Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Economia, sub cod portocaliu. Cum face fata Romania zapezii

Economia, sub cod portocaliu. Cum face fata Romania zapezii


Iarna aceasta va afecta puternic economia, iar vantul viscoleste buzunarele agricultorilor. Nici transportatorii nu sunt mai multumiti de evenimentele meteorologice care au napastuit Romania, dar mai ales de reactiile autoritatilor.

Ninsorile, "ploaia inghetata" si viscolul puternic au blocat deja lanturi intregi de retail, ar putea genera cresteri in consumul de combustibil, dar si cresteri are tarifelor de transport marfa. Ce se va intampla, totusi, cu agricultura?

Specialistii au raspuns la aceste intrebari pentru Business24.

Cum resimt iarna benzinarii?

Constantin Tampiza, coordonator al strategiei de dezvoltare a Lukoil, recunoaste ca benzinariile ar putea avea probleme. Totusi, compania are o capacitate de inmagazinare de 120 de tone in fiecare benzinarie: "Asta inseamna o rezerva de vreo 15 zile, daca vorbim de 7 tone cat se vinde intr-o zi", a declarat Tampiza.

Reprezentantul Lukoil spune ca stocurile care au fost rezervate la fiecare statie asigura consumatorului de rand o alimentare continua in aceasta perioada.

Consumul de combustibil ar putea creste, dar doar daca vorbim despre consumatorii individuali. "Se circula cu o viteza mai mica, se incalzesc in drum, mai stationeaza", explica Tampiza motivele pentru care consumul este mai mare pe perioada iernii.

Transportatorii, nemultumiti

Lanturile de retail se confrunta deja cu probleme, si asta din slaba intelegere din partea autoritatilor, spune Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor de Transport Rutier.

"Exista tot timpul o prioritate in a asigura rute alternative, chiar daca in unele zone avem probleme. Aceste rute alternative trebuie stabilite din timp si folosite la maxim", spune Hagiu, care subliniaza ca in momentul de fata asistam la o lipsa totala de interventie totala din partea autoritatilor pe zona de sud si sud-est.

El acuza autoritatile ca se limiteaza doar la a anunta ce drumuri sunt inchise.

"Se putea oferi ca alternativa DN1, mai ales ca in timpul saptamanii el nu este aglomerat cu turisti care vin de la munte si care pleaca de la munte. Trebuia aceasta solutie folosita la maxim, si anume solutia DN1", sustine Augustin Hagiu.

Acesta puncteaza faptul ca legatura prin Brasov spre iesirea din tara prin Arad sau Oradea si, mai departe, spre Europa, putea fi facuta pe DN1, dar pana in momentul de fata "camioanele mai mult au stat decat au circulat".

Efectele vizibile ale iernii in economie

Efectul direct va fi cresterea tarifului de transport marfa pentru ca sunt din ce in ce mai putine camioane disponibile, "aproape imposibil sa gasesti un camion in momentul de fata disponibil pentru incarcare, ele nici macar nu au fost descarcate".

Importurile si exporturile sufera pierderi uriase, de zeci de milioane de euro, explica Hagiu. Suma reprezinta eventuale pierderi indirecte, contracte neonorate, curse neonorate, intarzieri la descarcare, intarzieri la incarcare sau penalizari.

Sorin Minea: Ce se intampla acum e deja o paranoia

"Blocajul tuturor e paranoia si eu ma indoiesc profund ca e datorata climei. S-ar putea sa fiu eu pricinos, dar nu s-a intamplat in istorie. Ma indoiesc profund de realitate. Cert este ca e a treia zi sau a patra zi in care nu se pot face livrari in afara Bucurestiului, cu exceptia Ploiestiului. Va dati seama ca asta are un impact teribil asupra procesatorilor si producatorilor in general. Suntem blocati", considera Sorin Minea, presedintele Patronatului Romalimenta.

El este de parere ca nu clima a generat acest haos si caracterizeaza drep "ciudat" faptul ca doar Bucurestiul e inchis in zilele acestea.

Agricultura, in fata amenintarilor de cod portocaliu

Minea este optimist si sustine ca iarna care ne-a lovit e o binecuvantare pentru pamant, lucru contrazis de Tudor Dorobantu, Secretar general Agrostar.

"In perioada asta nu se lucreaza la agricultura. Agricultura, pana la primavara, e inchisa. Doar zootehnia functioneaza. Nu cred ca cineva in zootehnie, cu exceptia fermelor foarte mici, au probleme foarte grave. Doar cu transporturile, pentru ca sunt soselele blocate. Zapada nu face rau agriculturii, zapada ii face bine. Nu se intampla nimic cu agricultura. Zapada aduce stratul de umiditate exact acolo unde trebuie, zapada in strat mare nu face decat sa protejeze ceea ce e sub ea, nu ingheata. Nu e niciun fel de risc asupra agriculturii cu ceea ce se intampla acum", sustine Minea.

El recunoaste insa ca zootehnia, domeniu in care este necesara aprovizionarea cu alimente si transportul animalelor dintr-un loc inaltul, va fi afectata de pe sectorul agricol.

Cei care simt cel mai puternic efectele codurilor de avertizare meteorologica sunt, totusi, cei care livrau produse din zona Bucurestiului, "si sunt multi producatori si distribuitori in Bucuresti catre tara", recunoaste Minea.

Acesta subliniaza ca zapada face bine agriculturii, si ca, in cazul inundatiilor nu agricultura e principala afectata.

Tudor Dorobantu este de parere, insa, ca zapada nu este foarte utila si subliniaza o necesitate mult mai mare de ploaie pentru agricultura.

"Pentru ca din cauza viscolului (zapada n.r.) s-a dus in zone mai putin prielnice agriculturii. Pe camp, zapada nu are mai mult de zece centimetri, pentru ca a fost pur si simplu spulberata. A fost benefic, pentru ca pe acele culturi cat de cat rasarite, cand a venit gerul, le-a protejat. Nu ne-a facut nici bine, nici rau. Pentru cei care lucram in zootehnie, ne-au crescut costurile din energie si am avut cheltuieli in plus", explica oficialul Agrostar.

"Am pornit generatoare, am avut pierderi de animale, pasari. Nu e de ajuns criza economica, politica, si sociala, a mai venit si criza amplficata de acest viscol care ne goleste efectiv buzunarele agricultorilor", a completat Dorobantu.

Intrebat despre pericolul unei eventuale perioade de inundatii in primavara, secretarul general Agrostar a recunoscut ca exista acest risc.

"Este posibil, pentru ca zapada s-a dus in zone unde s-au acumulat cantitati foarte mari. Odata cu topirea se acumuleaza torenti si evident se vor distruge acolo unde te astepti mai putin. La munte, zapada are pana la cinci metri, pentru ca, troienita, (zapada n.r.) a fost luata de vant. S-au adunat cantitati foarte mari, care vor pleca la vale si vor distruge totul in cale. Rau si acum, rau si in primavara. Ar fi fost bine ca aceasta zapada sa fi fost ploaie, pentru ca atunci nimeni nu ar fi avut de suferit. Apa ar fi intrat in sol, ar fi ajutat culturile si ar fi ajutat primavara agricola",a declarat acesta pentru Business24.

2012, un an agricol prost

Dorobantu sustine cu vehementa ca anul 2012 va fi unul prost din punctul de vedere al agriculturii, mai ales pentru ca specialistii din domeniu si-au pierdut locurile de munca in cea mai mare parte.

"In primul rand, am plecat foarte prost, din toamna acestui an, din cauza lipsei de precipitatii. Iar dezinteresul guvernantilor a facut ca noi sa lucram foarte prost. Nu mai avem irigatii. Oamenii din irigatii si desecari au fost dati afara: 4000 de oameni. Ce sperante sa mai avem. Cu certitudine, exista un mare risc de inundatii, iar specialistii nu mai avem pentru ca ii dam afara. Peste tot ii dam afara. Nu stiu de ce dam afara", a declarat oficialul Agrostar.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 5263 ori