Privatizarea companiilor de stat, o tinta greu de atins. Unde greseste Guvernul?

Vineri, 18 Noiembrie 2011, ora 18:00
3491 citiri
Privatizarea companiilor de stat, o tinta greu de atins. Unde greseste Guvernul?

Cu toate ca in toamna anului trecut se spunea ca 2011 va fi anul privatizarilor companiilor de stat, miscare in urma careia statul ar fi putut incasa aproximativ 7 miliarde de euro, in prezent planurile par sa se fi schimbat in totalitate.

Daca in luna februarie, presedintele spunea ca nu doreste ca statul sa cedeze controlul la Romgaz, Transgaz sau Transelentrica, saptamana aceasta seful statului a subliniat necesitatea privatizarii companiilor energetice, dar si a celor din transporturi.

Presedintele Traian Basescu a declarat intr-o emisiune TV, la inceputul saptamanii, ca procesele de privatizare, mai ales in domeniul transporturilor trebuie sa continue, chiar daca pana acum nimeni nu le-a dorit.

De asemenea, la intalnirea de la Berlin cu Angela Merkel, acelasi Traian Basescu ii spunea cancelarului german ca investitorii nemti sunt asteptati sa participe la privatizarea complexurilor energetice de la Turceni si Rovinari, Termocentralei Craiova si companiei CFR Marfa.

Potrivit ultimei scrisoari de intentie catre FMI, companiile care vor fi scoase spre privatizare vor fi cuprinde Oltchim, Romgaz, Tarom, Transelectrica si Transgaz.

De asemenea, pe lista privatizarilor se vor incadra si companiile Termoelectrica cu vanzarea completa a filialelor Galati si Braila, Hidroelectrica cu un pachet de actiuni de 10%. Statul are de gand sa relanseze o oferta publica secundara pentru cei 9,84% din actiunile Petrom.

O alta companie care se vrea a fi privatizata este CFR Marfa, prin vanzarea unui pachet de 20% pana la finele anului prin oferta publica initiala sau catre un investitor strategic.

In cazul Oltchim, Ministerul Economiei, actionarul majoritar, a anuntat ca va organiza in 21 noiembrie o licitatie pentru desemnarea unei banci de investitii "de reputatie internationala" care sa pregateasca procesul de vanzare a combinatului chimic.

Potrivit unui studiu al Bancii Mondiale, o treime din companiile de stat in care lucreaza peste 116.000 angajati, sunt considerate in stare de faliment. Pe lista companiilor de stat aflate in stare de faliment se afla Radet, CFR SA, Oltchim, CFR Marfa, CET Brasov, CET Iasi, Apaterm, Termoelectrica, CN Huilei, Electrocentrale Oradea.

Privatizarea companiilor de stat, in viziunea specialistilor:

In opinia presedintelui Comisiei pentru Infrastructura si Transporturi din cadrul PNL, Relu Fenechiu, statul ar trebui sa vanda un pachet majoritar de actiuni de la TAROM pentru ca aceasta companie sa fie privatizata, iar de la CFR Marfa ar trebui vandut doar un pachet de cel mult 20% din actiuni.

Liberalul a facut o analiza privind companiile de transport aerian si companiile de transport feroviar de marfa din Europa si a constatat ca in majoritatea tarilor europene companiile de transport aerian sunt private, iar cele de transport de marfa sunt cu actionariat de la stat.

"Ce companie puternica va veni sa cumpere TAROM-ul avand in vedere ca are acces doar la 20% din actiuni? Nu va veni nimeni", spune acesta.

Fenechiu precizeaza pe blogul sau ca TAROM trebuie privatizat in conditiile in care poate fi cumparat de o companie puternica, de un operator mare pe piata transporturilor aeriene care poate sa dezvolte si sa aduca plus valoare acestei companii.

Deputatul a mai aratat ca din analiza facuta de el, peste tot in Europa companiile de transport marfa feroviare apartin statului iar singura tara in care este privatizata aceasta companie este Ungaria, unde pachetul majoritar a fost cumparat de o companie de stat austriaca.

"Companiile de transport feroviar de marfa au avut cea mai multa activitate datorita activitatii miniere din Romania, iar relansarea productiei miniere este o chestiune de timp in Europa. Vom ajunge in situatia in care vom redeschide minele si nu vor avea un sistem propriu de transport pentru resurse daca vindem CFR Marfa. Nu exista nici un fel de viziune a statului roman cand isi propune sa vanda CFR Marfa.

Daca TAROM este o institutie care a avut mari pierderi in 2010, CFR Marfa a avut si ea pierderi datorate faptului ca anumite interese au bagat in faliment aceasta institutie. Nu intamplator se doreste vanzarea CFR Marfa, interesele sunt mari si sunt coroborate cu dorinta de deschidere a minelor", a spus precizat Fenechiu pe blog.

De aceeasi parere este si fostul manager general al Rafo Onesti, Marin Anton, care a declarat intr-un interviu anterior pentru Business24 ca vrem sau nu companiile aeriene de stat trebuie privatizate.

"Companii precum Aeroportul Otopeni si Tarom ar trebui privatizate si vandute pachete intregi. Aeroportul din Budapesta a vandut managementul pentru 2, 5 miliarde de euro pentru urmatorii 50 de ani. In ceea ce priveste Romgaz consider ca ar trebui privatizat pentru a avea o piata cat mai libera in care cererea si oferta sa fie cea care stabileste preturile pe piata.

De asemenea, presedintele Intercapital Invest, Razvan Pasol declara cu cateva luni in urma pentru Business24 ca intrarea de capital intr-o companie aduce foarte multe beneficii.

In opinia acestuia, actionarii privati intr-o companie de stat vor avea influente benefice asupra managementului pentru ca vor incepe sa creasca pretentiile si asteptarile, ceea ce va avea influente asupra transparentei companiei respective.

Potrivit lui Pasol, privatizarea companiilor de stat este cea mai buna solutie pentru a creste veniturile la bugetul de stat.

In opinia consultantului financiar, Ionel Blanculescu, nu managementul de stat este problema ci actionariarul de stat.

"Ar fi trebuit elaborata o lege de introducere mai degraba a actionariatului privat si nu a managementului privat, deoarece nu managerul de stat a produs situatia nefericita de astazi, ci actionariatul de stat, neglijent si impietrit timp de vreo 20 de ani in proiect, beneficiar insa de sume enorme de bani, sub forma indemnizatiilor", spune acesta.

Fostul ministru al Privatizarii, actual analist economic, Valentin Ionescu spune ca de fapt, Romania nu si-a propus niciodata cu adevarat sa faca privatizari si restructurari si, prin urmare nu are un program strategic major.

"Daca fac o comparartie intre Romania si programul Italiei care a fost recent aprobat in Parlament, observam ca programul Italiei este incomparabil mai ambitios decat cel al Romaniei fiindca isi propune schimbari de natura structurala. Noi nu ne propunem asta si se invoca tot felul de motive, printre care cea mai vehiculata fiind aceea ca nu le cumpara nimeni. Daca companiile au acumulat multe datorii nu au cum sa fie vandute".

In opinia acestuia, in cazul in care companiile de stat ar putea fi privatizate, statul nu ar mai avea pierderi si s-ar reduce deficitele cvasifiscale.

"Problema datoriilor e mai greu de rezolvat fiindca nu s-au luat masuri de restructurare financiara, comerciala si organizationala. Au fost subventionate permanent si, astfel, s-au accumulat datorii. Subventiile nu le-au folosit la nimic.

Privatizarea are la baza un anumit tip de organizare.

Iei masuri in plan intern sa restructurezi compania, sa o aduci pe linia de plutire, dar trebuie sa faci o oferta si catre exterior, sa sondezi piata, sa te adresezi investitorilor. Apoi, trebuie sa treci la evaluarea companiei, sa mai reiei un proces de marketing si abia apoi s-o privatizezi.

Pentru companiile mari dureaza mai mult de 1 an daca vrei sa le privatizezi cu succes", a mai subliniat Valentin Ionescu.

#privatizare companii stat, #arierate companii stat, #privatizare cfr marfa, #oferta publica oltchim 21 noiembrie, #privatizare tarom , #Stiri Guvern