Aplicatia de harti Google Maps, care a implinit de curand 15 ani, este utila in multe cazuri: iti indica traseul pe care trebuie sa-l urmezi pana in locul dorit (cu masina, pe jos ori cu mijloacele de transport in comun), iti ofera recomandari de restaurante, baruri, obiective turistice, hoteluri si iti aduce in atentie evenimente care te-ar putea interesa, printre altele. Insa exista si reversul medaliei: aplicatia iti inregistreaza cam toate locurile in care te deplasezi. Vestea buna este ca, daca vrei, o poti opri sa-ti mai colecteze astfel de date.
Maps iti retine traseele zilnice prin intermediul unei functii numite Cronologie. Google sustine ca este privata si ca doar utilizatorul o poate vedea. Intr-adevar, alti utilizatori nu au acces la informatiile de acolo, dar asta nu inseamna ca Google sta deoparte si nu iti colecteaza si gestioneaza datele respective.
Avand in vedere ca gigantul IT face o multime de bani din reclame, faptul ca ii permiti aplicatiei Maps sa inregistreze traseele tale zilnice ajuta compania sa iti afiseze reclame personalizate mai relevante (in functie de obiceiurile si locurile pe care le frecventezi), sa iti faca recomandari automate legate de naveta, precum si sa iti ofere alte informatii ce te-ar putea ajuta.
Ce contine Cronologia din Google Maps? Informatii despre locurile in care ai fost, ziua, ora si durata vizitei. De asemenea, afiseaza fotografiile facute in locurile respective si salvate in Google Foto.
Aceste lucruri pot... mai mult
Marti, 11 Februarie 2020, ora 09:17
Microsoft, Apple, Google si Facebook pregatesc noi sisteme pentru monitorizarea si controlul informatiei pe internet, care vor inlocui asa-numitele "cookies" - micile secvente de soft utilizate in publicitate pentru a afisa spoturi "la tinta" si pentru a aduna date despre utilizatori, potrivit WSJ.
Gigantii industriei de IT au anuntat recent proiecte prin care vor ocoli miile de companii specializate in plasarea de cookie-uri pe site-uri, in prezent intermediari intre agentiile de publicitate si publicul tinta.
Mutarea anunta un transfer masiv de putere in industria globala a publicitatii digitale, estimata la 120 miliarde de dolari pe an.
"Se pregateste o mare batalie. Cel care controleaza accesul la informatie o poate inchiria si are un avantaj urias", comenteaza pentru Wall Street Journal Scott Meyer, director general la Evidon, companie specializata in cookies.
Totodata, sistemele pregatite de Microsoft, Apple, Google si Facebook vor fi mai eficiente decat cookie-urile: companiile vor putea aduna informatii mai exacte si relevante despre activitatile si comportamentul utilizatorilor.
Schimbarea vine odata cu adoptarea la scara larga a smartphone-urilor si tabletelor. Cookie-urile nu sunt in totalitate compatibile cu sistemele de operare si browserele acestor dispozitive, iar advertiserii cer tot mai multe informatii despre comportamentul consumatorilor atunci cand nu sunt in fata unui PC.
Ce sisteme introduc Microsoft, Apple, Google si Facebook... mai mult
Marti, 29 Octombrie 2013, ora 14:53
Ce stie Google despre fiecare dintre utilizatorii care folosesc zilnic aceasta interfata? Se pare ca aproape tot.
Jurnalistul Tom Gara de la Wall Street Journal propune un exercitiu de gandire.
Imaginati-va ca undeva exista o lista care contine fiecare pagina de Internet pe care ati vizitat-o in ultimii cinci ani. De asemenea, aceasta lista contine toate lucrurile pe care le-ati cautat pe Google, fiecare harta accesata pe Google Maps, fiecare e-mail pe care l-ati trimis, fiecare conversatie avuta pe chat, fiecare videoclip urmarit pe YouTube. In dreptul fiecarei intrari este afisata ora la care a avut loc actiunea respectiva.
Cititi mai multe despre Ce stie Google despre tine pe Ziare.com mai mult
Duminica, 04 August 2013, ora 16:21
Aproape 13% dintre cele mai populare jocuri de Android contin reclame agresive care pot trimite numarul de telefon al utilizatorilor catre terti, releva un studiu realizat de compania Bitdefender, si publicat pe propria pagina de Internet.
Liderul pietei romanesti de solutii antivirus consemneaza faptul ca, din totalul celor 130.000 de aplicatii analizate, in aproape 15.000 de cazuri reclamele agresive sunt folosite pentru a colecta cantitati uriase de date personale ce sunt vandute sau distribuite ulterior companiilor de publicitate sau altor entitati, fara a informa utilizatorul in mod explicit cu privire la acest lucru.
Potrivit Bitdefender, este si cazul jocului Speed Parking 3D, pe locul 35 in Google Play in topul celor mai descarcate aplicatii gratuite in Romania, cu peste patru milioane de utilizatori activi. Practic, aplicatia solicita diverse informatii de care poate sau poate sa nu aiba nevoie pentru functionare, printre care si numarul de telefon.
"Aceasta functie a jocului il expune nu doar pe utilizator, dar si pe prietenii acestuia, persoane cu care el vorbeste la telefon. In plus, programul ii inregistreaza si adresa de email. Reclamele agresive reprezinta cea mai recenta metoda de colectare a datelor personale in scopul realizarii unor profiluri complete de utilizatori.
Acestea sunt cu atat mai valoroase cu cat contin mai multe informatii despre o anumita persoana. In Google Play sunt mai mult de 500.000 de aplicatii (...)", atentioneaza... mai mult
Luni, 08 Aprilie 2013, ora 14:19
Google este aproape de un acord in scandalul Street View, in care gigantul IT este acuzat ca ar fi colectat ilegal informatii personale pentru dezvoltarea serviciului Street View.
Compania a ajuns la o intelegere de principiu cu peste 30 de state din SUA, prin care se obliga sa plateasca despagubiri de aproximativ sapte milioane de dolari, a declarat o sursa confidentiala Bloomberg.
Timp de trei ani, incepand cu 2007, Google a adunat "informatii personale sensibile", inclusiv e-mail-uri, mesage text, parole sau istoricul navigarii pe internet al utilizatorilor din retelele Wi-Fi nesecurizate, a anuntat Comisia Federala de Comunicatii SUA (FCC) anul trecut.
Compania se afla in acest moment in atentia autoritatilor din majoritatea tarilor lumii in legatura cu modul in care administreaza informatiile personale. FCC a amendat Google in 2012 cu 25.000 de dolari pentru lipsa de cooperare in cadrul unei investigatii privind colectarea de date.
"Depunem multe eforturi in cadrul Google pentru a trata intr-un mod satisfacator informatiile private", a declarat Nadja Blagojevic, purtator de cuvant al colosului din industria IT.
"Dar in acest caz (n.r. Street View) nu am facut acest lucru, iar de aceea ne-am ocupat rapid de problema si am impus proceduri mai severe in sistem", a mai precizat aceasta. Blagojevic a refuzat insa sa comenteze cu privire la o posibila intelegere in acest caz. mai mult
Duminica, 10 Martie 2013, ora 10:23
Compania americana Acxiom a adunat cea mai mare baza de date comerciale despre circa 500 de milioane de consumatori la nivel global, cu circa 1.500 de indicatori pentru fiecare persoana, potrivit cotidianului New York Times.
"Acxiom priveste viata americanilor mai in amanunt decat FMI, Fiscul, Facebook sau Google. Daca esti un american adult, sansele sunt mari ca Acxiom sa cunoasca date precum varsta, sexul, greutatea, inaltimea, starea civila, nivelul educational, preferinte politice, obiceiuri la cumparaturi, temeri legate de situatia gospodariei, planuri de vacanta si altele", potrivit publicatiei americane.
In Conway, statul Arkansas, peste 23.000 de servere strang, aranjeaza si analizeaza date despre consumatori pentru o companie care, spre deosebire de gigantii din Sillicon Valley, atrage rar atentia. Acxiom Corporation este "uriasul tacut" al bazelor de date pentru marketing, o industrie de miliarde de dolari.
Potrivit analistilor, Acxiom a strans cea mai mare baza de date din lume cu informatii despre consumatori si vrea sa afle in continuare mai mult. Potrivit sefilor companiei, baza de date contine informatii despre circa 500 de milioane de consumatori din intreaga lume, cu circa 1.500 de indicatori pentru fiecare.
Strangerea de informatii si analiza lor la o scara atat de mare, bazata pe informatii disponibile public, pe sondaje si alte metode asemanatoare, este perfect legala, scrie New York Times. Printre clientii Acxiom s-au numarat banci precum... mai mult
Luni, 18 Iunie 2012, ora 11:39
Google se confrunta cu o ancheta in Marea Britanie privind acuzatiile ca ar fi colectat in mod deliberat informatii personale de la milioane de computere britanice, desi conducerea companiei sustinea ca acest lucru s-a intamplat din greseala si nu a luat masuri.
Comisarul pentru Informatii, care este responsabil de protectia datelor, urmeaza sa examineze activitatea autovehiculelor folosite de compania de Internet pentru programul Street View, scrie Daily Mail in editia online.
Acestea au descarcat e-mailuri, mesaje text, fotografii si documente din retelele wi-fi in timp ce fotografiau fiecare strada britanica. In urma cu doi ani, Google a recunoscut pentru prima data ca a furat fragmente de date personale, dar a subliniat ca a fost o "greseala".
Amploarea activitatilor sale a iesit la iveala dupa ce autoritatile americane au descoperit ca un manager de rang inalt fusese avertizat inca din 2007 ca informatii sunt capturate in timp ce autovehiculele companiei strabateau tara, dar nu a luat nicio masura.
Expertii in domeniu considera ca Google a colectat aceste informatii personale pur si simplu pentru ca putea si urma sa se gandeasca mai tarziu cum sa le foloseasca pentru a face bani.
Luna trecuta, un raport al Comisiei Federale de Comunicatii (FCC) din SUA, care reglementeaza activitatea media, a dezvaluit ca programatorul Google care a creat software-ul Street View a avertizat in mod repetat ca acesta colecta date personale si a cerut o verificare legala.... mai mult
Luni, 28 Mai 2012, ora 14:01