Ai platit taxa de prima inmatriculare? Vezi cum iti iei banii inapoi

Marti, 17 Mai 2011, ora 23:20
5725 citiri
Ai platit taxa de prima inmatriculare? Vezi cum iti iei banii inapoi

Directiile de Finante Publice au inceput restituirea taxelor de poluare incasate in baza OUG 50/2008, considerata de Curtea de Justitie a UE ca nelegala, astfel ca cetatenii care vor returnarea taxei de prima inmatriculare trebuie sa faca cerere, iar in cazul refuzului, se pot adresa instantei, potrivit Mediafax. 

Documentatia necesara este, potrivit avocatei Lavinia Manu:

- cererea de restituire a taxei; copie de pe chitanta de plata a taxei;

- original si copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberata de RAR - copia va fi certificata cu mentiunea "conform cu originalul";

- original si copie de pe certificatul de inmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Inmatriculari din cadrul Institutiei Prefectului;

- un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a autovehiculului in strainatate;

- copie de pe cartea de identitate a persoanei; declaratie pe proprie raspundere cu rulajul mediu anual la data inmatricularii in Romania, exprimat in kilometri;

- expertiza tehnica efectuata de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.

Conform avocatei, primul pas este inregistrarea unei petitii la Directia Generala de Finante Publice Judetene, prin intermediul careia se sustine ca taxa este contrara dreptului comunitar si discriminator si se solicita restituirea ei, actualizata cu dobanda legala pana la data platii.

Reprezentantii Directiei sunt obligati sa raspunda la aceasta cerere in 30 zile. In situatia in care raspunsul este negativ, cel care solicita returnarea taxei trebuie sa intocmeasca o cerere de chemare in judecata a Directiei Generale a Finantelor Publice pe care o va depune la Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a tribunalului in raza caruia isi are domiciliul.

"Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene.

Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima inmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre", a decis, in 7 aprilie 2011, Curtea de Justitie a Uniunii Europene de la Luxemburg (CJUE).

Deputatul PNL Tudor Chiuariu, fost ministru al Justitiei, a declarat, pentru MEDIAFAX, ca deciziile Curtii de Justitie a UE sunt executorii si general obligatorii pentru toate Statele Membre, si, in cadrul fiecarui stat membru, pentru toate autoritatile acestuia: Legislative, Executive, Judecatoresti.

Procedura de restituire parcurge una sau doua faze, in functie de pozitia Ministerului Finantelor, spune Chiuariu. Intr-o prima faza, contribuabilul care a platit taxa va face o cerere de restituire catre Administratia Financiara la care a achitat-o in baza deciziei Curtii si a articolului 110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.

Daca Administratia Financiara refuza restituirea taxei, contribuabilul va introduce o actiune la tribunal - sectia de contencios fiscal, care va face aplicarea deciziei Curtii.

Actiunea este supusa taxei de timbru, explica deputatul liberal Chiuariu, membru in Comisia juridica a Camerei Deputatilor.

Termenul general de prescriptie pentru creante bugetare este de cinci ani. Taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei, arata Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti.

"CJUE a pronuntat o hotarare preliminara, raspunzand unei solicitari exprese a Tribunalului Sibiu, in contextul solutionarii cauzei respective.

Solicitarea Tribunalului Sibiu si hotararea preliminara a CJUE vizeaza Ordonanta 50/2008 privind taxa de prima inmatriculare, care a fost amendata succesiv in mai multe randuri. In forma actuala, legea privind taxa de poluare auto nu a ridicat probleme de natura neconformitatii cu dreptul european.

O hotarare preliminara a CJUE, care este o interpretare a dreptului european relevant, nu este susceptibila de a fi pusa in executie, insa ea este obligatorie pentru instanta nationala in procesul de solutionare a cauzei", potrivit DAE.

Punctul de vedere al CJUE a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces in care un roman a dat in judecata statul intrucat a considerat ca taxa de prima inmatriculare este ilegala.

Magistratii sibieni au vrut sa afle de la Curtea de la Luxemburg daca taxa contravine sau nu legislatiei europene.

La intrebarea Tribunalului Sibiu, CJUE a afirmat ca legislatia europeana interzice statelor membre sa ia masuri de taxare in exces a unor produse provenind din alte state, in favoarea celor de provenienta autohtona.

"Aceasta interdictie cauta sa garanteze neutralitatea totala a sistemului intern de taxe din punct de vedere al concurentei intre produsele autohtone si cele importate", explica CJUE'.

Desi constata ca sistemul de taxare introdus de Romania nu face vreo diferenta explicita intre statutul masinilor in functie de provenienta lor sau de nationalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directa, CJUE apreciaza ca taxa poate fi discrimnatorie indirect, avand in vedere efectele pe care le produce.

"Curtea apreciaza ca legislatia romaneasca in aceasta materie are ca efect faptul ca vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabila, sunt taxate cu pana la 30 la suta din valoarea lor - chiar daca este aplicata o reducere insemnata la taxa ca urmare a scaderii valorii acestora - in timp ce masinile similare oferite pe piata auto second-hand interna (din Romania, n.r.) nu sunt supuse acestei taxe.

In atare conditii, legislatia are ca efect descurajarea importului si inscrierii in circulatie in Romania a masinilor second-hand cumparate in alte state membre", afirma CJUE.

Desi UE nu impiedica statele membre sa introduca noi taxe, legislatia europeana obliga tarile membre sa aleaga si sa aranjeze sistemul de taxe astfel incat acestea sa nu aiba efectul de a promova vanzarile auto second-hand din piata autohtona, astfel descurajand importul de masini similare, afirma CJUE.

Opinia CJUE a venit in procesul judecat de Tribunalul Sibiu si intentat de un roman pe nume Tatu, care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania, cu pretul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrica de 2.155 de centimetri cubi si standard de poluare Euro 2, fiind fabricat in 1997, an in care a si fost inscris in Germania.

Pentru a-si putea inmatricula masina in Romania, barbatul a trebuit sa plateasca o taxa de poluare de 7.595 de lei.

Intrucat a considerat ca taxa este contrara normelor europene, barbatul a cautat sa-si recupereze banii. El si-a sustinut actiunea in instanta pe aceea ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in Romania si revandute.

Guvernul a decis, in luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon.

Pe fondul cresterii numarului de masini second-hand importate, Guvernul a decis, in 2009, ca taxa auto perceputa la achizitia masinilor noi sa fie suspendata incepand cu 15 decembrie 2008 si pana la sfarsitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in Romania si in Uniunea Europeana.

Avocata Lavinia Manu spune ca pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de 15 decembrie 2008 si care au fost inmatriculate in Romania ulterior acestei date, cu plata taxei pe poluare triplata, diferenta dintre taxa platita si cea stabilita potrivit OUG 50/2008 se restituie la cerere, in termen de 45 zile de la data depunerii cererii de restituire insotite de documentatia necesara.

Anul trecut, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu privire la neconstitutionalitatea unor prevederi din OUG 50/2008, judecatorii urmand a lua o decizie cu privire la acest act normativ.

Câți bani scot din buzunare pofticioșii pentru primele cireșe. „E un moft ăsta. O jumătate de kilogram probabil că mi-aș permite”
Câți bani scot din buzunare pofticioșii pentru primele cireșe. „E un moft ăsta. O jumătate de kilogram probabil că mi-aș permite”
Pe unele tarabe din piețe se vând acum și cireșe, iar un kilogram se vinde cu 150 de lei. Fructele sunt aduse din Turcia și Grecia, iar comercianții spun că, de fapt, prețul de...
HMD a lansat smartphone-uri la prețuri sub 800 RON. Cu ce specificații vin
HMD a lansat smartphone-uri la prețuri sub 800 RON. Cu ce specificații vin
HMD a lansat recent trei noi smartphone-uri sub marca proprie: HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ și HMD Pulse. În cadrul unei întâlniri online care a avut loc pe 17 aprilie, Adam Ferguson,...
#taxa de poluare, #taxa auto poluare, #oug 50 2008, #taxa prima inmatriculare, #prima inmatriculare, #taxa, #auto, #recuperare taxa prima inmatriculare , #Auto second