Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Iulian Serban, Think Business:

Emotiile in afaceri: Cum le transformam intr-o arma pentru succes

Emotiile in afaceri: Cum le transformam intr-o arma pentru succes
Care este legaura dintre cele doua cuvinte din titlu? Sunt ele intr-adevar in antiteza sau sunt legate organic? Sunt afacerile bazate pe emotii, sau deciziile sunt luate in mod rational?

Mi-au trebuit 33 de ani sa pot sa spun ca asta este una dintre cheile principale ale afacerilor de succes. Cheia ce deschide fiecare usa/minte/inima. Cheia pe care o detin si folosesc cei care vor sa atinga succesul in afaceri.

Sa vedem intai de unde vin emotiile. Tehnic vorbind, emotiile sunt rezultatul activitatii si reactivitatii (stimul - reactie) sistemului nervos central, in general. Ne referim la activitatea electrica neuro-fiziologica. Noi nu avem de fapt emotii, ci, mai degraba, noi le interpretam si interpretarea pe care o impunem asupra tuturor acelor activitati placute o numim emotie. Asadar, punem valoarea intrinseca si personala, pe intamplari, pe care le incarcam emotional si pe care apoi le accesam ulterior.

Oare emotiile sunt cele care ne incurca si trebuie sa uitam de ele? Multi dintre noi suntem convinsi ca exista decizii pe care le putem lua pur rational, fara nici un fel de implicare emotionala.

Nu exista decizie care sa nu aiba implicare emotionala. Motivul: zona din creier care se ocupa cu luarea deciziei (cortexul prefrontal) este extrem de conectata cu zona care se ocupa de gestionarea emotiilor (sistem limbic). Indiferent de calitatea emotiei, pozitiva (bucurie, placere etc.) sau negativa (frustrare, frica etc.), daca este intr-o doza prea mare, poate afecta functionarea cortexului prefrontal.

Sigmund Freud, fondator al scolii psihologice de psihanaliza, este cel care a adus ideea de "psihodinamice" in fata mintii erei moderne. Termenul se refera la forte psihologice din interiorul personalitatii, de regula inconstiente, care au puterea de a cauza tulburari emotionale si comportamentale. Alfel spus, tulburarile vizibile in comportamentul si emotiile oamenilor, reflecta tulburari invizibile ale structurii dinamice a personalitatii lor. Din anumite puncte de vedere, teza lui Freud nu este total eronata. El avea dreptate cand spunea ca trebuie sa privim dincolo de suprafata, la cauzele interne ascunse.

Simon Sinek vorbeste si despre "De ce"?

De ce o persoana si respectiv o afacere, fac un anumit lucru? "De ce-ul" vine in completarea "Ce-ului" si al termenului "Cum".

Dincolo de explicatiile date de Freud si de Sinek, personal, consider ca cei care au creat afaceri de succes, au castigat, in primul rand, "batalia emotiilor". Au reusit sa strarneasca in cei din jurul lor, emotii care au condus la actiune. Campaniile de marketing, adresate in principal unor "triburi" specifice au avut de cele mai multe ori sorti de reusita. Te-ai gandit de ce faci anumite lucruri si de ce alegi anumite branduri? Crezi ca deciziile tale sunt 100% rationale? Eu cred ca ale mele nu sunt asa. Cred ca sunt companii care au reusit sa-mi starneasca si sa-mi "valorifice" emotiile.

Pentru antreprenori, uneori emotiile se finalizeaza cu decizii, fie in interiorul echipelor, fie in raport cu parteneri/clienti/colaboratori.

Vom descoperi impreuna, cum au afectat aceste emotii evolutia de business a catorva antreprenori de marca, in urmatorul meu post, aici pe Business24.

Articol semnat de Iulian Serban, fondatorul Think Business, un proiect al STEPS Business Consulting, companie creata pentru a oferi pachete complete de servicii: consultanta, dezvoltarea carierei, training, evenimente.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3053 ori