O noua taxa auto va fi impusa romanilor, dar inca nu se stie sub ce forma va fi implementata, astfel incat sa nu mai fie contestata nici de Uniunea Europeana si nici sa fie considerata ilegala.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anuntat recent ca se analizeaza reintroducerea acestei taxe, pe poluare. Pe de o parte, aceasta este binevenita, spun analistii, care considera ca Romania are nevoie sa scape de eticheta "cimitirul auto al Europei". In plus, si Comisia Europeana recomanda o trecere cat mai rapida catre energia verde.
Potrivit ministrului Mediului, daca va exista o taxa pe mediu, nationala sau locala, trebuie sa fie sigura din punct de vedere juridic si sa aiba efecte suficiente.
"Daca va exista o noua taxa, va fi implementata in felul urmator. Va fi discutata cu Comisia Europeana si vom strange toate know-how-urile (informatiile) si toate exemplele pozitive din Uniunea Europeana, astfel incat sa nu mai ajungem in situatia de a avea o taxa ilegala. In Europa exista trei tari care nu au nicio interventie pe aceasta problema, restul de 24 au fel de fel de sisteme in implementare. Romania trebuie sa decida daca vrea sa faca parte din grupul tarilor care nu au nicio taxa, sau din grupul de 24 unde se incearca prin diverse sa taxeze poluarea", a declarat Tanczos Barna.
Pe de alta parte, vicepresedintele CFA Romania, Adrian Codirlasu, afirma ca in Uniunea Europeana este trend de trecere catre energia verde si este sustinut de Comisia Europeana, iar aici ne... mai mult
Miercuri, 13 Ianuarie 2021, ora 00:01
Dupa ce s-au laudat ca nu vor impune nici o taxa in 2021, liberalii au prezentat una dintre aceste taxe chiar in Planul National de Relansare si Rezilienta. Este vorba despre o "taxa ecologica pentru vehiculele poluante".
Daca cele de pana acum s-au dovedit a fi ilegale, prin natura in care au fost impuse sau implementate, analistii economici consultati de Ziare.com spun ca o astfel de taxa este necesara daca se doreste o tranzitie catre masinile electrice, dar mai ales pentru ca Romania a devenit cimitirul Europei la capitolul masini second-hand.
"Ce s-a schimbat in ultima perioada este planul Uniunii Europene de a trece catre masini si catre activitati care polueaza cat mai putin. Acum, s-ar putea ca aceasta cerinta de reducere a poluarii sa vina din partea UE avand in vedere ca banii care vin sunt europeni", ne-a explicat Adrian Codirlasu, vicepresedinte CFA Romania.
Acesta spune ca se asteapta ca in toata UE sa fie luate masuri pentru reducerea poluarii.
"Sa luam de exemplu Tesla, care acum doi ani era blamata de producatorii traditionali de autoturisme afirmand ca nu este sustenabila, iar acum se discuta cum sa facem trecerea la masini electrice. Acesta este trendul si aici se va ajunge, la impunere de masini electrice si iesirea graduala de pe cele traditionale. Iar in acest context s-ar putea sa apara taxe pentru cei care polueaza si avantaje pentru cei care cumpara electrice sau hibrid, si nu numai in Romania, ci peste tot in Uniunea Europeana", a mai... mai mult
Joi, 03 Decembrie 2020, ora 06:00
Nu cred ca o taxa de poluare doar pentru automobile ar rezolva problema la nivel national, iar mesajul meu este, atunci cand ai o strategie de retehnologizare pe termen lung, reducerea poluarii este sustenabila pe termen lung, sustine Florin Citu.
"Noi ne uitam la o strategie pentru intreaga economie si aici includem toate sectoarele de energie care polueaza, inclusiv traficul rutier. Nu cred ca o taxa de poluare doar pentru automobile ar rezolva problema la nivel national. Ceea ce incercam sa facem este retehnologizarea.
Este o politica mult mai buna si sustenabila pe termen lung decat o taxa. Mesajul meu este ca politica fiscala folosita ca instrument pentru reducerea poluarii are rezultate mixte de-a lungul timpului. Atunci cand ai o strategie de retehnologizare pe termen lung, cu ajutorul unor imprumuturi de la BEI, de exemplu, reducerea poluarii este sustenabila pe termen lung. Deocamdata, nu se discuta de o taxa de poluare, dar vom vedea in viitor", a declarat, joi, intr-o conferinta de specialitate, ministrul Finantelor Publice.
Seful MFP a amintit, totodata, de programul guvernamental Rabla prin care, in acest an, se urmareste eliminarea din trafic a 60.000 de autovehicule uzate.
"Programul Rabla sustine eliminarea acestor masini care polueaza. Anul acesta sunt 60.000 de unitati care vor distribuite, deci programul continua. Daca programul Rabla reuseste sa aduca mai multe masini noi decat cele importate, vom vedea rezultatele. In acelasi timp, spun ca... mai mult
Joi, 13 Februarie 2020, ora 11:49
Proiectul prin care Primaria Capitalei vrea sa introduca taxa auto pentru Bucuresti a fost pus in dezbatere publica, iar cei interesati pot trimite observatii pana la data de 30 septembrie.
Zona la care se refera proiectul este denumita "Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) " si ea cuprinde perimetrul delimitat de Piata Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - soseaua Stefan cel Mare - strada Polona - strada Mihai Eminescu - strada Traian - bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Sincai - strada Lanariei - Calea Serban Voda - bd. Marasesti - strada Mitropolit Nifon - bd. Libertatii - Calea 13 Septembrie - strada Izvor - strada B.P.Hasdeu - strada Vasile Parvan - strada Berzei - strada Buzesti - Piata Victoriei.
Asadar, potrivit documentului, incepand cu 1 ianuarie 2020, accesul autovehiculelor cu masa totala autorizata mai mica de 5 tone pe strazile din Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) este restrictionat zilnic, de luni pana vineri, cu exceptia sarbatorilor legale, in intervalul 7:00-22:00, dupa cum urmeaza:
pentru autovehicule inmatriculate in Bucuresti si Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum si pentru cele electrice sau hibrid, accesul este permis fara restrictiipentru autovehicule inmatriculate in municipiul Bucuresti ai Ilfov, cu norma de poluare Euro3, accesul este permis numai in urma achizitionarii unei viniete electronice de tip Oxigen-C.pentru autovehicule inmatriculate in afara municipiului Bucuresti ai Ilfov, cu norma... mai mult
Luni, 19 August 2019, ora 16:45
Senatul a adoptat, marti, legea care clarifica cadrul legal pentru restituirea taxei speciale, a taxei de poluare, a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum si a timbrului de mediu.
Proiectul de lege care completeaza OUG 52/2017 a fost adoptat cu unanimitate de voturi.
Pana acum, OUG 52/2017 prevedea ca "la cererea de restituire se anexeaza, in original sau in copie, documentul doveditor al platii taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule, taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrului de mediu pentru autovehicule, respectiv chitanta fiscala/ordinul de plata si extrasul de cont, dupa caz, care sa ateste efectuarea platii acesteia, precum si copiile cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare".
Astfel, potrivit proiectului de lege care modifica OUG 52/2017, in lipsa actului doveditor al platii pe care trebuie sa-l anexeze contribuabilul, organul fiscal central efectueaza verificarea existentei acestuia in baza de date.
De asemenea, daca autovehiculul pentru care s-a platit taxa nu a fost inmatriculat de catre platitor, contribuabilul nu trebuie sa anexeze copiile cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare.
"In acest caz, cererea de restituire este insotita de documentul de plata, in original, care confirma plata taxei neutilizate, document pe care persoana desemnata din cadrul Serviciului public... mai mult
Marti, 07 Noiembrie 2017, ora 14:12
Executivul a aprobat, in sedinta de joi, o serie de masuri privind facilitarea restiturii sumelor reprezentand taxa speciala, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule.
Ordonanta de Urgenta aprobata reglementeaza doua situatii specifice care au aparut in procesul de restituire.
"Noile prevederi vin in sprijinul persoanelor indreptatite sa li se restituie sumele achitate catre Fondul pentru mediu, dar care se afla in imposibilitatea de a anexa dovada platii acestora, in copie sau original. In cazul in care contribuabilul nu anexeaza documentul doveditor al platii, ANAF va verifica existenta acestui document in baza de date.
De asemenea, va fi reglementata si corectata situatia in care o persoana sa fi platit taxa, dar sa nu fi inmatriculat autovehiculul respectiv, drept pentru care sa nu poata atasa la cererea de rambursare a taxei copii ale cartii autovehiculului si certificatului de inmatriculare.
In acest caz, cererea de restituire va fi insotita de documentul de plata, in original, care confirma plata taxei neutilizate, document care are inscrisa mentiunea 'taxa neutilizata' si care este semnat si stampilat de catre persoana desemnata din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculari Vehicule", transmite Guvernul.
Totodata, se coreleaza unele prevederi in instituirea termenului de 120 de zile pentru restituirea sumelor stabilite... mai mult
Joi, 05 Octombrie 2017, ora 23:06
Ministrul Mediului, Gratiela Gavrilescu, a anuntat ca se lucreaza la stabilirea unei taxe de poluare pentru masinile cu norma de poluare mica si emisii mari de bioxid de carbon, avand in vedere ca numarul inmatricularilor de astfel de autoturisme s-a dublat fata de anul trecut.
"Anul acesta, in Romania, comparativ cu 2016, aceeasi perioada de timp, au intrat masini cu norme de poluare intre Euro 2 si Euro 4, aproximativ 350.000 de masini, comparativ cu 146.000 de masini in 2016.
La Ministerul Mediului, impreuna cu Administratia Fondului de Mediu, ANAF, RAR, cu producatorii de autovehicule din Romania, cu toate asociatiile care sunt implicate in acest proces si, nu in ultimul rand, si cu societatea civila, s-a constituit un grup de lucru in vederea calculului si gandirii corecte, nu asa cum s-a intamplat in perioada precedenta, incat sa gasim o metoda prin care masinile care polueaza, care au o norma de poluare mica si care au emisii de bioxid de carbon mari, sa plateasca o taxa de poluare", a spus ministrul, marti, in cadrul unei vizite la depozitul ecologic de deseuri din judetul Bistrita-Nasaud.
Gratiela Gavrilescu a precizat ca la stabilirea cuantumului acestei taxe se va tine cont de 3 criterii:
capacitatea cilindrica a autovehicululuinorma de poluareemisiile de bioxid de carbon.
"Consider ca nu trebuie sa punem o taxa ca taxa de prima inmatriculare, adica este ca si cum gandim inainte, in viitor, punem caruta inaintea boilor, in sensul ca noi trebuie sa... mai mult
Marti, 03 Octombrie 2017, ora 16:52
Guvernul a adoptat in sedinta de vineri o ordonanta de urgenta privind restituirea sumelor reprezentand taxa auto.
Mai exact este vorba despre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, anunta Executivul intr-un comunicat remis Ziare.com.
Iata cand are loc restituirea sumelor:
pentru taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, in perioada 1 ianuarie 2018 - 31 decembrie 2018;pentru timbrul de mediu pentru autovehicule, in perioada 1 septembrie 2018 - 31 martie 2019.
De asemenea, documentul precizeaza ca OUG "reglementeaza restituirea pe cale administrativa, la cerere, a sumelor" reprezentand taxa auto.
Cine sunt beneficiarii ordonantei:
"Contribuabilii care au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 140/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevazuta de Legea nr. 9/2012, si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013, aprobata cu modificari si completari prin... mai mult
Vineri, 04 August 2017, ora 17:40
Soferii romani care au platit o taxa de poluare intre 2007 si 2013 isi vor recupera banii achitati la stat, potrivit unei ordonante publicate in Monitorul Oficial.
Cererile de restituire vor putea fi depuse la ANAF dupa ce vor fi gata si normele de aplicare, adica peste cateva zile, potrivit unor surse citate de Pro TV.
Vestea proasta este ca sumele vor fi recuperate intr-o perioada de 5 ani. Cu alte cuvinte, in fiecare an solicitantul va primi cate 20%. Mai mult, cererile de restituire se... citeste mai departe despre "Recuperare taxa auto: In cat timp poti sa-ti iei inapoi banii de la stat" pe Ziare.com mai mult
Miercuri, 16 Martie 2016, ora 12:04