Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Controversele din spatele brandului turistic al Romaniei

Controversele din spatele brandului turistic al Romaniei

'Explore the Carpathian Garden', noul brand turistic al Romaniei lansat la Shanghai, in cadrul Expozitiei Mondiale este controversat. Traian Badulescu, purtatorul de cuvant ANAT, sustine ca sloganul este potrivit pentru ca Romaniei i se mai spune popular si 'Gradina Maicii Domnului'. Pe de alta parte, Bogdan Naumovici, Chief Creative Officer al grupului Leo Burnett Romania, asteapta argumentele pentru care acest brand va atrage turisti.

'Explore the carpathian garden' este un slogan reusit, care particularizeaza Romania, o identifica si chiar suna bine. Si asta o spun mai multi profesionisti. Vizualurile mi se par prietenoase. Au avut dreptate cei care au stabilit ideea eco: avem munti, avem natura si turismul rural se dezvolta la noi", a declarat Badulescu intr-un interviu acordat Bloombiz.

Oficialul ANAT adauga ca nu puteam marsa pe litoral si respinge categoric ideea concentrata in jurul temei 'Dracula'.


"Dracula este doar un produs turistic, e bine sa fie promovat, ne ajuta, dar in niciun caz sa ne legam imaginea Romaniei de un vampir, chiar daca e romantic", motiveaza Badulescu.


Pe de alta parte, pentru Bogdan Naumovici, sloganul este unul neutru.


"Astept lamuririle din partea ministerului. Ce este brandul asta dincolo de un slogan si un logo? Nu are cum sa fie doar o propozitie. Astept argumentele pentru care acest nou brand de tara va atrage turisti ', spune Naumovici pentru Bloombiz.ro.


In plus, specialistul in publicitate se intreaba ce este 'gradina carpatina' si daca aceasta exista cu adevarat.


'Sper sa nu fie doar o metafora. Daca este doar o metafora, nu inteleg de ce au schimbat 'Land of choice'. Eu astept sa vad daca s-a descoperit o zona din Carpati care sa fie extraordinar de atractiva pentru turisti', completeaza Naumovici.


De asemenea, specialistul in publicitate se intreaba in ce fel este competitiv acest slogan in fata altor tari, desi recunoaste ca s-a ajuns la acest rezultat dupa o cercetare de piata si dupa ce au fost consultati si liderii de opinie.


'Tarile de langa noi pot oferi relief mult mai interesant decat noi', puncteaza Bogdan Naumovici.


In ceea ce priveste bugetul alocat acestei campanii, respectiv de 75 milioane de euro, reprezentantul Leo Burnett Romania considera ca nu este foarte relevant.


'Nu ma uit foarte tare la bugetul de promovare, ci mai mult la bugetul care trebuia bagat in produsul Romania. Poti sa spui 'veniti la Predeal' si sa bagi 70 milioane, dar daca pana la Predeal nu sunt drumuri, nu sunt hoteluri si nu e o partie de schi, si asa mai departe, banii aceia sunt practic aruncati.


Eu m-as fi uitat mai mult la cati bani trebuiau bagati in produsul turistic Romania. Cred ca mai intai trebuie sa avem multe lucruri, incepand cu infrastructura, si servicii, concomitent cu promovarea', subliniaza Naumovici.


Acesta explica prin faptul ca turistiipot fi pacaliti o data, dar cand se intorc in tara de unde provin, scriu pe internet si pe forumuri impresii negative, iar banii alocati in promovare sunt astfel aruncati pe fereastra.


Promovarea negativa este ultimul lucru pe care si-l doresc oamenii de afaceri din industria hoteliera.


'Sper sa ne ajute pe noi toti din turism, dar astept sa aflu cum se va infaptui, pentru ca un "produs" care transmite o calitate prin brandul lui iar aceasta calitate nu va corespunde perceptiei va conduce la un dezastru si ceea ce este cel mai grav la neincredere, lucru de care avem cel mai putin nevoie acum", spune Radu Enache, proprietarul lantului hotelier Continental.


A fost sau nu furat logoul?


Referitor la criticile care circula pe internet, potrivit carora frunza folosita in logo a fost furata de la o companie de transport britanica, Traian Badulescu crede ca este doar un accident nefericit si ca probabil vom afla in curand care este realitatea.


Bogdan Naumovici nu exclude posibilitatea ca brandul sa fi fost furat.


'A fost o licitatie, la care au participat doua firme, specializate in branding. Una dintre ele Afron, a facut branding de tara pentru mai multe tari.


A castigat aceasta THR, care a oferit cel mai mic pret, dar care este o firma de management hotelier, si nu de branding.


Si este posibil ca aceasta companie (THR - n.red.) sa fi luat o scurtatura cand a facut logoul. Nu cred ca vina este a ministerului, ci cred ca vina este a companiei care a luat o scurtatura' adauga specialistul din cadrul Leo Burnett.


'Capra vecinului', un slogan mai potrivit


Bogdan Naumovici crede ca dupa scandul declansat de frunza din logo, Romania se apropie mai mult de 'capra vecinului'.


"Dupa scandalul asta mi se pare ca incet incet o sa ajungem la 'capra vecinului', care mi se pare ca ne caracterizeaza extraordinar de tare. Nimeni nu spune: imi place frunza, nu imi place. Toata lumea spunea: ' Seamana cu altceva! Cati bani s-au dat"? Mi se pare ca ne caracterizeaza foarte tare".


In plus, specialistul in publicitate ar fi preferat o abordare mai apropiata de 'Fabulospirit', adica axata pe locuitorii Romaniei, care este mai ieftina si poate mai interesanta.


"Din punctul meu de vedere, eu am fost mai degraba atras de perioada fabulospirit, care vorbea despre popor. Mi se pare ca este si mai ieftin sa faci 'un turism de experienta' : am venit sa ii cunoastem pe romani. Mi se pare mai ieftina aceasta varianta decat sa faci un brand pe toata tara.'


Oamenii de afaceri, rezervati


In opinia lui Radu Enache, proprietarul lantului hotelier Continental,  nu brandul este important, ci actiunile ulterioare, de promovare si sustinere a brandului sunt cele care vor conta.


"Cred ca va exista o responsabilitate covarsitoare legata de felul cum va fi promovat, sustinut in tara si in strainatate prin actiuni concrete care sa reflecte acest mesaj', spune Radu Enache, pentru Bloombiz.ro.


Acesta adauga ca este mahnit ca lansarea brandului s-a facut in Shanghai si nu in Romania si spera ca va avea loc o lansare si in Romania.


"In fond Romania va trebui sa creada in propriul brand si Romania va trebui sa fie convinsa ca aceasta este perceptia despre ea. Va fi cel putin decent ca lansarea sa se repete si in tara", spune Enache


De asemenea, acesta puncteaza faptul ca publicul din Asia, desi reprezinta o tinta turistica pentru Romania, a avut o pondere aproape inexistenta in analiza. 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2867 ori
Citeste mai multe desprebadulescu brand naumovici romania turistic udrea