Ce corecții au fost operate în sistemul RO e-Factura. ANAF a început să cedeze presiunii contribuabililor

Marti, 23 Ianuarie 2024, ora 05:44
0 citiri

Ministerul Finanțelor din România a transmis că au avut loc actualizări importante ale sistemului RO e-Factura, printre care prevenirea introducerii facturilor duplicate începând din 16 ianuarie 2024 și dezvoltarea unei funcții de autofacturare.

Măsurile luate până în prezent, din momentul intrării în obligativitate a sistemului național de facturare al Autorității Naționale de Administrare Fiscală la 1 ianuarie 2024, răspund unei mici părți din lista lungă de probleme de funcționalitate acuzate de contribuabili. Ministerul susține că a colaborat cu firme de contabilitate pentru a optimiza sistemul, organizând întâlniri online cu aproximativ 175 de participanți pentru a discuta despre monitorizarea funcționalității platformei ANAF și soluționarea erorilor.

În continuare, vor avea loc și două „webinarii” programate pentru 23 și 25 ianuarie care urmăresc să clarifice nelămuriri și să ofere răspunsuri direct de la experți. Ministrul Marcel Boloş a subliniat flexibilitatea și receptivitatea la feedback, menționând că nu vor fi aplicate sancțiuni până în aprilie 2024 pentru a facilita adaptarea la noul sistem, dar adresând foarte sumar lista lungă de nemulțumiri ale utilizatorilor RO e-Factura.

„Aşa cum MF a precizat în cursul săptămânii trecute, pentru identificarea unor posibile îmbunătăţiri care să asigure sinergia platformelor de facturare furnizate de companiile care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura, experţii instituţiei au invitat reprezentanţii acestor companii să colaboreze pentru a optimiza soluţiile tehnice, astfel încât adaptarea la sistem să fie cât mai fluidă şi eficientă”, arată comunicatul de presă al Ministerului de Finanţe.

Ce modificări s-au operat până acum pe sistemul RO e-Factura

Primele corecții la aplicația de completare oferită gratuit de MF/ANAF, pe baza feedback-ului primit de la utilizatori se referă la faptul că, începând cu data de 16 ianuarie, sistemul nu mai permite introducerea facturilor duplicat.

Ministerul Finanțelor a transmis că, în prezent, tehnicienii contractați de ANAF și minister lucrează la posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului (mai exact la procedeul de autofacturare).

Marcel Boloș a mai comunicat faptul că, pentru a eficientiza interacțiunea cu utilizatorii finali, Ministerul Finanțelor va organiza, în zilele de 23 și 25 ianuarie, webinarii în care contribuabilii pot adresa orice nelămuriri și primi răspunsuri din partea experților Agenția Națională de Administrare Fiscală/Centrul Național pentru Informații Financiare.

Cu toate acestea, atât Ministrul Finanțelor, cât și reprezentanții ANAF au întârziat să adreseze direct discrepanțele dintre discursul public din partea autorităților când vine vorba despre succesul sistemului RO e-Factura și problemele de natură tehnică și legală cu care s-au confruntat până în prezent contribuabilii.

„Puțin credeau că vom fi a patra țară din Uniunea Europeană care reușește să implementeze acest sistem, despre care am spus de la bun început că este vital pentru lupta noastră cu evaziunea. Iată că până acum nu au fost intervale de timp în care sistemul să nu funcționeze. Echipa CNIF/ANAF a început să lucreze de aproape cu firmele care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura, pentru ca orice îmbunătățiri care pot să facă mai ușoară viața contribuabililor să fie implementate”, a declarat ministrul.

Unul dintre punctele importante ale comunicării a fost și adresarea directă a incertitudinii legate de momentul începând cu care se vor aplica amenzi, însă nu au venit și clarificări cu privire la modul în care acestea vor fi punctual aplicate.

„Nu excludem că pot să apară dificultăți și că pot fi identificate aspecte care necesită îmbunătățiri, tocmai de aceea abordarea este una cât se poate de constructivă; suntem lângă contribuabili și nu se aplică niciun fel de sancțiuni până în aprilie. Ne-am angajat să fim flexibili și receptivi la feedback, cred că asta este cel mai important. În final, cu siguranță vom depăși toate dificultățile și ne vom asigura că sistemul e-Factura este o soluție robustă și adaptabilă la nevoile în continuă schimbare ale mediului de afaceri”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

Măsuri de cârpire a defecțiunilor și site-ul care pică în timpul programului contribuabililor

O altă mențiune importantă făcută de Ministerul Finanțelor a fost faptul că în situația în care sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art. 10 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 se suspendă până la repunerea în funcțiune a sistemului.

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.

Cu toate acestea, sistemul a avut deseori începând cu 1 ianuarie perioade de câteva ore consecutive în care a fost nefuncțional, blocând activitatea contabililor și a operatorilor economici, chiar dacă perioada în care platforma a picat nu a depășit 24 de ore.

Miercurea trecută, pe 17 ianuarie, platforma de autentificare în Spațiul Privat Virtual (SPV) de pe site-ul ANAF a fost inactivă timp de aproximativ 6 ore.

Contabilii au observat că dacă încercau să se autentifice în SPV pagina era inactivă, populată doar de mesajul „Sesiune terminată cu succes! Pentru a iniţia o nouă sesiune vă rugăm închideţi şi redeschideţi browserul. Pentru asistenţă tehnică, vă rugam să completaţi formularul de contact.”

Platforma e-guvernare pentru încărcare manuală a facturilor a fost de asemenea inactivă concomitent cu cea a ANAF și nici pe acea filieră operatorii economici și reprezentanții firmelor de contabilitate nu au putut încărca facturi, reclamând imposibilitatea de a trimite declarații fiscale într-una dintre cele mai aglomerate perioade ale anului.

Problema tehnică s-a suprapus tuturor obstacolelor reclamate de mediul de afaceri și de contabili până acum, precum erori de validare, neclarități privind identificarea corectă a codurilor CIF, duplicarea facturilor identice în sistem, problemele cu obținerea certificatelor digitale și a semnăturilor electronice necesare autentificării în sistem, incongruențe privind formatul digital al facturilor încărcate în sistem, printre altele.

...citeste mai departe despre "Ce corecții au fost operate în sistemul RO e-Factura. ANAF a început să cedeze presiunii contribuabililor" pe Ziare.com

Noi complicații în sistemul RO e-Transport: ”Stați să vedeți când încep amenzile și procesele”
Noi complicații în sistemul RO e-Transport: ”Stați să vedeți când încep amenzile și procesele”
Autoritatea Națională de Administrare Fiscală a anunțat că vrea extinderea listei de bunuri cu risc fiscal ridicat monitorizate prin sistemul RO e-Transport și a publicat miercuri, 17...
#RO e Factura, #factura electronica, #SPV, #ANAF, #ANAF colectare taxe, #Ministerul Finantelor, #contabilitate firma , #Stiri Macroeconomie