Printre subiectele la care isi propune sa raspunda recentul proiect de modificare a Codului Fiscal se numara si o noua definitie a locului conducerii efective. O definitie foarte interesanta cu care vine legiuitorul si iata care sunt argumentele.
In primul rand, ce reprezinta locul conducerii efective? Foarte pe scurt, reprezinta locul unde conducerea societatii ia deciziile cheie necesare pentru desfasurarea activitatii (de exemplu, financiare, operationale, comerciale etc.).
La ce foloseste acest concept? Conform regulilor fiscalitatii internationale, o companie trebuie sa plateasca impozit pe profit acolo unde are locul de exercitare a conducerii efective. Atunci cand acesta se afla in alt stat decat cel unde este incorporata societatea, aceasta va plati impozit numai in statul unde se afla locul conducerii efective.
In contextul actual, in care vedem modele de afaceri din ce in ce mai volatile si o mare flexibilitate cu privire la locul de unde ne desfasuram activitatea, acest concept este cat se poate de real. Astfel, era necesara introducerea in Codul Fiscal a definitiei locului conducerii efective.
Supriza a venit, insa, din maniera in care aceasta definitie este formulata in proiectul de modificare a Codului Fiscal si intepretarile care pot deriva de aici.
Fara a intra intr-o analiza detaliata a acestei definitii, care ar trebui sa puna multe intrebari specialistilor in fiscalitate, as remarca doar doua aspecte:
In primul rand, se pare ca notiunea... mai mult
Miercuri, 04 Septembrie 2019, ora 11:18
Fostul secretar de stat Gabriel Biris, care s-a aflat la originea unui proiect controversat de modificare a Codului Fiscal, ce a dus la demisia sa, a explicat ca aplicarea proiectului ar fi avut ca efect, printre altele, impozitarea in Romania a profiturilor "parcate" in paradisuri fiscale.
Biris a facut, duminica pe Facebook, un inventar al masurilor cuprinse in cele 100 de pagini ale proiectului de ordonanta de urgenta care a dus la demisia sa, in care prezinta mai multe argumente.
"Profiturile "parcate" prin paradisuri fiscale deveneau impozabile in Romania. De-offshore-izarea Romaniei...", a scris Biris.
Fostul secretar de stat a reluat alte argumente prezentate deja in mai multe iesiri publice, dupa demisia sa din Ministerul Finantelor. Unul dintre argumente este legat de amnistia fiscala, care, in conceptia lui, ar fi adus in Romania miliarde de euro.
"Momentul zero. Un set de masuri care ar fi facut extrem de dificil de ascuns averile neimpozitate. Declaratie de ...citeste mai departe despre "Biris: Modificarea Codului Fiscal ar fi dus la impozitarea in Romania a profiturilor "parcate" in paradisuri fiscale" pe Ziare.com mai mult
Duminica, 11 Septembrie 2016, ora 20:38
Fostul secretar de stat Gabriel Biris, care s-a aflat la originea unui proiect controversat de modificare a Codului Fiscal, ce a dus la demisia sa, a explicat ca aplicarea proiectului ar fi avut ca efect, printre altele, impozitarea in Romania a profiturilor "parcate" in paradisuri fiscale.
Biris a facut, duminica pe Facebook, un inventar al masurilor cuprinse in cele 100 de pagini ale proiectului de ordonanta de urgenta care a dus la demisia sa, in care prezinta mai multe argumente.
"Profiturile "parcate" prin paradisuri fiscale deveneau impozabile in Romania. De-offshore-izarea Romaniei...", a scris Biris.
Fostul secretar de stat a reluat alte argumente prezentate deja in mai multe iesiri publice, dupa demisia sa din Ministerul Finantelor. Unul dintre argumente este legat de amnistia fiscala, care, in conceptia lui, ar fi adus in Romania miliarde de euro.
"Momentul zero. Un set de masuri care ar fi facut extrem de dificil de ascuns averile neimpozitate. Declaratie de ...citeste mai departe despre "Biris: Modificarea Codului Fiscal ar fi dus la impozitarea in Romania a profiturilor "parcate" in paradisuri fiscale" pe Ziare.com mai mult
Duminica, 11 Septembrie 2016, ora 20:38
Tranzactiile artificiale sunt utilizate de firme cu scopul de a evita plata impozitelor si de a obtine avantaje fiscale, se precizeaza in legislatia fiscala, care insa nu ofera mai multe detalii despre regimul acestora.
Astfel, legea lasa o putere destul de mare de apreciere pentru organele de control fiscal si nu ofera un ghid pentru contribuabili pentru stabilirea caracterului artificial al unei tranzactii, considera Nadia Oanea, Senior Manager, Head of Tax, in cadrul Baker Tilly Klitou.
Totusi, exista anumite recomandari formulate de Comisia Europeana care caracterizeaza tranzactiile artificiale. De asemenea, sunt si cateva aspecte de care firmele ar putea sa tina cont pentru a evita reclasificarea tranzactiilor ca fiind artificiale in cazul unei inspectii fiscale, a declarat specialistul contactat de noi.
Notiunea de tranzactii artificiale a fost introdusa in Codul fiscal in februarie 2013, pe fondul discutiilor si ingrijorarilor la nivel european si international privind practicile prin care firmele multinationale isi muta profiturile in asa zisele paradisuri fiscale sau obtin avantaje fiscale nejustificate pentru aranjamente juridice care difera de substanta economica a tranzactiilor, a declarat pentru AvocatNet.ro Nadia Oanea, Senior Manager, Head of Tax, in cadrul Baker Tilly Klitou.
Citeste mai multe despre Ce sunt tranzactiile artificiale si cum le recunoastem pe AvocatNet.ro mai mult
Luni, 31 Martie 2014, ora 11:46
Procesul de rescriere a Codului Fiscal este aproape de final, dar intrarea sa in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2014 ar crea impresia de instabilitate si lipsa de credibilitate, a declarat, marti, intr-o conferinta de specialitate, Dan Manolescu, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice (MFP).
"Rescrierea Codului Fiscal este aproape de final. Am lansat in dezbatere, la nivelul ministerului, grupurile de lucru in ideea de a-l aplica cu 1 ianuarie 2014 sau de a-l lasa in dezbatere un timp mai indelungat, pentru a nu grabi lucrurile. Fiind un proiect de o asemenea amploare nu trebuie grabit.
In urma acestui proces de rescriere, pe langa partea de corelare a aparut si o restructurare a Codului, ceea ce s-ar putea sa-l faca, in prima instanta, un pic greoi de accesat utilizatorilor care sunt obisnuiti cu o anumita structura, asa cum avem in prezent in Codul Fiscal. Credem ca nu ar fi benefic ca acest proces sa fie facut in graba si sa intre in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2014, pentru ca ar crea, din nou, impresia de instabilitate si necredibilitate", a afirmat Manolescu.
Potrivit oficialului MFP, la ora actuala este mai benefica preluarea ideilor inaintate de mediul de afaceri, "cum ar fi solicitarea de a avea prevederi fiscale favorabile pentru societatile tip holding".
Pe de alta parte, Manolescu a precizat faptul ca o eventuala reducere a TVA in alte zone nu trebuie sa mai fie compensata cu alte masuri pentru umplerea golurilor.
"O... mai mult
Marti, 29 Octombrie 2013, ora 12:55
Statul da semne de preocupare in privinta fenomenului de spalare de bani, prin propunerea unor masuri fiscale care sa descurajeze tranzactiile financiare intre Romania si firmele offshore.
Insa masurile Guvernului reprezinta doar un gest de intentie si in niciun caz o solutie pentru aceste practici, avertizeaza consultantul financiar Ionel Blanculescu.
Iata cum arata propunerea: in cazul in care exista conventii intre Romania si statul in care se face tranzactia, dar nerezidentul nu face dovada rezidentei in acel stat, se aplica un impozit de 16%. Daca nerezidentul face dovada, acesta poate alege cel mai favorabil impozit. Daca nu exista conventie cu statul respectiv, banca va opri la procesarea tranzactiei un impozit de 50%.
Astfel de masuri pot fi evitate usor insa, prin introducerea unei noi verigi in lantul de spalare a banilor. De exemplu, compania din Romania nu va mai face plati direct catre offshore, ci prin intermediul unui stat care percepe impozit mic (offshore gri), precum Bulgaria sau Cipru (care practica impozit de 10%), dar care nu are reglementari atat de stricte in privinta transferurilor catre paradisuri fiscale.
Cum spala corporatiile banii
Evaziunea fiscala care aduce cele mai mari pierderi bugetului de stat este cea din sectorul corporativ. Corporatii din toata lumea spala bani prin metoda pretului de transfer. Mai exact, multinationalele spala bani prin intermediul operatiunilor de import/export cu offshore-uri. Pe de o parte,... mai mult
Joi, 21 Februarie 2013, ora 11:44
Comisia Europeana (CE) recomanda statelor membre sa identifice, utilizand criterii comune, paradisurile fiscale si sa le plaseze pe "liste negre" nationale, dar si sa gestioneze problemele ce permit unor firme sa evite plata impozitelor la un nivel just.
Potrivit Reprezentantei CE, Comisia a prezentat, joi, un plan de actiune pentru a reactiona mai eficient la nivelul UE impotriva evaziunii si a fraudei fiscale.
Planul contine un set de masuri cuprinzator, care vizeaza atat prezentul, cat si viitorul, fiind destinat sa ajute statele membre sa isi protejeze bazele de impozitare si sa recupereze miliarde de euro care li se cuvin in mod legitim, se arata intr-un comunicat.
"Aproximativ o mie de miliarde de euro se pierd anual in UE prin evaziune si frauda fiscala. Aceasta suma nu este doar o pierdere scandaloasa de venituri foarte necesare, ci si o amenintare la adresa impozitarii corecte. In timp ce statele membre trebuie sa inaspreasca masurile nationale de combatere a evaziunii fiscale, doar aplicarea de solutii unilaterale nu va da rezultate.
In cadrul unei piete unice, intr-o economie globalizata, neconcordantele si lacunele din legislatiile nationale devin instrumentele celor care cauta sa se sustraga de la plata impozitelor. Prin urmare, este esentiala o pozitie puternica si coerenta a UE impotriva evazionistilor si a celor care ii favorizeaza", a declarat comisarul european pentru impozitare, Algirdas Semeta.
Prima recomandare, arata sursa citata,... mai mult
Vineri, 07 Decembrie 2012, ora 09:04