Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Companiile de stat, bune de listat pe Bursa? Pe ce pariaza investitorii

Companiile de stat, bune de listat pe Bursa? Pe ce pariaza investitorii


Romania a avut "tema" de la FMI sa listeze in acest an sase companii de stat care erau neprofitabile. Hidroelectrica iese din schema pentru urmatoarele 18 luni, insa pentru Transgaz se fac pasi mici, dar siguri. Care sunt cele mai "vanate" pentru investitori?

Tarom, Transgaz, Romgaz, Hidroelectrica, CFR Marfa si Nucleaelectrica sunt companiile care ar fi trebuit sa fie privatizate pana la finele lui 2012. Desi este un demers anevoios, aflat la "mana" statului, care poate hotari accelerarea sau incetinirea procesului, companiile de stat trezesc interesul investitorilor.

Insa deocamdata, cele mai atractive pentru investitori raman Transgaz si Romgaz, a comentat Adrian Manaila, presedintele societatii de brokeraj Eldainvest, pentru Business24. La polul opus, se gasesc companiile Tarom, Nuclearelectrica sau CFR Marfa.

Anul 2012 este un an in care nu sunt mari sperante se vina bani la buget din listarile companiilor de stat, a spus analistul financiar Mircea Cosea, analizand pentru Business24 situatia companiilor de stat.

Tarom, una dintre companiile cel mai putin atractive pentru investitori

- Mircea Cosea: Procesul de listare este intarziat foarte mult, intrucat companiile aeriene au mari dificultati. In plus, Tarom a avut un management foarte defectuos intr-o anumita perioada, ceea ce a facut ca aceasta companie sa piarda contacte foarte importante, cum ar fi relatia cu America, relatia cu China.

Au facut niste achizitii de aeronave care nu erau indicate pentru traficul nostru si ma refer la Airbus 318. Tarom a devenit o companie minora in Europa, iar privatizarea nu va merge usor. Nu este momentul pentru dezvoltarea companiilor aeriene, pentru ca insusi low-costul are dificultati. Sa ne uitam si la alte cazuri in care listarea unor companii aeriene nu au reprezentat un succes: Alitalia, Malev, Swiss Air.

- Adrian Manaila: Tarom, dintre toate companiile, este cea mai putin atractiva. Este de multa vreme pe pierdere. In momentul de fata, Tarom traieste mai mult din exploatarea aeroportului decat din curse.

Pentru investitorii de retail, Tarom nu este atractiva, insa pentru cineva interesat sa preia compania, sa faca o alianta cu o alta companie, probabil aceasta ar fi solutia. Climatul este dificil pentru companiile aeriene.

Hidroelectrica, cea mai interesanta companie pentru investitori

-Cosea: Eu cred ca pentru 2012, speranta de a aduce bani la buget din listari este iluzorie. 2012 este un an deja pierdut, din acest punct de vedere.

-Manaila: Cred ca Hidroelectrica era cea mai interesanta companie pentru investitori, dintre cele sase companii care trebuiau sa fie listate.

Transgaz, una dintre companiile care ar putea avea succes

-Adrian Manaila: Listarea Transgaz este cunoscuta, stim cate ceva despre companie, deci poate fi considerata un succes. Aici, si statul are un pret de referinta.

De bine, de rau, Transgaz este una dintre companiile care si-a facut treaba. S-a incadrat in limitele pe care le asteptam de la o companie de stat, nici nu a impresionat, dar nici nu a fost in cea mai proasta situatie.

Romgaz, o companie buna, dar capusata

-Adrian Manaila: Romgaz este o companie foarte buna, dar capusata "pana in maduva oaselor".

Nuclearelectrica intereseaza prea putini investitori

-Cosea: Orice fel de discutie cu Nuclearelectrica va fi conditionata de planurile Guvernului de a finaliza activitatea acolo. Noi inca nu avem o clarificare privind modul in care se va dezvolta Nuclearelectrica. Capacitatea este, in prezent, redusa la nivelul pietei si intereseaza putini beneficiari. Nici in 2014 nu cred ca vom asista la o listare a Nuclearelectrica.

-Manaila: Dupa povestea din Japonia, acest domeniu a devenit putin atractiv pentru investitori. Sunt capitaluri mari, profitabilitate buna, dar riscurile sunt foarte mari.

CFR Marfa, o "poveste cu cantec"

-Cosea: Este o poveste cu cantec. Transportul feroviar capata importanta astazi in lume, noi nu ii acordam atentia necesara. Cu toate acestea, nu cred ca o privatizare va duce la o imbunatatire a calitatii serviciilor. Aici este vorba de o nevoie de modernizare si restructurare. La CFR Marfa exista interese straine care vor face ca aceasta companie sa fie vanduta mai usor decat celelalte.

-Manaila: Pentru mine, CFR Marfa, ca grad de atractivitate, este zero.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1725 ori