Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Vesti proaste pentru Airbus si Boeing: Rusii isi micsoreaza flota de avioane - Nu mai au bani!

Vesti proaste pentru Airbus si Boeing: Rusii isi micsoreaza flota de avioane - Nu mai au bani!


Companiile Boeing si Airbus vor fi nevoite sa isi revizuiasca estimarile privind profitul realizat in urma livrarii de avioane catre transportatorii aerieni din Rusia. Loviti de criza economica, acestia isi reduc treptat flota de aeronave, renuntand la aparatele de zbor luate in leasing.

Numarul aeronavelor Airbus si Boeing detinute de companiile aeriene din Rusia s-a redus cu 11, in perioada august 2014- Aprilie 2015, dezvaluie purtatorul de cuvant al Autoritatii Aviatice din Rusia, Serghei Izvolski, potrivit Bloomberg.

In picaj

Este pentru prima data in ultimii 15 ani cand flota civila de transport aerian a Rusiei se confrunta cu o scadere a numarului de aparate. Aceasta, dupa ce, in ultimul deceniu, numarul avioanelor straine a crescut de 10 ori.

Prabusirea pietei petrolului si aplicarea sanctiunilor economice de catre Occident au tulburat profund apele in transportul aerian din tara.

Deprecierea rublei cu 50% in ultimul semestru al anului trecut a blocat mii de pasageri la sol.

Conform cifrelor oficiale, numarul pasagerilor a scazut cu 2,3% in primul trimestru, ajungand la 17 milioane. Este prima scadere inregistrata din 2009 si pana in prezent, dupa cum arata Serviciul de Transport Aerian din Rusia.

"De acum, ma astept sa vad avioane vechi, pentru care s-a achitat leasingul, pe liniile aeriene rusesti", sustine George Ferguson, analist al Bloomberg Intelligence.

Boeing si Airbus se vor indrepta catre alti clienti, in timp ce companiile aeriene din Rusia vor cauta sa obtina revanzarea leasingului pentru a stimula fluxul de numerar, se arata in analiza Bloomberg.

La mijlocul lunii trecute, directorul unitatii de fabricatie Airbus, Fabrice Bergier, recunostea ca exista deja transportatori care vor sa amane receptia avioanelor deja comandate.

Planuri schimbate

Industria aviatica din Rusia a suferit o dubla lovitura, atat prin prognoza de contractie economica de 2,8% pe anul in curs, cat si prin cresterea dobanzii de referinta de catre banca centrala, o masura menita sa asigure stabilitatea rublei.

Pana acum, victime sigure au fost avioanele Boeing, 10 dintre acestea disparand din inventarul flotei aeriene, in timp ce Airbus a pierdut un singur avion.

In prezent, liniile aeriene rusesti se afla in posesia a 332 de avioane Boeing si a 281 de aeronave Airbus.

Descresterea numarului aeronavelor reflecta returnarea avioanelor aflate in leasing, considera Alexey Sinitski, editor sef al revistei Aviatransportnoye Obozreniye.

Aeronavele in leasing cu o vechime de cativa ani sunt printre primele care au fost returnate, din cauza gradului lor de uzura si a consumului ineficient. Alte companii aeriene au cerut o restructurare a contractului de leasing, mai spune Sinitski.

Incluzand si avioanele de mici dimensiuni construite de companii regionale precum Bombardier sau Avions de Transport Regional (ATR), flota ruseasca si-a diminuat capacitatea cu peste 100 de aparate.

UTAir Aviation, al treilea mare operator aerian din Rusia a renuntat deja la 44 de nave, majoritatea produse de ATR. Transaero a anulat comenzile pentru doua dintre cele mai mari avioane din lume: Boeing 747-8 si Airbus A380 Superjumbo.

Cel mai probabil si alte companii vor anunta in curand anularea unor comenzi pentru aeronavele de mari dimensiuni.

Intr-un raport Bloomberg Intelligence din martie, analistii companiei considera ca trendul se va mentine pe viitor, problemele economice din Rusia putand sa afecteze livrarea de aeronave de dimensiuni medii cu 60%.

Aeronave pe stoc

Airbus are o politica de livrari ceva mai stricta, chiar si cand cererea este in scadere, deoarece anularea comenzilor este insotita, de obicei, de penalitati impuse in contract.

Cu toate acestea, Bergier a marturisit ca sunt clienti care au solicitat amanari in livrarea aparatelor de zbor, ceea ce poate bloca investitiile companiei pentru o perioada de luni sau chiar ani.

"Speram sa fie o situatie temporara. Nu suntem porniti sa activam orice clauza din contract, ci dorim sa ii ajutam sa gaseasca solutii pentru a continua acest parteneriat", a mai spus directorul Airbus.

Purtatorul de cuvant al sucursalei din Rusia a Airbus, Maria Slaihtova, a recunoscut ca au scazut cererile pentru leasingul aeronavelor, in special din partea UTAir Aviation, dar se arata increzatoare ca piata se va redresa.

"Experienta ne arata ca piata se reechilibreaza constant, indiferent de cauza declinului. Din punctul nostru de vedere, piata ruseasca are potential", afirma Slaihtova.

Boeing estimase in iunie 2014 ca tarile din fosta URSS vor comanda aproximativ 1.330 de avioane in urmatorul deceniu, o afacere de aproape 150 miliarde de dolari.

Reprezentantul din Moscova al companiei, Elena Alexandrova, considera ca estimarea este in continuare realista.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2284 ori