Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Opinie Bloomberg:

Google lupta degeaba in Europa. Batalia a fost deja pierduta

Google lupta degeaba in Europa. Batalia a fost deja pierduta


Apelul facut de juristii Google in fata Comisiei Europene, care decis sa amendeze gigantul IT cu 2,4 miliarde de euro, nu pare sa aiba sanse de reusita, crede un analist european.

Leonid Bershidsky, analist comentator pentru Bloomberg, aminteste faptul ca directorii companiei s-au multumit sa practice acelasi joc ani in sir pe piata europeana, ignorand schimbarile in legislatia anticoncurentiala, ca si precedentul creat de amenda primita de Microsoft.

Intentia Google de a nu ceda in fata pretentiilor financiare ridicate de organismul executiv din UE ar putea a se transforme intr-o pierdere uriasa pe care compania sa o inregistreeze pe cea mai mare piata din afara SUA, crede acesta.

Dosarul Google, in care comisarul Margrethe Vestager a anuntat amenda record, are o vechime de 7 ani. A debutat cu plangerea depusa de un portal britanic de analiza si prezentare a ofertelor, dupa ce acesta s-a trezit concurat de propriul serviciu al companiei americane, actualul Google Shopping.

In 2014, Google a fost pe punctul de a ajunge la o intelegere cu CE, dar nu una care sa satisfaca si pretentiile reclamantilor, care s-au si inmultit intre timp.

Prinsa intre rezultatele oferite de cautarea organica si afisarile unor produse si servicii promovate prin intermediul motorului sau de cautare, compania a ales sa merga inainte, sperand intr-o reglare cat de cat pasnica a conturilor.

Numai ca, intre timp, numarul de anunturi publicitare plasate de Google pe paginile de cautari a ajuns sa conteze mai mult decat traditionalele reclame prin AdWords, la fel cum s-a intamplat si cu veniturile realizate din publicitate de gigantul IT.

In primele sase luni ale acestui an, reclamele plasate in module publicitare au adus mai mult de jumatate din veniturile realizate de Google din publicitate, marcand o crestere cu 32% a veniturilor realizate din aceeasi activitate derulata in primul semestru al lui 2006.

Retragerea acestor reclame de pe paginile rezultatelor afisate de Google ar insemna o pierdere considerabila, iar comisarii europeni stiu prea bine acest lucru, fapt pentru care decizia lui Vestager anunta si faptul ca, in cazul in care gigantul IT nu renunta la aceste practici in 90 de zile, amenda va fi completata de penalitati de cate 5 procente din veniturile zilnice totale ale Google, care in prezent sunt de 12,5 milioane dolari.

O lupta cu CE nu este deloc in avantajul Google, in conditiile in care compania-mama Alphabet a iregistrat in prima jumatate a anului venituri de 8,1 miliarde in pietele din Europa, Africa si Orientul Mijlociu, cu UE contand in proprtie de 40% in aceasta ecuatie. Aceasta, in contextul in care taxele platite pe continent au fost reduse la minimum, dupa cum arata raportul anual din 2016 al Google.

Practic, amenda CE depaseste veniturile Alphabet realizate in primul treimestru in Europa, la care se pot adauga penalitatile pentru tergiversarea masurilor reparatorii si eventuale amenzi in tribunalele din fiecare tara.

Microsoft a dus o batalie de 8 ani impotrica Comisiei si a esuat in demersul sau. Intre 2000 si 2011, Curtea Europeana de Justitie nu a anulat nicio amenda CE, desi a intervenit pentru a modifica termenii in patru decizii emise de inspectorii anticoncurenta ai UE.

In acelasi timp, Google are inca alte doua dosare in care este acuzat de abuz de pozitie dominanta in piata, plus un altul dedicat aranjamentelor fiscale in diverse state de pe continent, care putea fi de-a dreptul devastator pentru companie.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6139 ori