Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Interviu fondatoarea A_Best

Aura Ipate, profesoara care le da teme pentru acasa corporatistilor

Aura Ipate, profesoara care le da teme pentru acasa corporatistilor
Aura Ipate este o profesoara de limba engleza cu experienta in management educational care a reusit sa faca pasul decisiv in viata: a renuntat la catedra si si-a deschis propria afacere.

Totusi, nu se poate spune ca a renuntat de tot la vocatia sa. Afacerea este, de fapt, un centru de limbi straine cu mare succes in randul marilor corporatii.

Cursurile sale au acest succes tocmai pentru ca sunt realizate cu ajutorul unor traineri care mizeaza mult pe comunicare si fluenta in discurs si, nu in ultimul rand, ele sunt personalizate in functie de domeniul de activitate al cursantilor. Astfel, ei vor invata o anumita limba straina prin termenii utili activitatilor lor de zi cu zi.

Antreprenoarea Aura Ipate are si o concluzie surprinzatoare, dupa sapte ani de activitate in domeniu: Una din limbile indragite in Romania pana nu demult devine din nou la mare cautare, mai ales de catre investitori.

Despre cum a ajuns la o cifra de afaceri de 122.000 de euro in 2014 (cifra ce urmeaza sa creasca cu pana la 45% pana la sfarsitul lui 2015), care este magica limba straina de succes in 2015 si planurile sale de dezvoltare, vorbeste Aura Ipate, intr-un interviu acordat Business24.

Sunteti pasionata de predarea limbilor straine si v-ati pus in practica aceasta pasiune de la catedra, pana acum 7 ani. Cum a fost pasul de la catedra spre lumea afacerilor?

A fost un pas oarecum firesc, avand in vedere activitatea anterioara la catedra, ca profesor de limba engleza, respectiv experienta mea in management educational, care reprezinta, de fapt, principiile pe baza carora am lansat Centrul de Limbi Straine A_BEST.

Bineinteles ca inceputul nu a fost lipsit de provocari, mai ales ca am creat Centrul de Limbi Straine A_BEST in anul 2008, cand era in plin avant criza economica, dar pentru noi acesta nu a reprezentat un dezavantaj, dimpotriva, pentru ca la momentul respectiv companiile multinationale cautau furnizori noi, inclusiv de limbi straine.

Totodata, trainerii de limbi straine isi doreau si ei noi oportunitati, astfel ca am reusit sa recrutam destul de repede o echipa profesionista, dinamica, care sa creeze prin serviciile lingvistice oferite un avantaj pe piata de profil.

Ce v-a invatat, totusi, sistemul public de invatamant?

Experienta in sistemul public de invatamant a fost foarte importanta, deoarece pe parcursul activitatii la catedra am reusit sa stabilesc numeroase relatii profesionale.

De asemenea, un alt element cheie l-a reprezentat experienta in zona de recrutare si administrare a personalului didactic, care practic mi-a deschis si usurat calea pentru demararea propriei afaceri, avand in vedere ca stiam deja procesele si, astfel, puteam mentine sub control situatiile mai dificile.

Care este conceptul A_Best? De ce ati ales acest nume?

Mi-am dorit un nume simplu, care sa reflecte identitatea serviciilor noastre. A_BEST este inspirat din sistemul de notare din invatamantul american, unde "A" este cel mai inalt calificativ pe care il poti primi, chiar si conceptul grafic relationand cu acest lucru (cercul rosu din jurul sau).

Cum s-a nascut ideea A_Best?

Ideea de a infiinta Centrul de Limbi Straine A_BEST a fost una care a venit de la sine, daca ma gandesc la experienta mea la catedra. Lucrurile care m-au inspirat au fost, pe de o parte, pasiunea pentru limbile straine, si dorinta de a crea un centru educational, pe o piata foarte exigenta, care sa se ridice la standarde europene.

Iata ca dupa 7 ani de activitate sunteti unul dintre cele mai mari centre de limbi straine din Bucuresti. Ne puteti vorbi ce inseamna asta pentru afacerea dumneavoastra? Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2014? Ce estimari aveti pentru 2015?

Da, intr-adevar, in noiembrie aniversam sapte ani de activitate! Am reusit sa ne impunem pe piata in toti acesti ani, in primul rand pentru ca am mizat pe o echipa de oameni foarte bine pregatiti si, in acelasi timp, dedicati profesiei pe care si-au ales-o, mai ales ca in acest tip de afacere trainerii joaca un rol esential.

Am urmarit de asemenea sa inchegam legaturi profesionale de lunga durata cu toate companiile sau persoanele care au avut nevoie de serviciile noastre iar, de la an la an, am inregistrat tot mai multe proiecte de training, atat corporate, cat si pentru persoanele fizice.

A_BEST deruleaza la acest moment proiecte in Bucuresti si alte 3 orase din tara (Timisoara, Cluj, Brasov) si lucreaza pentru companii din Top 100, din domenii precum IT, telecomunicatii, banking, asigurari, pharma, FMCG, transporturi si logistica. In anul 2014, Centrul de Limbi Straine A_BEST a inregistrat o CA de aproximativ 122.000 euro, iar pentru finele anului 2015 estimam o crestere a acesteia de aproximativ 45%.

Ce trebuie sa faca un potential student care doreste sa invete limba Germana la A_Best, spre exemplu?

Va voi raspunde la intrebare referindu-ma la persoanele fizice, in general, care se organizeaza singure (cauta un curs de germane in oras, se inscriu etc).

Cursurile deschise A_BEST de limba germana se adreseaza in special persoanelor adulte si se organizeaza periodic, in sistem grupa (5 - 7 cursanti), conform unui calendar afisat public pe site-ul www.abest.ro, la sectiunea calendar cursuri (http://abest.ro/calendar-cursuri-deschise.html). Se organizeaza 4-5 sesiuni anuale, plus o sesiune intensiva de cursuri de limbi straine, pe perioada verii.

Primul pas pentru inscrierea la cursurile A_BEST de limba germana este sustinerea gratuita a testului de nivel, pe baza caruia viitorul cursant va fi incadrat in grupa potrivita. Urmatorul pas este alegerea unei variante de orar, in functie de cele disponibile, pentru nivelul potrivit fiecarui cursant.

Cursurile deschise de limba germana, in sistem grupa (5 - 7 cursanti), se desfasoara seara, de doua ori pe saptamana, de la ora 18.30, cumuland un numar de 15 sedinte a cate 2 ore didactice, sau in weekend (sambata), de la ora 09.00 sau de la ora 12.30, cumuland un numar de 10 sedinte intensive, a cate 3 ore didactice, in functie de oferta existenta in sesiunea respectiva.

Dupa alegerea perioadei de inscriere, cursantul trebuie sa completeze o fisa de inscriere. Ulterior, el va primi din partea unui consultant A_BEST confirmarea finala a rezervarii locului la curs, urmand semnarea unui contract si achitarea taxei de curs.

Va adresati atat celor care isi doresc o imbunatatire a vocabularului propriu intr-o limba straina, cat si corporatiilor care isi trimit angajatii la astfel de cursuri dar si expatilor. Cat a contribuit fiecare public tinta la dezvoltarea la care ati ajuns acum?

Afacerea A_BEST se bazeaza pe doua tipuri principale de proiecte: cursurile organizate pentru persoanele fizice si cursurile corporate, acestea din urma avand cea mai mare pondere din totalul cursurilor predate.

Cursurile corporate au avut cel mai mare impact in dezvoltarea afacerii, intrucat proiectele de acest gen reprezinta principala sursa de influentare a volumului cifrei de afaceri anuale a companiei.

Am inceput sa implementam si sa dezvoltam cursurile pentru persoanele fizice la sfarsitul anului 2012, cand ne-am mutat intr-un sediu nou, pe Bulevardul Dacia nr. 39, la Piata Romana.

In ceea ce priveste expatii, programele de training pe care noi le demaram pentru ei la sediul companiilor multinationale au in vedere o perspectiva multiculturala, prin care acestia sa poata fi integrati in mediul de afaceri romanesc.

Ce altceva v-a adus in topul centrelor de limbi straine din Bucuresti?

Faptul ca ne concentram pe fiecare persoana in parte si pe nevoile si obiectivele sale, pe termen scurt, mediu sau lung. Trainerii A_BEST utilizeaza metoda CLT (Communicate Language Teaching) si cursurile sunt personalizate in functie de domeniul de activitate al cursantilor sau de modul in care utilizeaza limba tinta in activitatea zilnica de birou, scopul fiind dezvoltarea abilitatilor cursantilor de a folosi cu succes cunostintele acumulate, in diverse contexte sociale, formale sau informale.

Se pune accentul pe fluenta studentilor, sesiunile de training bazandu-se pe comunicare: discutii, dezbateri, jocuri lingvistice, jocuri de rol etc.

Materialele folosite sunt menite sa sprijine caracterul interactiv al lectiilor, cuvintele noi fiind asimilate in context. Este incurajata interactivitatea, trainerul jucand in special rolul de facilitator al activitatilor de invatare.

Ce companii investesc cei mai multi bani in limbi straine?

Principalele companii care investesc in programe de training de limbi straine sunt cele care activeaza in domenii precum IT, banking, pharma, retail, asigurari, transporturi etc. Sumele investite in proiectele de training variaza in functie de coordonatele proiectelor de training lingvistic ale companiei (numar de module contractate, orar, volum per semestru sau an etc).

Care sunt cele mai cautate limbi straine, la aceasta ora?

Chiar daca limba engleza este o limba esentiala pentru mediul de afaceri, cine cunoaste astazi inca o limba straina, cum ar fi germana sau franceza, are un avantaj.

Companiile multinationale sunt interesate sa aloce bugete pentru programele de training pentru angajati, in conditiile in care cunoasterea de limbi straine este foarte importanta pentru procesul de negociere si de stabilire de parteneriate pe termen lung.

Cele mai multe proiecte de training contractate de reprezentantii departamentelor de training vizeaza atat top managementul, cat si propriii angajati.

Spre exemplu, la Centrul de Limbi Straine A_BEST, in prima jumatate a anului curent, in vanzarile pe segmentul de training corporate, cursurile de limba engleza au avut o pondere de 19,5%, cele de limba franceza - de 33%, iar cele de limba germana - de 32,5%.

Cum a evoluat aceasta piata a cursurilor de limbi straine in ultimii de 7 ani?

Investitiile in studiul limbilor straine pot duce la cresterea vanzarilor intr-o companie multinationala, motiv pentru care se inregistreaza in randul departamentelor de resurse umane din companii o evolutie in implementarea de proiecte de training corporate.

Ca si tendinta, se poate cu usurinta remarca cresterea cererii de cursuri de limba germana in ponderea vanzarilor.

De exemplu, la Centrul de Limbi Straine A_BEST, 19,82% din proiectele de training derulate pe parcursul anului 2014 au vizat cursuri de limba germana, iar in prima jumatate a anului 2015, numarul solicitarilor pe acest segment a crescut considerabil, ajungand sa aiba o pondere de 32,5% din totalul cursurilor corporate predate.

Pe de alta parte, din punctul meu de vedere, am remarcat tendinta companiilor de a renunta la organizarea cursurilor exclusiv in afara orelor de program, la acest moment aproximativ 60% dintre cursurile predate de trainerii A_BEST la sediul clientilor desfasurandu-se in timpul programului, iar 40% - dupa programul de lucru standard de birou.

De remarcat este in continuare si fenomenul "limba franceza" in Romania.

La noi, in prima jumatate a anului 2015, 33% dintre cursurile corporate predate au vizat aceasta limba romanica, usor accesibila noua, deoarece piata din Romania ramane in continuare deosebit de atractiva pentru investitorii care livreaza pe pietele francofone.

Care este viitorul acestei piete?

Din punctul meu de vedere, piata cursurilor de limbi straine urmeaza un trend ascendent, principalele motive fiind nevoia de la nivelul companiilor multinationale de a avea angajati care sa poata comunica eficient cu partenerii de afaceri.

Ce planuri aveti pentru A_BEST in 2016?

Pentru 2016, obiectivul nostru principal este sa optimizam procesele din firma, pentru un management performant, care sa ne ajute sa multiplicam afacerea in anii urmatori cu usurinta. Totodata, se va pune accent si pe actiuni focusate de crestere a brand-ului A_BEST in sine.

Va ramane timp si pentru planurile personale?

Incerc sa imi impart timpul intre activitatea de la birou si planurile personale. Desi in calitate de director general am o agenda destul de incarcata si trebuie sa acord atentie tuturor departamentelor din cadrul companiei, faptul ca administrez o afacere de suflet ma motiveaza in toate actiunile pe care trebuie sa le intreprind.

Cat priveste pasiunile, imi place sa citesc si incerc sa-mi dedic timpul liber prietenilor si familiei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5138 ori