Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum sa faci fata negativitatii la locul de munca

Cum sa faci fata negativitatii la locul de munca

Unii oameni emana negativitate. Acestora nu le place jobul lor sau nu le place compania in care lucreaza. Sefii lor sunt intotdeauna nepotriviti si sunt mereu tratati nedrept. Compania se duce de rapa si clientii nu sunt importanti. Cunosti prea bine aceste parti negative – fiecare organizatie le are – si le poti gestiona impactul cu succes, evitandu-le.

Pe de alta parte, uneori, oamenii care au o atitudine pozitiva in mod normal devin negativisti. De asemenea, uneori, motivele acestora sunt legitime. Trebuie sa adopti o atitudine cu totul diferita fata de acesti oameni.

Cum sa faci fata negativitatii ocazionale


•    Asculta nemultumirile angajatului sau colegului pana vei fi sigur ca acesta se simte auzit si ascultat. Uneori, oamenii se plang in continuu de aceleasi probleme, pentru ca nu se simt ascultati cu adevarat. Pune intrebari. Clarifica situatia. Asigura-te ca esti si tu, la randul tau, ascultat.


•    Decide daca esti de parere ca angajatul sau colegul are sau nu motive legitime pentru negativitatea sa. Daca esti de parere ca are de ce sa aiba o asemenea atitudine, intreaba daca nu ar dori ajutorul tau, pentru a rezolva problema. Daca iti cer ajutorul, sfatuieste-l sau da-i o idee despre cum ar putea sa isi schimbe atitudinea.

Sfaturile pe termen scurt, care indruma persoana respectiva intr-o directie pozitiva, sunt bine primite.  Insa, rolul tau nu este sa fii terapeut sau consilier. De altfel, nici nu trebuie sa dai sfaturi pe termen lung sau sa asiguri indrumarea in cariera. Sfatuieste-ti colegul sa citeasca anumite carti, sa participe la anumite seminarii sau sa apeleze la HR, pentru a-si rezolva problemele. Trebuie sa-ti cunosti limitele cand vine vorba de relationarea cu colegii.


•    Uneori, colegul vrea doar sa se planga unui ascultator prietenos; nu vrea neaparat sfatul tau sau vreo idee care l-ar putea ajuta. Asculta, insa stabileste niste limite, astfel incat colegul sa nu te epuizeze prea tare. Aceste nemultumiri, pe termen lung, te priveaza de energie si te indispun si pe tine. Nu permite asa ceva. Spune-i colegului ca ai prefera sa discuti despre subiecte pozitive.

•    Daca asculti negativitatea unui coleg si decizi ca aceasta nu este legimitima, spune-i ce gandesti. Spune-i ca iti pasa de preocuparile sale si de multumirea sa la locul de munca, insa nu esti de acord cu atitudinea sa.


Indeparteaza-te cu tact. Colegul va incerca sa apeleze la empatia ta, insa daca esti de parere ca negativitatea sa nu este justificata in nici un fel, nu-ti mai irosi timpul ascultand probleme care nu exista. Altfel, nu vei face decat sa ii incurajezi comportamentul si pe termen lung. Vei deveni un magnet pentru negativitate. Interactiunile constant negative iti vor afecta, in cele din urma, relatia cu toti colegii.


Cum sa faci fata colegilor mereu negativisti


Interactioneaza cu acestia cat se poate de putin. La fel cum stabilesti anumite limite cu colegii nemultumiti pe termen scurt, trebuie sa stabilesti limite si in cazul celor vesnic nemultumiti.


Cauzele negativitatii lor pe termen lung nu sunt problema ta. Fiecare persoana negativista are o poveste. Nu-ti afecta pozitivitatea ascultandu-le povestile sau analizandu-le istoria. Negativitatea este o alegere. Negativistii au nevoie de un nou job, de o noua companie, o noua cariera, o noua perspectiva sau de ajutor specializat. Nu au nevoie de tine.


•    Evita sa-ti petreci timpul cu un coleg negativist.


•    Daca esti nevoit, prin natura jobului tau, sa lucrezi cu o astfel de persoana, stabileste anumite limite. Nu-ti permite sa fii tras in discutii negative. Spune-i colegului respectiv ca preferi sa ai o parere positiva despre jobul tau. Evita sa te plangi alaturi de acesta.


•    Sugereaza-i sa vorbeasca cu un angajat de la resurse umane sau cu supervizorul sau.


•    Daca nimic nu are efect, vorbeste cu supervizorul tau sau cu personalul de la HR despre provocarile prin care treci alaturi de colegii negativisti. Seful tau poate sa aiba o idee buna despre cum poti gestiona situatia.


•    Daca negativitatea in randul angajatilor persista, daca problemele care o genereaza nu sunt rezolvate si daca aceasta iti afecteaza performanta la locul de munca, gandeste-te daca nu cumva e cazul sa iti cauti un alt job. Cultura organizationala actuala nu iti va satisface nevoile profesionale. Iar daca nimeni nu cauta sa o imbunatateasca, nu te astepta sa se schimbe prea curand.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2984 ori
Citeste mai multe desprenegativitate job coleg cariera