Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

interviu Dorin Boerescu

2Parale: Eforturile noastre se vad in piata. Promovam jocul win-win-win

2Parale: Eforturile noastre se vad in piata. Promovam jocul win-win-win


Dorin Boerescu ne-a povestit despre primii pasi ai marketingului afiliat in Romania si cum a fost impresionat de sumele castigate din afiliere chiar inainte de a deveni CEO al 2Parale.

"Am fost fascinat sa vad in timp real ce vanzari genereaza publicitatea pe site-ul meu, iar faptul ca primeam un comision din vanzare mi s-a parut extrem de motivant", explica omul de afaceri.

A crezut cu tarie intr-un sistem promovat chiar de gigatnul Amazon, prin programul Amazon Partners, in 2009, si iata ca intuitia nu l-a inselat: 2Parale a rulat in 2014 peste 1,5 milioane de euro.

Iar pentru 2015 planurile sunt clare: crestere de 50% a cifrei de afaceri si performanta, puncteaza antreprenorul. Toate acestea, fara sa sacrifice vreun weekend sau pasiunea sa pentru tenis.

"Sunt fan Federer si Halep, ii urmaresc cu maxim interes la toate turneele importante, indiferent de fusul orar. (...) Desi joc tenis mai rar, o fac intotdeauna cu mare placere atunci cand reusesc", spune Dorin Boerescu, CEO 2Parale, intr-un interviu acordat Business24.

Povestiti-ne despre marketing-ul afiliat si despre primii pasi pe care i-ati facut in aceasta zona la inceput.

Ca domeniu, afilierea exista de mult timp, dar a inceput sa creasca in mod sustinut din 1996, cand Amazon si-a lansat propriul program de afiliere - Amazon Partners.

Ulterior, au aparut zeci de retele la nivel global si, in acest moment, exista zeci de mii de clienti (poate chiar sute de mii) care folosesc marketingul afiliat.

In Romania, au fost cateva tentative timide inainte de 2Parale, inclusiv din partea unor playeri internationali, insa nici unul nu a prins suficienta tractiune.

Personal, am descoperit marketingul afiliat prin 2008 - 2009. Am pornit ca afiliat, folosind acest instrument ca modalitate de monetizare pentru un proiect pe care il detineam la acel moment, convertor.ro.

Am fost fascinat sa vad in timp real ce vanzari genereaza publicitatea pe site-ul meu, din ce categorii sunt produsele (de cele mai multe ori, neasteptate), iar faptul ca primeam un comision din vanzare mi s-a parut extrem de motivant.

In acea perioada, l-am cunoscut pe Radu Spineanu, ne-am imprietenit si sprijinit reciproc, iar contextul a facut ca eu sa ma pregatesc sa fac exit dintr-o agentie de performance marketing (Hyperactive - in prezent, Senior Hyper) si el sa isi doreasca sa se concentreze pe tehnologie, asa ca mi-a propus sa preiau partea operationala a companiei 2Parale.

Am preluat, alaturi de un investitor, acest business si mi-am asumat rolul de a-l creste si a-l duce mai departe.

Cum s-a nascut ideea 2Parale? Cat ati investit in ea?

Proiectul s-a nascut dintr-o idee a lui Radu Spineanu, care, asa cum chiar el spunea, "a pornit de la zero cu scopul de a face online-ul romanesc un pic mai bun, prin incurajarea inceperii unei noi generatii de antreprenori".

Cu sprijinul lui Vladimir Oane si al lui Lavinius Marcu si finantati de Seed Money, Radu a lansat 2Parale la inceput de 2009.

Investitia totala de pana acum in business a fost de cca 300 de mii de euro, in mai multe runde de finantare de la investitori diferiti, fara a calcula si profitul generat in acesti ani, pe care l-am reinvestit aproape integral in dezvoltare.

Suntem probabil una dintre cele mai "lichide" companii din zona de online, avand deja 4 runde de finantare la activ, toate din partea unor Angel Investors: Seed Money in 2008, Daniel Enache/Dorin Boerescu in 2009, Leo Burnett Romania (Stefan Iordache) in 2012 si un grup de investitori privati condusi de Sergiu Negut in 2014.

Cum s-a dezvoltat acest business din 2009 pana acum? Spuneti-ne ceva si de decizia de a dezvolta afacerea peste hotare - 2Leva.

Daca, in 2009, cifra de afaceri a fost de cca 10.000 de euro, in 2014 am rulat putin peste 1,5 milioane de euro.

Am inceput in 2010 cu o echipa de 4 oameni, iar in prezent suntem 23.

Am extins gama de servicii treptat: am adaugat servicii de PPC prin divizia condusa de Cristian Ignat si, in prezent, suntem una dintre putinele agentii Platinum Google Engage din Romania.

2Leva a fost o provocare interesanta, pe care ne-am asumat-o in 2011 si care a presupus lansarea unei retele de afiliere intr-o piata relativ similara cu Romania. A iesit destul de bine si am invatat foarte multe din aceasta experienta.

Ati anuntat recent atingerea pragului de un milion de vanzari online, de la infiintare si pana acum (cca. 190 de milioane de lei). Care este secretul?

Perseverenta, munca, teste, analize, schimbari, analize, idei, implementare, teste, analize, perseverenta, munca, rabdare, o pozitionare corecta pe o piata in crestere rapida si o comunitate de supereroi: oameni foarte buni in echipa (sunt norocos din acest punct de vedere), peste 38.000 de afiliati pe care ne bazam in fiecare zi si advertiseri determinati sa faca performanta.

Am adaptat permanent abordarea, modelul de pret, tehnologia si marketingul la evolutia pietei, reusind sa crestem chiar mai repede decat aceasta.

Credeti ca odata cu 2Parale creste si marketingul bazat pe performanta in Romania?

Da, imi place sa cred ca am avut un rol important in dezvoltarea acestei industrii si ne propunem sa o sustinem in continuare.

Alaturi de 2Parale, suntem si pionerii acestei industrii in Romania, si am cautat mereu sa ne implicam atat in cresterea domeniului, cat si in educarea comunitatii de afiliati, prin cele mai diverse actiuni.

De exemplu, am fondat cateva evenimente de referinta pentru industrie, cum ar fi SEMDays.ro sau Ecomteam.ro, si am sustinut alte cateva - EMACADEMY sau Lumea SEOPPC.

Organizam in mod constant intalniri (unele dintre ele le-am organizat inclusiv in mai multe orase din tara), cum ar fi 2Parale Meet-ups si 2Parale Workshops.

Am fost permanent partizanii share-ingului de informatii, ai comunicarii deschise si transparente, ai construirii unei comunitati puternice de profesionisti care sa creasca aceasta industrie, mai ales in contextul in care inca exista un numar destul de mic de oameni cu o experienta si o pregatire suficient de bune pentru cererea extrem de mare venita din partea clientilor si a agentiilor.

Am fost, de asemenea, parteneri si traineri la Online Marketing Academy si la multe alte cursuri organizate de Google, parteneri la World Information Architecture Day (WIAD), la Rails Girls si lista poate continua.

Mai mult decat atat, suntem si singura retea de marketing afiliat partenera a Interactive Advertising Bureau (IAB Romania), prin care ne aratam inca o data sprijinul pentru cresterea industriei online.

Am fost parteneri in derularea de studii de piata despre e-commerce, am organizat primele competitii bazate pe performanta transparenta din Romania, am fost printre primele companii cu traineri acreditati Google etc.

Sunt multe lucruri care ma bucura legate de impactul nostru asupra pietei. De exemplu, suntem flatati ca s-au scris inclusiv lucrari de licenta avand 2Parale ca studiu de caz, iar recent chiar o tema de absolvire a unui prestigios program de MBA a fost facuta pe baza business-ului nostru.

Personal, sunt un mare fan al performance marketingului - si in campaniile offline pe care le coordonam acum 10 ani incercam sa fiu platit cu success fee.

Din 2004, am inceput sa rulez campanii AdWords pentru clientii mei, activitate pe care am dezvoltat-o constant inclusiv prin infiintarea alaturi de alti parteneri a agentiei digitale Hyperactive, specializata in performance, agentie cumparata in 2009 de catre Initiative & Lowe.

Putem vorbi despre o democratizare a marketingului?

In mod categoric, marketingul din 2015 este complet diferit fata de cel din 2005.

Fragmentarea pietelor pana la nise minuscule combinata cu explozia de medii, canale si tool-uri de marketing fac imposibila in prezent coordonarea interna a intregului efort de marketing al unei companii - sau in orice caz ineficient din punct de vedere economic.

De aceea, singura solutie viabila si eficienta pentru toate partile implicate este democratizarea marketingului.

Cand spun asta, ma refer la faptul ca, astazi, prin marketingul afiliat, putem pune la aceeasi masa afiliati foarte talentati si pasionati cu branduri si nume mari ale e-commerce-ului, la fel cum startup-uri fara bugete prohibitive pot lucra cu publisheri foarte mari la care, prin canale de marketing 'traditional', nu ar avea acces.

Acestia pot colabora avand ca unic KPI performanta, foarte usor de masurat in numar de conversii.

Cand spunem ca misiunea pe care ne-am asumat-o la 2Parale este democratizarea marketingului, asta inseamna ca incurajam performanta si eliminarea oricarei bariere din fata acesteia.

Credem ca marketingul trebuie sa fie un joc de tipul win-win-win: toate partile implicate (advertiseri, afiliati si ecosistemul in sine) castiga simultan. In afiliere, e practic imposibil ca o parte sa castige si celelalte sa piarda.

In opozitie, paradigma din advertisingul clasic presupunea de multe ori un joc cu suma nula, in care castigurile realizate de o parte erau egale cu pierderile inregistrate de cealalta parte, in care existau giganti si existau perdanti, in care uneori riscurile erau mari, iar rezultatele greu de identificat in vanzari.

Ma bucur ca eforturile noastre se vad in piata in acest moment. Democratizarea marketingului este un principiu pentru care noi militam de ceva timp si ne bucuram sa vedem ca e adoptat din ce in ce mai mult.

Cred ca mai sunt caramizi de adaugat in acest sens, iar noi vom continua sa construim in aceasta directie.

Cum arata piata marketingului afiliat in 2015? Care sunt trendurile in industria locala?

Piata locala este, in acest moment, in proces de maturizare. Una dintre tendintele cele mai importante pe care le observ se refera la faptul ca din ce in ce mai multi retaileri mari incep sa se indrepte catre promovarea prin marketing afiliat.

Fie ca vorbim despre retaileri care se muta in online, fie ca vorbim despre retaileri care au deja un magazin online, estimam ca mai mult de 1.000 de astfel de magazine, mici si medii, vor testa, in 2015, marketingul afiliat.

Focusul tuturor magazinelor va continua sa fie pe a cauta solutii prin care sa atraga afiliati performanti in programele lor, prin participarea la intalniri offline, conditii preferentiale si stabilirea de relatii de parteneriat.

Pe de alta parte, se va inmulti si numarul afiliatilor. In 2015, vor fi cateva mii de romani afiliati care vor inregistra si primul comision pentru un magazin romanesc sau pentru unul global.

Uitandu-ma la cum au evoluat lucrurile in cazul nostru in ultimul an, estimam ca anul acesta vom avea primul afiliat care va inregistra comisioane in valoare mai mare de 50.000 de euro intr-o singura luna, facand vanzari pentru magazine romanesti.

Sumele vor deveni suficient de atractive si pentru afiliatii cu experienta pe piata globala, care vor incepe sa promoveze magazine din Romania.

2Parale a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 6,9 milioane de lei, in crestere cu 40% fata de anul precedent. Ce estimari aveti pentru 2015?

Pe baza planurilor curente si a evolutiei din primele 2 luni, estimam sa crestem cu 50% fata de anul trecut.

Ce planuri de business aveti in continuare?

Sa facem performanta. In mod evident, ne dorim sa continuam cresterea numarului de advertiseri prin platforma 2Parale.

Daca anul trecut au apelat la serviciile noastre peste 100 de clienti noi (atat companii mari, cat si start-up-uri), ne asteptam ca si anul acesta sa se vada o crestere a acestor cifre.

Ne dorim, de asemenea, sa crestem portofoliul de afiliati si sa continuam sa spunem povestea celor mai de succes dintre ei.

Vom investi in continuare in platforma, atat pentru a fi cat mai usor de utilizat, dar si capabila sa scaleze la volume mari; de Black Friday2014, de exemplu, intr-un singur weekend am intermediat peste 3 milioane de clickuri, peste 35.000 de vanzari, simultan cu trimiterea a peste 190.000 mesaje intre afiliati si advertiseri.

De asemenea, vrem sa investim in echipa, atat prin crestere numerica, cat si prin cresterea expertizei acesteia.

Nu in ultimul rand, o sa continuam sa ne implicam in cresterea industriei, cel putin la fel de mult pe cat am facut-o si pana acum.

Va mai ramane timp si pentru planurile personale? Cum reusiti sa pastrati echilibrul intre viata personala si cea profesionala?

Da, chiar daca uneori e dificil, nu ma plang. In plus, de cativa ani reusesc sa nu lucrez (aproape) in nici un weekend, iar concediile si sarbatorile petrecute cu familia sunt excelente pentru reincarcat bateriile.

Spuneati, la un moment dat, ca urmariti Australian Open. Sunteti pasionat de tenis? Jucati? Ce alte pasiuni aveti?

Da, de cativa ani pot spune ca tenisul este principala mea pasiune, mai ales de cand m-am imprietenit cu ownerul treizecizero.ro, Adrian Toca.

Sunt fan Federer si Halep, ii urmaresc cu maxim interes la toate turneele importante, indiferent de fusul orar. In prezent, studiez si biografiile unor jucatori de tenis ca Agassi, Nadal, Federer si Murray.

Desi joc tenis mai rar, o fac intotdeauna cu mare placere atunci cand reusesc.

Imi place sa citesc si sa ascult muzica. Bat la tobe; de curand chiar, am adus un set de tobe electronice la birou si ma relaxeaza foarte mult o sesiune de 15 minute atunci cand am putin timp liber.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3595 ori