Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Privatizarea CFR Marfa, inca o vanzare impotmolita, imposibil de realizat in 2012

Privatizarea CFR Marfa, inca o vanzare impotmolita, imposibil de realizat in 2012


Procedura de vanzare a CFR Marfa este intrerupta si nu va putea fi finalizata pana la sfarsitul anului intrucat strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT, a declarat, miercuri, intr-o conferinta de presa, Horatiu Buzatu, secretarul general adjunct al Ministerului Transporturilor.

Buzatu a aratat ca ministrul Transporturilor s-a prezentat la ultima sedinta CSAT cu proiectul de hotarare de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa, dar nu a primit avizul necesar.

Proiectul avea avizul ministerele Finantelor, al Administratiei si Internelor, al Apararii Nationale, al Justitiei si al Consiliului Concurentei.

"Ultimul aviz trebuia sa soseasca din partea CSAT (...) Ne-a venit un comunicat de presa in care am fost informati ca membrii CSAT au fost informati", a spus Buzatu, mentionand ca din punctul de vedere al ministerului ar fi fost foarte important sa afle ce reprosuri exista "la concret" din partea CSAT.

"Avem de-a face cu incapacitatea institutiilor statului de a raspunde provocarilor si necesitatilor momentului", a afirmat el.

Oficialul Ministerului Transporturilor a adaugat ca procesul de privatizare a CFR Marfa nu este blocat, ci doar intrerupt sau ingreunat.

Intrebat daca in aceste conditii privatizarea mai poate fi incheiata pana la finele anului, Buzatu a afirmat ca "poate fi o problema respectarea termenului de 31 decembrie".

Oficialul MTI a mai afirmat ca in cazul CFR Marfa solutia managementului privat ca o alternativa la privatizare ar fi un paliativ si un surogat.

Proiectul de strategie privind privatizarea companiei a fost modificat recent, Guvernul relaxand semnificativ conditiile impuse eventualilor investitori la CFR Marfa legate de cuantumul garantiei si al taxei de participare la licitatia de privatizare, cum a procedat si in cazul Oltchim.

Guvernul intentioneaza sa vanda prin licitatie cu strigare un pachet de actiuni reprezentand 100% din capitalul social al CFR Marfa, precum si pachetul care va fi detinut de stat in urma conversiei datoriilor societatii in actiuni si cel rezultat in urma compensarii datoriilor CFR Marfa catre CFR S.A.

Initial, ministrul de resort anuntase ca strategia de privatizare a CFR Marfa va fi aprobata in sedinta Guvernului din 26 septembrie.

Ministerul a anuntat ca isi asuma privatizarea CFR Marfa pana in luna decembrie, obiectiv care va fi atins si in cazul celui mai pesimist scenariu.

Posibili investitori

Un numar de 86 de companii din domeniu, grupuri de investitii si banci si-au exprimat interesul de a prelua compania, care va fi vanduta integral. Initial, la ultima misiune a Fondului Monetar International a fost luata decizia privatizarii capitalului majoritar al companiei, insa ulterior autoritatile au solicitat si au primit acordul institutiilor financiare internationale pentru a privatiza integral CFR Marfa.

Consortiul format din Deloitte Consultanta, Musat & Asociatii Sparl si Systra a acordat consultanta la pregatirea si derularea procesului de privatizare a CFR Marfa.

Privatizarea se va realiza incluzand conversia in actiuni detinute de stat a datoriei catre bugetul general consolidat, de circa 700 milioane lei, si a unei parti din restanta catre CFR SA, urmata de o vanzare a pachetului de 100% din actiuni la o valoare de piata ce depaseste 1,1 miliarde lei.

Compania CFR Marfa are prevazute in bugetul pentru 2012, publicat in Monitorul Oficial, venituri de peste 1,222 miliarde lei si cheltuieli de 1,317 miliarde lei urmand sa incheie anul cu pierderi de 95 milioane lei.

Bugetul pentru 2012 al companiei prevede cheltuieli de investitii in suma de 97,416 milioane lei, din care 82,6 milioane lei din surse proprii.

Creantele restante pentru acest an au fost stabilite la 409 milioane lei.

CFR Marfa este lider pe piata transporturilor feroviare de marfa din Romania, cu o cota de piata de 61,1% pentru marfuri transportate.

Cu un parc specializat de vagoane pentru transport carbune, de circa 10.000 model Eacs si 4.900 model Fals, CFR Marfa este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport productia nationala de carbune.

Compania detinea in 2010 parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane si peste 900 locomotive.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1350 ori