Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Reducerea TVA pentru alimente, poate dupa alegeri - Interviu Sorin Minea, Angst

Reducerea TVA pentru alimente, poate dupa alegeri - Interviu Sorin Minea, Angst


Reducerea TVA-ului pentru industria alimentara este un subiect fierbinte, dar care sta pe foc de ani buni. Unul din primii aparatori ai acestei idei nu vede insa o instituire a TVA-ului diferentiat in perioada urmatoare, cel putin nu inainte de trecerea alegerilor electorale din toamna.

Sorin Minea, omul de afaceri care controleaza lantul de magazine Angst, a vorbit despre problema TVA-ului diferentiat, despre colaborarea dintre compania sa si Carrefour, despre rezultate financiare si multe altele, intr-un interviu acordat Business 24.

Business24: Angst, compania pe care o conduceti, a intrat in urma cu ceva timp intr-o colaborare cu Carrefour. Despre ce este vorba exact si cum merg lucrurile?

Sorin Minea: Deocamdata este excelent. Ne intelegem perfect si lucram perfect. Nu avem niciun fel de probleme.

Practic, o franciza Angst a preluat o franciza Carrefour si acum magazinele noastre se transforma in Carrefour-Angst. Isi pastreaza si numele de Angst.

O parte din marfa o luam prin Carrefour, o parte prin furnizorii nostri, deci avem libertatea asta, iar carnea si retetele de carne sunt aproape in exclusivitate Angst.

Ati deschis un numar considerabil de multe magazine, atat individual, cat si in colaborare cu Carrefour. Care sunt planurile dumneavoastra pe acest segment in 2012?

Anul acesta mai deschidem inca cel putin cinci si, daca ma ajuta Dumnezeu, mai deschidem noi inca cel putin trei. Spre sfarsitul anului vor fi, sper, 30.

S-a schimbat parerea consumatorilor fata de magazinele dumneavoastra, odata cu inceperea colaborarii cu Carrefour?

S-a schimbat foarte putin. In afara de rebranduire si de existenta unor marfuri la preturi mai scazute preluate prin Carrefour, care are putere de negociere mai mare decat mine si mai multa experienta in piata decat mine in anumite domenii, cuplarea Angst-ului cu Carrefour-ul a adus fiecaruia dintre noi un plus. Si Carrefour-ul este multumit din ceea ce mi-au spus si eu sunt foarte multumit.

Colaborarea e doar la inceput, se va accentua din ce in ce mai mult. Vom gasi si alte parti comune. Deocamdata suntem in discutii pentru formarea unor portofolii noi, in incercarea de a aduce si alte tipuri de marfa.

Ideea noastra de baza e ca in magazinele Carrefour, branduite Carrefour Market si Carrefour Express, vom incerca sa punem si produse de calitate foarte buna, sa mearga spre produse de foarte buna calitate toate, sa se adreseze celui care locuieste in zona si care poate sa isi faca cumparaturile in fiecare zi.

Nu mai este vorba de volum. Recomandarea mea e ca fiecare sa isi ia cat are nevoie.

Ideea fixa de a ne cumpara cat mai mult la promotie, ca e ieftin, din punct de vedere al nutritionistilor si din punctul meu de vedere, e o greseala. Omul trebuie sa isi cumpere, daca are un magazin aproape, cat are nevoie, sa il viziteze odata la doua zile si sa isi cumpere cat are nevoie. Mananca mai proaspat si nu trebuie sa arunce din mancare.

Magazinele de proximitate nu dispar de acolo. Aprovizionarile mari se fac in hipermarket, dar aprovizionarile de zi cu zi se fac in magazinele de langa fiecare si atunci fiecare sa isi ia ce are nevoie, si in acelasi timp sa isi anunte magazinele daca doreste sa gaseasca si un alt tip de marfa. Cei care sunt comercianti sunt datori sa ii serveasca.

Cat de profitabila este colaborarea dumneavoastra cu Carrefour?

Cifrele de afaceri nu se fac dupa o luna doua, iar celelalte sunt confidentiale. Insa, magazinele nu au scazut dupa asocierea cu Carrefour, ci au crescut in valoare.

In decembrie, ati estimat pentru anul 2011 o cifra de afaceri de peste 60 milioane de euro pentru 2011. S-au adeverit prognozele?

Au fost peste 60 milioane de euro cifra de afaceri. Nu va pot da toate datele pentru ca nu e inca terminat bilantul pentru anul trecut, dar cifra de afaceri in bugetul consolidat pe grupul de firme a fost peste 60 milioane de euro.

Pe primele 3 luni ale anului, Angst nu a avut scaderi, a avut o crestere...

Care sunt planurile dumneavoastra de dezvoltare a afacerii anul acesta?

Vom deschide si magazine noi. Suntem pe piata de retail si vom merge in continuare. Sper ca in toate vom merge impreuna cu Carrefour-ul, dar nu e obligatoriu. E un parteneriat, asa ca fiecare are dreptul la decizii diferite.

In acelasi timp, vom diversifica si gama de produse si vom face si cateva schimbari.

A fost recent un scandal cu Asociatia Romana a Carnii care a cerut schimbarea standardelor, ieftinirea si asa mai departe. Eu m-am opus acelei cereri, si ma opun in continuare. Eu militez pentru introducerea unor standarde mai dure si pe toate produsele de traditie. Produs de traditie inseamna produs cu denumire consacrata si cu reteta veche.

In urma discutiilor pe care le-am avut, noi vrem sa revenim pana la sfarsitul acestui an, pe toate produsele, cu retetele anilor '70, cele originale.

Deoarece toti consumatorii spun ca in ultimii ani de zile calitatea produselor a scazut, noi avem la ora actuala multe produse pe retete vechi si am respectat intotdeauna standardele reale. Parerea mea e ca ar trebui respectat standardul original al produsului pentru ca acel produs a fost inventat de cineva. Este lipsa de respect sa o schimbi si sa pastrezi denumirea.

Decizia noastra e ca pana spre sfarsitul anului, toate produsele care au astfel de denumiri sa revina la retetele originale.

Scot din el tot ce se poate in aditivi. Eu am redus si, in general, nu am foarte multe E-uri, ci doar ce e strict necesar. Poti fi scosi toti, dar schimba complet gustul si nu are nicio legatura cu reteta originala.

Vom pastra doar aditivii si E-urile care au fost in reteta originala. O reteta care are 60-70 de ani e mult mai curata decat cele din ziua de azi.

Ce puteti sa imi spuneti despre preturile noilor produse? Se vor asemana cu cele ale gamei SantiVia, care contine produse fara aditivi?

Pretul se face in fiecare saptamana si se aplica in fiecare luna. La ora actuala, eu nu ma gandesc la pret. Marea majoritate a produselor le avem deja pe retete traditionale deci nu e vorba de modificare de pret.

Parerea mea e ca decat sa mananc un produs aparent mai ieftin, si spun "aparent" pentru ca nimeni nu stie care e profitul intr-un produs, si care sa nu imi aduca nimic, mai bine platesc putin in plus, dar mananc un produs de foarte buna calitate. Nu e nevoie sa mananc in fiecare zi kilograme de mancare, ci cat imi este necesar. Pentru preparatele din carne, doza in fiecare zi e undeva la 100 grame de persoana.

Daca discutam de raportul calitate/pret, pretul produselor de calitate nu este mai mare, ci continutul lor e mai bun si valoarea nutritiva. Preturile sunt egale, sau mai mici decat ale celor de calitate proasta. Orice se baga intr-un produs, se baga pentru a se ieftini, pentru a mari castigul. Nimeni nu face munca patriotica, e doar o aparenta.

Un produs de 2 lei s-ar putea sa fie mult mai slab, din punct de vedere nutritional, decat unul de 5 lei.

Pretul se raporteaza intotdeauna la calitate. Nu exista pret mai mare sau pret mai mic, ci calitate mai buna si mai slaba.

E o smecherie cu pretul mai mic si pretul mai mare. Dai senzatia clientului ca pretul e mai mic, iar el de fapt cumpara alt produs, nu cumpara produsul original. Eu pe asta ma bazez cand vorbesc de reteta originala. Reteta originala respecta un standard, acele STAS-uri vechi de pe vremea comunistilor si inainte de ei, iar pretul este corect.

Sa spun ca am un pret mai mic, inseamna ca nu respect acel standard, deci nu mai vorbim de produse similare.

In ultima vreme, un subiect destul de dezbatut este reducerea TVA-ului diferentiat pentru industria alimentara. Sunteti de acord?

Sunt initiatorul de acum vreo 5-6 ani al proiectului cu TVA-ul diferentiat pentru industria alimentara. A fost votat in prima instanta de o camera, apoi a murit.

Acum au aparut alti initiatori care spun ca ei au avut ideea. Din punctul meu de vedere, pot sa vina ce initiatori vor. Sa se declare oricine ca initiator. Nu conteaza cine a avut ideea, conteaza sa se realizeze. In orice caz o voi sustine ca fiind singura solutie si nu o transform nici in lupta politica, nici in lupta de imagine. Nu-mi trebuie nici una, nici alta.

Are o astfel de masura sanse sa fie implementata in urmatoarea perioada?

Nu, dupa alegeri. Acum, cel mult, toata lumea va promite ca il va da dupa alegeri. Si UNPR-ul promite, PDL-ul se tine tare, dar discuta despre anul viitor; Opozitia si ea il promite de la anul. Am oarecare incredere in Opozitie ca il va aplica pentru ca exista doua initiative, amandoua date de partide actualmente in opozitie.

Este initiativa conservatorilor, care a fost excelenta, la care am colaborat noi, ca Romalimenta. Ne-au cerut sfatul. Si mai e contributia PSD-ului, care e usor incompleta. Exista aceste propuneri, o parte din ele sunt votate. Conteaza foarte mult cum va fi scris acest lucru, pentru ca, daca vorbim de unele produse, se va mari evaziunea.

In momentul in care dai o reducere de TVA pe o anumita grupa de produse, grupa trebuie sa fie completa. Daca nu, se vor gasi cai de ocolire a legii si de evaziune.

Acesta e si sfatul celor din Comunitatea Europeana. Daca se vorbeste de TVA in industria alimentara, prinde toata industria alimentara si toate produsele industriei alimentare. Nu e separat.

E chiar o jignire sa spui ca orezul are TVA redus si ciocolata mai mare. De ce? Unii trebuie sa manance numai orez, iar altii au dreptul sa manance si ciocolata? Orice fel de ajutor trebuie dat pentru toata lumea si nu diferentiat. Diferentierea nu are legatura cu costurile.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2344 ori