Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

CSAT nu a emis nicio decizie noua cu privire la CFR Marfa

CSAT nu a emis nicio decizie noua cu privire la CFR Marfa


Membrii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii au avut o discutie constructiva legata de procesul de privatizare a companiei CFR Marfa, nefiind emisa nicio alta decizie a Consiliului pe aceasta tema, informeaza Presedintia, amintind ca exista deja o hotarare a CSAT in acest caz luata in sedinta din luna februarie.

"Membrii CSAT au avut o discutie constructiva legata de acest proces de privatizare avand ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa 'C.F.R. Marfa' - S.A. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a avizat strategia de privatizare a CFR Marfa prin Hotararea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o alta decizie CSAT", se arata intr-un comunicat al Presedintiei, postat vineri pe site-ul institutiei.

In comunicatul citat se mentioneaza ca la sedinta CSAT au participat viceprim-ministrul Gabriel Oprea, ministrul Finantelor Publice, vicepremierul Daniel Chitoiu, ministrul Apararii Nationale, Mircea Dusa, ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, ministrul Afacerilor Externe, Titus Corlatean, ministrul Justitiei, Robert-Marius Cazanciuc, directorul Serviciului Roman de Informatii, George-Cristian Maior, directorul Serviciului de Informatii Externe, Teodor-Viorel Melescanu, seful Statului Major General, general-locotenent Stefan Danila, consilierul prezidential pentru securitate nationala, Iulian Fota, secretarul CSAT, general Ion Oprisor, purtatorul de cuvant al presedintelui Romaniei, Bogdan Oprea.

De asemenea, a participat ca invitat si consilierul prezidential Claudiu-Constantin Dinu, seful Departamentului Constitutional Legislativ.

"O sedinta a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) condusa de presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a avut loc, vineri, 2 august, la ora 11,00, in Sala CSAT a Palatului Cotroceni, convocata ca urmare a solicitarii Guvernului Romaniei trimisa Secretariatului CSAT joi, 1 august, ora 17,05, de a introduce pe ordinea de zi a unei sedinte CSAT subiectul Hotararii de Guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea conditiilor principale ale contractului de vanzare de actiuni intre stat, prin Ministerul Transporturilor, in calitate de vanzator, si Societatea Comerciala Grup Feroviar Roman S.A., in calitate de cumparator, avand ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de actiuni, reprezentand 51% din capitalul social al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa 'C.F.R. Marfa' - S.A", a informat Administratia Prezidentiala.

Joi, presedintele Traian Basescu a decis convocarea de urgenta a CSAT pentru ziua de vineri. La sedinta CSAT au fost prezenti majoritatea membrilor, cu exceptia premierului Victor Ponta, acesta fiind inlocuit de vicepremierul Gabriel Oprea care nu a avut, insa, drept de vot, si a ministrului Economiei, Varujan Vosganian.

Firul scandalului privind avizarea privatizarii CFR Marfa de CSAT

Primul-ministru Victor Ponta preciza in urma cu cateva zile ca, in perioada in care se va afla in concediu, vicepremierul Gabriel Oprea il va inlocui. "De joi, am inlocuitor la conducerea Guvernului, care are dreptul de a ma reprezenta in totalitate. Daca e ceva care apare intr-o ora, doua ore, domnul vicepremier Oprea are puteri depline", afirma premierul.

Intr-un comunicat transmis vineri dimineata, Guvernul sublinia faptul ca nu a cerut convocarea "de urgenta" a CSAT, ci a solicitat presedintelui sa dispuna includerea pe ordinea de zi a proximei sedinte a Consiliului a proiectului de hotarare de Guvern referitor la privatizarea CFR Marfa. De asemenea Executivul a catalogat drept "o fortare" decizia presedintelui Basescu de a convoca "de urgenta" CSAT.

Pe 24 iulie, Executivul a aprobat hotararea privind privatizarea CFR Marfa, premierul Victor Ponta anuntand ca urmeaza ca actul normativ sa fie transmis CSAT spre avizare.

In aceeasi zi, purtatorul de cuvant al presedintelui, Bogdan Oprea, sustinea prin intermediul unui comunicat de presa ca ar fi o ilegalitate ca CSAT sa se pronunte cu privire la contractul de privatizare a companiei CFR Marfa, acuzandu-l pe premierul Victor Ponta ca incearca sa fuga de responsabilitate in acest caz. Presedintia mai evidentia faptul ca obligatia legala privind contractul de privatizare a unui pachet de actiuni al companiei CFR Marfa SA revine exclusiv Guvernului Romaniei si Comitetului de Privatizare a CFR Marfa din cadrul Ministerului Transporturilor.

La scurt timp, purtatorul de cuvant al Guvernului, Andrei Zaharescu, a replicat printr-un comunicat in care se preciza ca Executivul va transmite Consiliului Suprem de Aparare a Tarii rezultatul negocierilor privind privatizarea companiei CFR Marfa si solicita Administratiei Prezidentiale sa trateze "cu responsabilitate" subiectul.

Pe 25 iulie, premierul Victor Ponta a anuntat ca este decis sa readuca pe profit CFR Marfa, chiar daca CSAT nu va aviza privatizarea, situatie in care compania va fi condusa de un manager privat si va fi restructurata.

Replica Presedintiei nu a intarziat sa apara, astfel ca purtatorul de cuvant al presedintelui a transmis un comunicat in care sustinea ca CSAT nu a avizat niciodata un contract de privatizare dupa incheierea procesului de licitatie.

Precizarea lui Bogdan Oprea a fost urmata de cea a lui Andrei Zaharescu, acesta din urma punctand faptul ca CSAT a avizat de trei ori pana in prezent privatizarea CFR Marfa.

Miercuri, 31 iulie, a fost desecretizata Hotararea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, aprobata in sedinta din 5 februarie, referitoare la strategia de privatizare a CFR Marfa, fiind postata pe site-ul Administratiei Prezidentiale.

Documentul respectiv, intitulat "Hotarare referitoare la proiectul de hotarare a Guvernului Romaniei pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa 'CFR Marfa' SA si a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia", cuprinde trei articole.

Articolul 1 prevede ca CSAT avizeaza proiectul de hotarare a Guvernului Romaniei pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa 'CFR Marfa' SA si a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia, nr. DSN1/192, din 31.01.2013, iar articolul 2 stipuleaza ca modalitatea concreta si procedura de privatizare se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei.

La articolul 3 hotararea CSAT prevede: "Ministerul Transporturilor sa includa in contractul de privatizare clauze potrivit carora cumparatorul se obliga, sub sanctiunea rezolutiunii contractului si plata unor daune interese, sa mentina obiectul de activitate al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa 'CFR Marfa' SA, pe toata durata de existenta a acesteia, a obligatiilor de natura strategica ce ii revin potrivit legislatiei in vigoare, protocoalelor si acordurilor nationale si internationale (nevoile de aparare ale tarii; transportul trupelor si materialelor militare, neintrerupt pe timp de pace, in caz de calamitati naturale, situatii de criza si de razboi sau alte situatii deosebite; angajamentele asumate de Romania prin Tratatul Atlanticului de Nord; conventiile incheiate cu SUA)".

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1101 ori