Funeriu: Legea educatiei nu rezolva peste noapte problemele existente in invatamant

Vineri, 09 Aprilie 2010, ora 09:30
1515 citiri
Funeriu: Legea educatiei nu rezolva peste noapte problemele existente in invatamant

Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, a declarat, joi, la dezbaterea publica a proiectului Legii educatiei, ca actul normativ nu rezolva peste noapte problemele existente in invatamant, dar creeaza cadrul in care invatamantul se va dezvolta in cativa ani, precizeaza Mediafax.

Funeriu le-a spus participantilor la dezbatere ca sarcina Ministerului Educatiei a fost de a propune o viziune coerenta in domeniul invatamantului.

El s-a declarat "multumit de dinamica dezbaterilor", precizand totusi ca i-ar fi placut ca si partidele politice sa se fi implicat mai mult. "A fost una dintre cele mai dezbatute legi, am avut dreptul chiar si la o motiune care, in mod bizar, ataca o lege care era in dezbatere", a sustinut Funeriu.

Ministrul Educatiei a facut o scurta prezentare a principalelor modificari propuse prin proiectul de lege, mentionand introducerea obligativitatii invatamantului pana la varsta de 16 ani si a claselor pregatitoare, dar si introducerea clasei a IX-a in invatamantul gimnazial.

Funeriu a explicat ca trecerea clasei a IX-a la gimnaziu vizeaza reducerea abandonului scolar, precizand ca 20 la suta dintre copii abandoneaza scoala dupa finalizarea clasei a VIII-a, in special in mediul rural, unde parintii prefera sa-i puna la munca in loc sa-i trimita la liceu intr-o alta localitate.

"Daca aceasta tranzitie se va face la 16 ani, vor creste sansele de a continua scoala", a afirmat Funeriu, precizand insa ca trecerea clasei a IX-a in ciclul gimnazial nu se va face incepand cu anul scolar viitor, intrucat acest lucru nu este inca posibil. Ministrul a mai vorbit si despre modernizarea programei scolare, precizand ca aceasta trebuie sa fie corelata cu procedurile de evaluare si introdusa in sistem doar atunci cand cadrele didactice vor fi pregatite.

Daniel Funeriu a mai declarat ca proiectul de lege are ca scop oferirea unui invatamant de calitate, iar acest lucru nu poate fi facut fara implicarea autoritatilor locale, fara formarea profesionala a cadrelor didactice si fara acordarea unor salarii decente profesorilor.

Ministrul Educatiei s-a referit si la invatamantul universitar, despre care a afirmat ca "trebuie recredibilizat", deoarece acesta sufera de o lipsa de credibilitate care izvoraste din lucruri precum anunturile din campusuri privind vanzarea lucrarilor de licenta, practicile neacademice prezentate de catre presa sau din atitudinea unor oameni din conducerea universitatilor care au un singur interes, respectiv modul de alegere a rectorilor.

Funeriu a spus ca printre masurile propuse pentru invatamantul universitar se numara concentrarea resurselor in universitati si clasificarea universitatilor in functie de misiunea specifica.

El a explicat ca universitatile vor putea organiza cursuri pana la licenta, masterat sau doctorat, in functie de performante.

"Ideea potrivit careia am dori sa politizam conducerea universitatilor nu este nici in spiritul, nici in litera acestei legi. Aceste atacuri au venit din partea a doi rectori", a mai spus ministrul Educatiei.

Reprezentantii organizatiilor neguvernamentale prezenti la dezbatere au solicitat luarea unor masuri pentru cresterea calitatii invatamantului in mediul rural, introducerea asistentului social in scoala, dar si implicarea elevilor in consiliile de administratie, astfel incat parerile lor sa fie avute in vedere atunci cand sunt luate decizii care ii privesc.

Reprezentantii asociatiilor de parinti au aratat ca au centralizat propunerile de modificare a proiectului de lege si vineri le vor trimite Ministerului Educatiei.

Parintii au solicitat organizarea invatamantului intr-un singur schimb si eliminarea "programului incarcat si dezorganizat" al copiilor.

Directorul Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP), Serban Iosifescu, a facut cateva observatii la proiectul Legii educatiei, printre care faptul ca educatia timpurie este un domeniu insuficient dezvoltat.

Iosifescu a mai spus ca in proiectul Legii educatiei ar trebui introdusa obligativitatea verificarii periodice a scolilor pana in 2012, introducerea formatorului in statutul personalului didactic si a unui sistem international de indicatori a caror definire sa fie cuprinsa in lege ca atributie a ministerului.

Premierul Emil Boc a declarat, miercuri, ca Executivul a fost convocat, luni, intr-o sedinta speciala de Guvern pentru aprobarea legii educatiei, astfel incat aceasta sa intre imediat in dezbatere parlamentara. 

#invatamant, # educatie, # lege, # modificari, # probleme, # funeriu , #stiri Emil Boc