Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Aplicatiile fura informatii din smartphone. Cat de periculoase sunt?

Aplicatiile fura informatii din smartphone. Cat de periculoase sunt?


Reclamele pop-up care ne asaltau computerele in urma cu cativa ani, ne iau acum cu asalt smartphone-urile. Zeci de mii de aplicatii smartphone ruleaza reclame care schimba setarile telefonului si iau informatii de contact fara permisiune, acestea ruland pe serverele unor retele independente.

Conform unui studiu, retelele de publicitate agresiva se pot deghiza in notificari text sau iconite de aplicatii, si pot uneori sa schimbe setarile browserului si bookmark-urile. De multe ori acestea vor fura lista de contacte din telefon si le vor stoca pe serverele retelei, informatiile urmand sa fie ulterior vandute catre retaileri, scrie CNN.

Situatia inca nu a ajuns la cote alarmante, dar se lucrurile se agraveaza pe zi ce trece. Aproximativ 5% din aplicatiile mobile gratuite folosesc o astfel de retea agresiva pentru reclamele sale pentru a castiga bani, sustin reprezentantii Lookout, o companie de securitate mobila din San Francisco.

Chiar daca numarul aplicatiilor este mic, trebuie sa tinem minte ca se descarca milioane de aplicatii in fiecare ora, din intreaga lume. Studiul arata ca 19.200 din cele 348.000 de aplicatii testate au folosit retele malitioase de promovare a reclamelor. Acestea au fost descarcate de 80 de milioane de ori.

Care sunt aplicatiile vinovate?

PhoneLiving este unul dintre producatorii care utiliza astfel de retele foarte des, spun cei de la Lookout, care mentioneaza ca aplicatiile cu animale vorbitoare realizate de compania mentionata au fost descarcate de milioane de ori.

Oficialii PhoneLiving recunosc ca au folosit metode invazive pentru a face bani din aplicatiile create, dar sustin ca au renuntat la aceasta metoda. De la inceputul lunii, din cauza review-urilor proaste si a scaderii numaruluide descarcari, compania PhoneLiving a renuntat la reclamele care incalca intimitatea utilizatorilor.

"Am renuntat la toate reclamele rele din aplicatiile noastre cu animale vorbitoare", a declarat un oficial al companiei. "Am facut schimbarea pentru beneficiul utilizatorilor, in ciuda profiturilor scazute pe care le vom inregistra".

Cele mai populare aplicatii care folosesc reclame agresive sunt cele care permit utilizatorilor personalizarea smartphone-ului, inclusiv cele care ofera imagini de background. De altfel, si aplicatiile comice sau distractive contin de multe ori reclame care vor dauna celor care le instaleaza.

La fel ca si in cazul pop-up-urilor agresive instalate pe PC-uri, e greu de scapat de programele malitioase de pe smartphone-uri. Desi de multe ori problema se poate rezolva prin stergerea aplicatiei, se poate sa fie mai dificil sa ne dam seama care din ele e de vina.

"Cateodata descarci cate 10 aplicatii deodata, asa ca nu stii care e responsabila", a spus Kevin Mahaffey, director la Lookout.

Atunci cand dezvoltatorii creeaza aplicatii mobile gratuite, ei fac bani prin reclame plasate direct in aplicati. Versiunea gratuita a popularului joc Angry Birds, spre exemplu, nu costa nimic din cauza reclamei care apare atunci cand trimiti prima pasara catre tinta sa.

Care sunt reclamele bune?

Majoritatea reclamelor provin de pe retele cunoscute precum Jumptap, iAd al celor de la Apple sau AdMob al Google. Acestea colecteaza o serie de informatii despre utilizatori, dar nu merg pana la descarcarea listei de contacte si schimbarea setarilor.

Atractia pe care o prezinta retelele de publicitate "agresive", dupa cum le numesc cei de la Lookout, este ca genereaza mai multi bani pentru dezvoltatorii de aplicatii.

Reteaua de publicitate Airpush a Android, de exemplu, pun reclame in bara de notificari a utilizatorilor si pe home-page-urile acestora. Acest lucru genereaza mai multe click-uri si, in consecinta, mai multi bani pentru dezvoltatori, din moment ce utilizatorii pot vedea reclamele.

Lookout a criticat Airpush in trecut pentru agresivitate tehnicilor de marketing, dar aceasta ramane cea de-a doua cea mai mare retea de publicitate pentru device-urile Android. Airpush permite utilizatorilor sa renunte la reclamele prin notificari, iar utilizatorii sunt anuntati de la prima folosire a unei aplicatii care foloseste reteaua pentru publicitate de metodele folosite. In plus, toate notificarile transmise prin Airpush inlcud numele aplicatiei care le genereaza.

Conform directorului Lookout, numarul aplicatiilor rele este mai mare pe magazinul online al Android, decat pe cel al Apple deoarece exista mai putine restrictii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1985 ori