Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Co-Fondator FNV Labs, Despre avantajele si provocarile startup-urilor hardware

Ze Pinto Ferreira, inventatorul primei masini de gatit in vid controlata prin smartphone

Ze Pinto Ferreira, inventatorul primei masini de gatit in vid controlata prin smartphone


Ze Pinto Ferreira este Co-Fondator & CEO al FNV Labs, companie care produce Mellow: prima masina de gatit sous-vide controlata prin smartphone. Lansarea Mellow a avut loc printr-o campanie de pre-comenzi organizata pe propriul website, iar rezultatele obtinute au fost spectaculoase: vanzari de 100.000 de dolari in primele 4 zile, fara a investi resurse in campania de marketing.

Ze Pinto Ferreira va urca in luna noiembrie pe scena How to Web Conference 2014 pentru a vorbi despre avantajele si provocarile dezvoltarii de startup-uri hardware in zona de "internet al lucrurilor". Pana atunci insa, Business24 a stat de vorba cu antreprenorul pentru a afla mai multe despre experienta sa de pana acum.

Sunteti Co-Fondator al Mellow, prima masina de gatit sous-vide pe care utilizatorii o pot controla prin smartphone. De unde a venit ideea produsului?

In urma cu doi ani si jumatate, am inceput sa lucrez alaturi de Catarina (Co-Fondator FNV Labs) pentru a reinventa tehnicile de gatit sous-vide (gatirea mancarii in vid, intr-o perioada de timp si la o temperatura exacta). Ne doream sa aducem aceste tehnici din restaurante in bucatariile persoanelor ocupate.

Conectivitatea si controlul prin aplicatiile mobile s-au dovedit a fi o parte importanta a solutiei, permitandu-ne sa transformam toate cunostintele in software. La final, Mellow a devenit mai mult decat ne asteptam initial: nu mai este un instrument de gatit sous-vide, ci propriul chef robotic.

Va asteptati la un asemenea succes? Care sunt factorii care v-au determinat sa aveti incredere in reusita acestui produs?

Trebuie sa recunosc ca am visat la asta, insa nu ne-am asteptat la o asemenea reactie. Nu am investit bani pentru a ne promova produsul, ne-am ocupat personal de toate eforturile de comunicare si aveam asteptari foarte mici.

Am crezut insa intotdeauna ca lucram la o companie speciala, asa ca nu am fi renuntat nici in situatia in care campania de pre-comenzi nu ar fi functionat. Aceasta incredere vine datorita experientei pe care o avem in domeniul unde incercam sa aducem o solutie, dar si datorita tehnologiei pe care o perfectionam in prezent.

Sunteti un pasionat al gatitului? Un chef?

Nu. Am fost pasionat de asta la un moment dat, dar ma consider mai degraba un inventator decat un bun bucatar. E adevarat ca petrec foarte mult timp langa mancare, insa de fiecare data ca un amator pasionat. Nu m-am gandit niciodata ca as putea sa profesez in industria culinara.

Campania de pre-comenzi pentru Mellow a fost suprasubscrisa cu 300%. Spuneti-ne mai multe despre primele comenzi si momentul in care acestea v-au depasit asteptarile.

Campania de pre-comenzi ne-a depasit asteptarile inca din prima zi dupa lansare, insa momentul cu adevarat important a fost in ziua 4, cand am depasit 100.000 de dolari. Nu am dormit aproape deloc intreaga saptamana, eram concentrat pe a raspandi vestea si a raspunde fiecarei intrebari primite de la potentialii clienti.

La final, succesul campaniei s-a datorat prietenilor nostri care au prezentat produsul mai departe si comunitatilor online ca Hacker News si Product Hunt care au fost extrem de receptive.

Ati organizat campania de crowdfunding a Mellow pe site-ul vostru, in loc sa alegeti una dintre platformele deja consacrate pentru acest lucru. De ce?

Nu am vrut sa cerem bani clientilor inainte ca produsul sa fie gata pentru expediere si ne-am dorit sa nu avem presiunea timpului. Sunt convins ca am pierdut foarte multe comenzi din cauza acestei decizii si am fi putut avea un volum dublu de vanzari cu o campanie pe Kickstarter, insa vom ajunge mai tarziu si la acesti potentiali clienti.

Care este secretul prin care poti convinge oamenii sa plateasca in avans pentru un anumit produs? Cum faci consumatorii sa isi doreasca produsul tau?

Ar trebui sa il intrebati asta pe tipul de la Coolest Cooler, e de cel putin 40 de ori mai bun decat sunt eu.

Lasand gluma la o parte, e important sa dezvolti un produs pe care crezi ca oamenii si-l doresc, urmand sa le spui apoi ce anume ai facut in termeni cat se poate de simpli. Despre asta e vorba. Daca esti cu adevarat bun, concepe un mesaj amuzant si atragator. Oamenii vor sa fie primii la rand, asa ca asigura-te ca le atragi atentia catre site-ul tau.

Si inca ceva: scoate in evidenta cele mai bune lucruri despre tine si produsul tau. Nu le oferi clientilor motive sa creada ca esti superficial, neglijent sau lipsit de profesionalism. Castiga-le increderea fiind deasupra mediei!


Cand va avea loc lansarea oficiala a Mellow?

Nu putem sa dezvaluim inca acest lucru, insa va fi curand.

Putem sa cumparam Mellow si din Romania? Ce trebuie sa facem pentru a intra in posesia produsului?

Din pacate in acest moment produsul nu este disponibil in Romania. Am decis sa lansam prima versiune a Mellow doar in Statele Unite pentru o perioada de timp, pentru a simplifica pe cat posibil aspectele logistice, legislative si de localizare.

Sunt niste constrangeri de care ne lovim ca startup 'early-stage". Ramaneti insa cu ochii pe noi: planuim sa expediem Mellow si in Romania imediat ce vom finaliza versiunea pentru Statele Unite la nivelul de calitate la care ne dorim.

Cate produse va asteptati sa vindeti in 2015?

Avem peste 800 de pre-comenzi pana acum. Obiectivul meu personal este sa vindem de 10 ori mai mult decat atat in 2015, insa atingerea acestuia depinde de foarte multi factori, unii dintre acestia neputand fi controlati de noi.

Sa presupunem ca o companie uriasa vine sa va cumpere afacerea. Ati vinde?

Atat eu, cat si Catarina, ne dorim sa avem un impact cat mai mare, nu sa facem rapid un milion. In acest moment credem ca suntem cei mai buni oameni de pe planeta pentru a transforma Mellow in compania secolului XXI in industria gatitului la domiciliu.

Nu am vinde decat daca am avea control asupra a ceea ce se va intampla ulterior si, bineinteles, o parte din companie.

Ati trecut prin doua programe de accelerare: Springboard IoT si Highway 1. Cum ati ales aceste programe si cum v-au ajutat sa va dezvoltati in continuare afacerea?

Am ales Springboard IoT (acum Techstars Londra) si Highway 1 din trei motive: capital, cunostinte si expunere. Fiecare dintre ele a fost fantastic, iar de departe cel mai bun lucru a fost faptul ca am lucrat alaturi de antreprenori remarcabili aflati in acelasi stadiu de dezvoltare ca noi.

Impreuna cu presiunea programului, acest lucru te stimuleaza sa inregistrezi progrese cuantificabile in fiecare saptamana. Trebuie sa fii pregatit insa de o vacanta dupa finalizarea programului: aceasta productivitate vine la randul ei cu un cost destul de ridicat in ceea ce priveste suprasolicitarea.

In luna noiembrie veti veni in Romania pentru a vorbi la How to Web Conference 2014. Ne puteti spune cate ceva despre informatiile pe care le veti prezenta audientei?

Sper ca voi putea sa clarific ambiguitatile legate de lucrurile care te ajuta sa ai succes in industria hardware.

Spre exemplu, ai nevoie de mai putin bani si resurse decat ai putea crede, insa trebuie sa fii pregatit din punct de vedere psihologic pentru aceasta calatorie. Industria de hardware trece printr-o tranzitie similara celei prin care au trecut companiile software in urma cu un deceniu si este foarte interesant sa vedem similaritatile si diferentele dintre aceste procese.
Nota pentru cititori: daca vrei sa ma auzi vorbind despre anumite lucruri specifice sau ti-ar placea sa ne cunoastem si sa povestim mai multe in timpul conferintei, nu ezita sa imi scrii un mail la ze@fnvlabs.com- mi-ar placea sa pot ajuta.

Veti ajunge, asadar, pentru prima data in Romania?

Spre rusinea mea, este prima data cand vin in Romania, insa sunt convins ca nu si ultima data. Pentru mine aceasta calatorie va fi un succes daca reusesc sa ajut cativa antreprenori cu putinele lucruri pe care le-am invatat pana acum si sa vad echipa How to Web in actiune - sunt foarte entuziasmat ca voi participa la conferinta avand in vedere faptul ca am vazut cat de mult suflet pune echipa de organizare in realizarea acesteia.

Acest material face parte din campania "New beginnings" si este realizat impreuna cu How to Web Conference, cel mai important eveniment dedicat inovatiei, tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. Cea de a cincea editie internationala a conferintei va avea loc pe 20 si 21 noiembrie in Bucuresti si aduce impreuna peste 70 de invitati de pe 4 continente care vor discuta despre tendintele viitorului & antreprenoriat, product management, dezvoltarea de jocuri si investitii de tip angel. Agenda evenimentului si lista completa a invitatilor sunt disponibile online pe site-ul conferintei http://howtoweb.co

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4798 ori