Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Moartea unui titan: Nokia dispare chiar si de pe pietele emergente

Moartea unui titan: Nokia dispare chiar si de pe pietele emergente


Telefoanele Nokia stateau pana nu demult la loc de cinste in magazinele din statele emergente. Acum toate luminile vitrinelor sunt pe smartphone-urile Samsung.

Manish Khatri, proprietarul unui magazin din Mumbai, India, spune ca nu are nimic impotriva Nokia, insa este benefic pentru afacere sa scoata in fata modelele mai populare, relateaza Reuters.

Aceasta strategie este aplicata in mii de magazine telecom din India si alte tari emergente in care rivalii Nokia erau odata insignifianti.

Cel care a detinut coroana vanzarilor de telefoane mobile timp de 14 ani a fost detronat de producatorul corean Samsung, in primul trimestru al acestui an. Acest lucru s-a intamplat dupa ce Nokia fusese deja invinsa, anul trecut, de Samsung si Apple pe segmentul smartphone-urilor.

Totusi, compania finlandeza reusise sa se pastreze pe pozitii in domeniul telefoanelor ieftine, care era un generator de baza de profituri si promitea un viitor sigur pe pietele emergente. Pana acum.

Vanzarile de telefoane mobile obisnuite au scazut cu 16% in primele trei luni ale anului, acesta fiind al patrulea trimestru din ultimele cinci in care cifrele au fost in declin. In acest timp, competitori precum companiile chinezesti ZTE si Huawei au crescut rapid.

In India, a doua cea mai mare piata de desfacere pentru telefoane mobile din lume, cu peste 900 de abonati la servicii telecom, cota de piata a Nokia s-a injumatatit in ultimii trei ani. In 2011, a reusit sa vanda 31% din cele 183 de milioane de terminale cumparate de indieni.

Strategia Nokia, invechita

Analistii pun declinul Nokia pe seama faptului ca producatorul nu a reusit sa tina pasul cu gusturile consumatorilor din clasa de mijloc. In plus, in piete in care operatorii nu obisnuiesc sa subventioneze telefoane, pierde atentia proprietarilor de magazine, care au capacitatea de a influenta alegerea clientilor.

"Dealerilor ca noi le este foarte greu sa convinga reprezentantii Nokia sa ne puna la dispozitie chiar si cele mai simple telefoane de test pentru a le arata consumatorilor", spune Khatri. "Nu exista interes din partea companiei".

Acesta spune ca magazinul sau, care vinde aproximativ 500 de telefoane pe luna, probabil ca nu reprezinta o prioritate pentru Nokia, insa Samsung trimite des reprezentanti in vizita.

In China, cea mai mare piata de telefoane mobile din lume, operatorii au inceput sa joace un rol major in vanzarea de telefoane mobile, iar aceasta tendinta nu functioneaza in favoarea Nokia.

"Acestia dau prioritate vanzatorilor locali si nu companiilor internationale", spune analistul Pete Cunningham de la Canalys.

In lumite ianuarie-martie, vanzarile Nokia in China au scazut cu 62% fata de aceasi perioada a anului trecut. Cota de piata s-a diminuat in 2011 pana la 24%, fata de 39% cat era in anul anterior, conform companiei de cercetare de piata Strategy Analytics.

In Africa, de asemenea, cota de piata a scazut anul trecut pana la 51%, de la 62%, in urma cu doi ani. Inca se afla in fata rivalilor datorita canalelor de distributie mai performante, dupa cum spune Neil Mawston de la Strategy Analytics, insa compania trebuie sa ia masuri urgente pentru a opri acest declin dramatic.

"Nokia se usuca precum o baltoaca in soare si are nevoie urgenta de noi produse pentru a nu seca de tot", spune acesta.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2081 ori