Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Interviu. Seful Achizitiilor Publice spune, mai in gluma, mai in serios, ca a preluat functia din prietenie pentru Ponta

Interviu. Seful Achizitiilor Publice spune, mai in gluma, mai in serios, ca a preluat functia din prietenie pentru Ponta


La un an de la preluarea conducerii Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP), Lucian Vladescu vorbeste, intr-un interviu acordat Business24, despre reorganizare institutionala si schimbari legislative majore. De asemenea, Vladescu face marturisiri cu privire la motivele care l-au determinat sa lase avocatura pentru un post de bugetar.

Intrebat de ce a acceptat functia, demnitarul a raspuns amuzat: "Din prietenie pentru Victor Ponta", adaugand ca el si fostul sau coleg de serie la Facultatea de Drept n-au fost foarte apropiati inainte de a deveni colegi de partid.

"Fiecare om isi face niste calcule, iar eu nu sunt ipocrit", a completat Vladescu. "Ai posibilitatea, la un moment dat, sa accesezi mai usor anumite zone pe care altfel era mai dificil sa le accesezi. E vorba de business cand pleci din politica sau de un post la Bruxelles".

Aceste "avantaje" il costa insa pe fostul avocat al dezvoltatorului IMPACT aproape jumatate din veniturile pe care le inregistra din avocatura. Daca in 2011, cabinetul sau de avocat a inregistrat venituri de 100.000 de euro (circa 8.300 de euro/luna), acum, Vladescu a declarat ca mai castiga aproape 4.000 de euro/luna.

Lucian Vladescu - luxul unui inalt functionar de a fi inglodat in datorii

In cadrul interviului, Lucian Vladescu il contrazice pe ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, in privinta termenului de implementare a viitoarei directive europene in domeniul achizitiilor publice. Daca Teodorovici oferea termen in toamna, Vladescu nu vede posibila modificarea legislatiei mai devreme de 2015.

Achizitiile publice. Teodorovici da in bobi pentru directive europene, iar in tara tocam bani pe ghiduri inutile

"E problmea dumnealui si nu vreau sa comentez ce a spus dumnealui - e ministru, iar eu am rang de secretar de stat. In timp ce ANRMAP este responsabil de domeniul achizitiilor, dumnealui e responsabil de partea de fonduri europene si uneori am impresia ca lumea nu intelege ca exista o diferenta. Eu cred ca nu avem cum sa transpunem directivele europene in septembrie, mai intai trebuie sa apara. Din momentul in care apar, avem nevoie de cel putin un an, nu e cazul nici sa ne grabim, nici sa facem ca in 2006, sa venim cu OUG. Daca e votata in septembrie, se va publica pana la sfarsitul anului, deci mai devreme de 1 ianuarie 2015, nu cred ca o putem implementa", considera Vladescu.

Care sunt paragrafele din directiva europeana care ingreuneaza legislatia nationala in materie de achizitii publice?

Nu cred ca directiva in sine este problematica. Noi nu am vrut nicodata sa vedem cum functioneaza. Perceptia pe care o avem despre domeniul achizitiilor publice e gresita. Plecam de la ideea ca achizitiile publice trebuie sa reprezinte o frana in calea cheltuirii banilor, dar UE spune ca directiva este data pentru a incuraja concurenta intre operatorii economici si ca din aceasta competitie vor rezulta scaderi de cheltuieli.

Am incercat sa modificam legislatia si sa introducem o lista cu acei operatori economici care fac tot timpul contestatii si care nici nu participa la procedura atunci cand au castigat ei respectiva contestatie. Comisia Europeana a refuzat, pentru ca, astfel, se pune o pata pe o anumita companie si atat timp cat n-ai o hotarare judecatoreasca impotriva ei, nu poti sa aplici aceasta eticheta.

DESPRE CONTRACTE CARE NASC SEMNE DE INTREBARE

Business24 a obtinut, in cadrul interviului, si cateva clarificari in legatura cu "Ghidul pentru achizitii publice", un proiect ANRMAP care se deruleaza in pragul unor modificari legislative importante si care este coordonat de o persoana anchetata pentru coruptie. Desi aceasta solicitare a fost formulata si in scris, prin invocarea legii 544/2001 si inregistrata la ANRMAP, redactia nu a primit un raspuns in termenul legal.

Autoritatea pentru Achizitii Publice plateste proiecte inutile, coordonate de "experti" anchetati de DNA

"Nu exista nici in legislatia nationala, nici in directiva europeana, un text care sa ne permita sa excludem o astfel de persoana. Noi am incercat sa introducem anumite limite si de fiecare data ne-am izbit de refuzul Comisiei Europene, care a spus ca trebuie sa existe concurenta in aceasta activitate.

Proiectul acesta pe care nu eu l-am initiat si nu eu l-am tinut la sertar un an de zile, nu e neaparat desuet, pentru ca se refera si la chestiuni de bune practici, de sistem. Pe partea de fonduri structurale, regulamentul nu se va schimba", a raspuns seful ANRMAP.

Daca oricum nu era proiectul dumneavoastra si recunoasteti ca, intr-o anumita masura, este tardiv, de ce nu ati renuntat la proiectul acesta?

Pentru ca toti oamenii di institutie au spus ca nu trebuie sa se renunte, mai ales cei implicati. Cand am venit, proiectul era deja demarat, se organizasera niste evenimente, se platisera niste angajati din institutie. In plus, de ce sa opresti orice lucru pe care l-ai gasit in institutie?

Nu putea sa realizeze chiar ANRMAP acest proiect?

Sunt multe anomalii pe care eu, la randul meu, le-am sesizat si nu doar pe acest proiect. ANRMAP mai are un proiect in derulare, in care persoanele care se ocupa doar de acele achizitii din fonduri europene, primesc un bonus salarial. Celelalte, desi desfasoaraa aceasi munca, sunt plaiti mai prost

A doua chestiune: am ajuns noi la concluzia ca e mai bine sa externalizam. Nu ma intrebati pe mine. Nu poate fi implementat in cadrul institutiei, ca nu ai capacitatea necesara de resurse umane.

Un studiu pe care il avem in lucru, arata ca aproape 10% din procedurile de achizitii publice din 2010 sunt nefinalizate, pentru ca nu a fost publicat anunt de atribuire in SEAP. Daca nu e publicat, indiferent ca discutam de o procedura cu publicitate sau fara un anunt de particpate, ANRMAP nu poate sa intervina, ca n-am cum sa verific ce a facut sau ce nu a facut o autoritate contractanta. Romania are cel mai inalt procent de atribuire de achizitii publice fara anunt de participare si nu doar in regim de urgenta.

OBIECTIVELE LUI VLADESCU

Ce solutii aveti?

Va spun ce am incercat sa fac. Am incercat sa vad care sunt autoritatile contractante care nu si-au publicat anuntul de atribuire in mod legal. Verificam toate anunturile publicate cu intarziere pentru a convinge autoritatile ca trebuie sa publice aceste anunturi. Nu avem capacitatea de a controla cat am dori, pentru ca sunt doar 18 oameni la Directia de control. Verificarile le facem, de obicei, la solicitarile venite de la DNA, de la Curtea de Conturi...

Am aflat ca autoritatea navala marina are 750 de angajati, cand noi nu mai avem niciun vapor, iar la achizitii publice avem 130 de oameni la 13.000 de autoritati contractante.

Cum planificati sa cresteti puterea administrativa?

Nu prin cresterea numarului de oameni, ci prin reorganizaea mai multor institutii implicate. Asa cum functioneaza, functioneaza prost, inclusiv pe partea de control. Incercam sa preluam din competentele altor autoritati si sa cedam din competentele noastre. Noi ne trezim cu sesizari de la Curtea de Conturi, sa mergem in control. 'Pai daca tot te duci tu, verifica si gata'. De exemplu, partea de conflict de interes, am convenit cu ANI sa se duca la ei, sa nu mai fie suprapuneri de competenta.

Ce obiective v-ati propus in mandatul dumneavoastra?

Principalul obiectiv e transparenta. Va aparea in cel mai scurt timp o noua hotarare de guvern, prin care se modifica legsilatia secundara, iar ANRMAP va fi obligata sa publice pe SEAP, planul anual al achizitiilor publice, dar si modificarile care vor fi facute de fiecare autoritate contractanta. In plus, odata cu anuntul de atribuire, vor parea si ceilalti ofertanti. Ideea e ca pana acum vedeai ofertant castigator dar nu stiai cu cine a intrat in competitie. Insa din ianuarie 2013, trebuie sa fie publicate si celelalte companii pe SEAP, in cinci zile de la deschiderea ofertelor.

De asemenea, toate platile care vor fi facute in executarea contractului, vor fi puse obligatoriu in SEAP. Adica, atunci cand a fost atribuit un contract unei firme si s-a facut o plata, autoritatea trebuie sa publice pe SEAP.

PRIETENIE DINCOLO DE BANI

Pana la urma, de ce ati lasat avocatura pentru o functie publica?

Din prietenie pentru Victor Ponta (n.r. rade). Nu am fost coleg de grupa cu Victor, ci doar de serie. Nu pot sa spun ca am fost un apropiat al lui Victor Ponta. De cand am terminat facultatea, pana am intrat in politica, nu cred ca ne-am vazut de sase ori.

Acum, castig de la ANRMAP 1.000 de euro, plus inca o mie si ceva din chirii, plus 1.650 de euro de la Petrom. Fiecare om isi face niste calcule, iar eu nu sunt ipocrit. Exista si lucruri bune si lururi rele, atunci cand intri in viata publica. Lucrurile bune sunt ca poti sa o ai o alta perspectiva despre ce simteai ca se intampla cand nu erai parte a vietii publice.

Ai posibilitatea, la un moment dat, sa accesezi mai usor anumite zone pe care altfel era mai dificil sa le accesezi. E vorba de business cand pleci din politica sau de un post la Bruxelles. V-ar interesa? Nu stiu ce ma intereseaza in momentul acesta, vreau sa imi fac treaba cat pot de bine aici. Pe 14 mai 2012, la o saptamana dupa ce se formase Guvernul Ponta, eram la Geneva, ca avocat. Nu-mi puneam problema ca peste cateva zile, o sa fiu la ANRMAP.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2480 ori