Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romania nu este singura tara incapabila sa absoarba fonduri europene. Lista rusinii

Romania nu este singura tara incapabila sa absoarba fonduri europene. Lista rusinii


Posibilitatea de accesare a fondurilor europene trebuia sa fie premiul cel mare pentru tarile care doresc sa intre in Uniunea Europeana. Situatia nu sta insa bine pentru Romania si pentru celelalte tari din estul Europei, care au aderat in ultimii zece ani.

Bruxelles-ul a pus deoarte miliarde de euro destinati imbunatatirii infrastructurii si a altor sectoare, mai ales pentru tarile care tocmai au scapat de comunism. Conform unei investigatii a Reuters, din banii pusi la dispozitie in ultimii cinci ani, doar unul din zece euro au fost utilizati. Astfel este ridicata problema planului maret al Europei privind stimularea cresterii economice, reducerea mortalitatii in trafic si reducerea emisiilor de carbon.

Alaturi de multe alte tari europene, Romania sta prost la absorbtia de fonduri europene. Spre deosebire de Polonia, care atrage aproximativ 80% din fondurile europene puse la dispozitie, Romania are o rata de absorbtie de aproximativ 7%.

Romania, spre deosebire de Polonia, nu are o institutie care sa administreze cu adevarat acest segment important.

Analistul economic Ionel Blanculescu aminteste, ca model, centrul de comanda polonez, denumit Project Management Office, care reprezinta, in opinia sa, eficienta unui astfel de program de atragere de fonduri europene. Acest lucru se reflecta si in rata record de absorbtie de aproximativ 80% din acest stat.

"In primul rand trebuie reconfigurata constructia care e gresita, e creata clientelar, in sensul ca autoritatile de management sunt raspandite pe la toate ministerele si fiecare minister in parte isi face politicile proprii", spune economistul.

El aminteste astfel ca pentru fondurile europene de convergenta, unde Romania are la dispozitie 12 miliarde de euro, sunt aproximativ sapte programe operationale, fiecare cu cate o autoritate de management.

De altfel, o alta diferenta majora este sistemul de finantare punte creat de polonezi, care asigura fluenta proiectelor.

Telul UE: Unirea tarilor prin cale ferata

Banii destinati infrastructurii au fost mereu atractia principala pentru tarile care doreau sa adere la Uniunea Europeana. Bruxelles-ul a cheltuit miliarde de euro in Spania, Portugalia ai Grecia in anii '80 si '90. Si tarilor din est care s-au alaturat Uniunii in 2004 si 2007 li s-a facut aceeasi promisiune.

Dezvoltarea infrastructurii feroviare a fost dorinta principala a Comisiei Europene, suma totala alocata apropiind-use de 15 milarde de euro in fonduri de coeziune pentru perioada 2007-2014, bani cu care tarile europene ar fi trebuit sa fie "legate". De altfel, acest tel intra in planul UE de a reduce emisiile de carbon cu 60%, sa injumatateasca utilizarea de masini si sa transfere 50% din traficul pe distante lungi catre trenuri si vapoare pana in 2050.

Pana acum insa, doar aproximativ 1,65 miliarde de euro, adica aproape 11% din suma totala, au fost folositi, conform calculelor Reuters.

In conditiile in care nici macar prima transa de bani nu a fost cheltuita in totalitate, sansele ca proiectul sa fie finalizat in timp util sunt mici. Tarile membre ar trebui sa cheltuiasca 500 miliarde de euro pentru dezvoltarea retelei de transport. Pana in 2020, peste 250 miliarde de euro vor fi cheltuiti pentru a fi indeplinita prima faza - conectare a 120 porturi mari si a aeroporturilor de gari, actualizare a peste 15.000 de kilometri de sina de tren pentru trenuri de mare viteza si eliminarea a 35 de blocaje aflate la granita.

"Transportul este esential pentru economia europeana. Daca acesta nu e facut cu usurinta, economia noastra va fi slabita si nu va creste", a spus comisarul pe transporturi Siim Kalaas, intr-un discurs la Bruxelles.

Rata de absorbtie a fondurilor europene in general, dar cu precadere a celor de coeziune, este foarte mica. Acest lucru este cauzat, in mare parte, de faptul ca banii sunt livrati abia dupa finalizare. Noile state membre nu au capacitatea administrativa sa implementeze proiecte de miliarde de dolari si, in contrast cu dorintele Comisiei Europene, au prioritizat dezvoltarea infrastructurii rutiere in loc de cea feroviara.

Tari care au aderat la Uniunea Europeana mai recent, au rate mici de absorbtie a fondurilor europene. Spre exemplu, Letonia a reusit sa atraga doar 2,8% din banii alocati. Nici Romania nu sta mai bine, avand o rata de absorbtie de 7%.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3037 ori