Nu dai fara asteptarea ca ai sa primesti. Nemarturisitul adevar al celor mai multi indivizi sau companii este ca daruirea creaza o obligatie. O tainica mana invizibila a economiilor de schimb pune in miscare capitaluri de relatie, bunuri si servicii.
A da si a primi nu inseamna doar transfer de proprietate, ci si de semnificatie.
Contextul sarbatoresc al Craciunului creaza ocazia schimbului de daruri si a unei burse a semnificatiilor in functie de cine da, cine primeste si cine da inapoi. O reciprocitate generalizata care creste rating-ul furnizorilor care au oferte conform asteptarilor clientilor, creste profitul marilor magazine si datoria morala a celor care primesc fata de cei care daruiesc.
Darul in contextul economiei de piata
In contextul economiei de piata, relatiile de daruire pe termen scurt dintre vanzator si cumparator sunt la baza ordinii tranzactionale a darului. In perioada Craciunului, repetarea daruirii an de an a cadourilor pe care ni le facem unii altora este intersectia relatiilor pe termen scurt dintre cel care vinde si cel care cumpara, cu relatiile pe termen lung dintre cel care daruieste si cel care primeste.
Mai ales in sectorul serviciilor, a devenit o uzanta ca furnizorii sa dea un mic dar clientilor pentru consolidarea relatiei si/sau ca sa-i readuca in relatii bune de business. Se creeaza astfel ecosisteme de schimb care, cumulat, tranzactioneaza cantitati mari de bani si invart morisca consumului de circumstanta.
Darul in... mai mult
Joi, 19 Decembrie 2019, ora 11:10