dintre produsele de ingrijire personala pentru care observam cresteri volumice se numara samponul de par, sapunul de toaleta si deodorantele, in timp ce categorii precum pasta de dinti si detergentul de spalat rufe au avut evolutii constante.
Comertul modern castiga teren in fata celui traditional
Potrivit studiului GfK, comertul modern continua sa castige teren in fata celui traditional, atragand in... mai mult
Miercuri, 12 Septembrie 2012, ora 12:23