Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Statul, generos cu propriile companii. Vezi cati bani s-au "topit" din stergerea datoriilor

Statul, generos cu propriile companii. Vezi cati bani s-au "topit" din stergerea datoriilor


Bugetul statului a fost prejudiciat in ultimii 20 de ani cu zeci de milioane de euro prin stergerea datoriilor acumulate la companiile de stat.

Practica de a sterge datoriile este explicabila in cazul unei societati care se vrea a fi privatizata, insa are datorii catre actionari, potrivit avocatului Gabriel Biris.

Guvernul a anuntat ca intentioneaza sa stinga datoriile CFR, in valoare de 4,5 miliarde de lei, adica 1,038 miliarde de euro, catre bugetul general consolidat, prin conversia sumelor datorate in actiuni. Cu toate acestea, reprezentantii Guvernului au anuntat ca CFR nu va fi privatizata, insa va intra intr-un proces de restructurare.

"Din cauza veniturilor insuficiente obtinute din activitatea de exploatare CFR SA a inregistrat la 31 decembrie 2010 o pierdere cumulata pentru perioada 2001-2010 in valoare de 5,2 miliarde de lei", se arata in nota de fundamentare a actului normtic.

In ultimii patru ani, pierderile companiei s-au triplat. Daca in 2007, CFR inregistra datorii de un miliard de lei, in 2008 datoria companiei crescuse pana la 1,6 miliarde de lei pentru ca in 2009, aceasta sa ajunga la 2,98 miliarde de lei. Acum doi ani, datoria CFR la bugetul consolidat de stat inregistra 4,48 de miliarde de lei.

Stergerea datoriilor e in regula, in scopul privatizarii

Pierderile companiei s-au accentuat de la an la an. Daca in 2007 pierderile erau de 334 milioane de lei, in 2008 acestea s-au dublat, ajungand in 2009 la o valoare de aproape trei ori mai mare. Punctul culminant a fost in 2010, atunci cand pierderile au ajuns la aproape 1,3 miliarde de lei.

"Daca stergerea datoriilor e facuta pentru privatizare este justificat. Este o practica care se aplica atunci cand se vinde o societate si aceasta are datorii fata de actionari. Nu este neuzual ca actiunile fata de actionari sa fie sterse. Ar fi trebuit o buna administrare sa nu se ajunga la aceste sume.

Aceste datorii nu pot fi platite de nimeni, suma este mult prea mare. De-a lungul timpului s-au acumulat probleme care nu au fost niciodata rezolvate, fie ca vorbim de motive care tin de jaf fie ca vorbim de motive care tin de o politica de piata", a declarat avocatul Gabriel Biris pentru Business24.

In opinia acestuia, o alta posibilitate in afara de stergerea datoriei ar fi fost falimentul.

In 2006, inainte de intrarea in Uniunea Europeana, Guvernul a mai avut o tentativa de stergere a datoriilor printr-o ordonanta de urgenta pentru 34 de societati comerciale, inclusiv CFR, insa Comisia Europeana conditionase stergerea datoriilor cu o restructurare a datoriilor datornice.

In 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia in actiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA catre Electrica, dar masura a fost respinsa atunci de Ministerul Economiei si Finantelor, pe motiv ca operatorul de transport nu este inclus in lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce inseamna ca actiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.

In 2011, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, declara ca restructurarea companiilor feroviare va fi insotita de un program de ajutor de stat, masuri care vor permite redresarea acestora, operatorii de profil avand datorii care echivaleaza cu 1,5% din Produsul Intern Brut.

CFR nu este singura companie datornica

Statul roman si-a "furat singur caciula" in ultimii 20 de ani. CFR nu este singura companie a caror datorii au fost sterse.

In fruntea datornicilor din 2011 se afla Compania Nationala a Huilei, care dupa primul semestru al anului trecuta datora la bugetul de stat 1,1 miliarde de euro, in crestere cu circa 29% in euro fata de finalul anului 2008, potrivit datelor ANAF.

De asemenea, Termoelectrica, a acumulat in 12 ani pierderi de peste 2,2 miliarde de lei inregistrate din 1998 pana in 2009. In 2009, Termoelectrica avea pierde de 295,2 milioane de lei, iar in 2008 de 344,7 milioane de lei.

Datoriile neachitate catre furnizori si buget ale Termoelectrica, la inceputul lui 2011 erau de 700 de milioane de euro. In fiecare an, dupa restructurarea din 2000, Termoelectrica a inregistrat numeroase pierderi.

In 2006, datoriile societatii ajunsesera la nivelul record de 1,2 miliarde euro. iar Consiliul Concurentei si-a dat avizul la momentul respectiv pentru stergerea acestor datorii. Compania se afla in proces de privatizare din anul 2006, de cand a fost instituita administrarea speciala.

In urma cu cateva luni, Ministerul Economiei a anuntat ca intentioneaza sa atraga investitori privati care, in parteneriat cu Termoelectrica, sa inceapa din martie 2012, construirea la centrala de la Doicesti a doua noi grupuri de productie a energiei, evaluate la 700 miliane de euro.

Nici la Oltchim, situatia nu arata prea bine. Saptamana trecuta, combinatul chimic a fost fortat de Electrica sa inchida cateva capacitati de productie din cauza reducerii livrarilor de ergie ca urmare a restantelor de 100 de milioane de euro pe care compania le are la furnizorul de electricitate. Pana joi, 18 ianuarie, Oltchim este somata sa plateasca datoriile restante, in caz contrar pierzand livrarile de energie.

FMI a sugerat Guuvernului sa incheie procesul de privatizare al companiei in luna aprilie a anului 2012, iar in prezent Ministerul Economiei se afla in procesul de alegere a bancii de investitii care sa se ocupe de operatiuni.

Principalul investitor care ar dori sa se implice in preluarea companiei este grupul german PCC, care detine deja 33% din actiuni impreuna cu un fond de investitii britanic.

La sfarsitul lunii septembrie 2011 datoriile totale ale Oltchim se ridicau la 2,5 miliarde de lei (aproximativ 584 milioane de euro), iar valoarea contabila a companiei era de 666,3 milioane de lei (aproximativ 155 milioane de euro). In prezent, Oltchim valoreaza pe bursa 95,9 milioane de euro, la pretul de 1,21 lei/titlu.

"Toate aceste companii de stat sunt jefuite de diverse capuse. Nu poti sa ai monopol la transport pe Cale Ferata, sa ai atatea monopoluri si tu sa fii pe pierderi decat daca se fura si cu mainile si cu ce mai poti sa apuci.

De aceea, solutia Guvernului de a angaja manageri privati nu are cum sa functioneze fiindca managerii privati sunt una si Consiliul de Administratie e alta. Daca nu exista vointa politica sa se rezolve acest cancer, nu se va rezolva nimic", a mai adaugat Gabriel Biris.

Un studiu realizat de Banca Mondiala in toamna anului trecut indica faptul ca un sfert din cele 760 companii de stat, inclusiv CFR SA, sunt neperformante, cu active neviabile si intrate "de facto" in faliment.

Intr-un document elaborat la finele anului trecut, Guvernul estima ca masurile de restructurare a companiilor de stat monitorizate in acordul cu FMI vor permite reducerea arieratelor acestor societati cu 5-6 miliarde de lei, echivalentul a 1% din PIB.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2387 ori