"Blestemul" Yahoo: Niciun CEO nu scapa cu reputatia curata

Joi, 08 Septembrie 2011, ora 13:03
1712 citiri
"Blestemul" Yahoo: Niciun CEO nu scapa cu reputatia curata

Yahoo pare sa aduca ghinion oamenilor care accepta functii de conducere in cadrul companiei. Carol Bartz, Jerry Yang si Terry Semmel au inteles perfect acest lucru si, tocmai de aceea, specialistii se intreaba cine si-ar mai dori sa isi pateze reputatia, dupa experienta intens mediatizata a companiei Yahoo.

Cel mai mare obstacol pe care compania il intalneste in incercarile sale de gasi un nou CEO este reputatia pe care si-a facut-o prin esecul ultimilor manageri care au trecut sub umbrela Yahoo, sunt de parere consultantii din domeniu, care prevad o perioada dificila in viitorul apropiat pentru gigant, scrie Reuters.

“A devenit destul de riscant pentru orice manager sa isi asocieze numele cu Yahoo. Nimeni nu a reusit sa iasa bine din aceste colaborari” a declarat pentru Reuters o sursa apropiata companiei.

Carol Bartz

Bartz s-a alaturat companiei Yahoo in 2009, cand oferea perspectiva unui CEO orientat catre rezultat si care a reusit sa aduca dezvoltatorului de software Autodesk profituri considerabile si o crestere a pretului actiunilor.

In momentul in care a incheiat colaborarea cu Yahoo, marti, Bartz a ramas cu imaginea unui CEO incapabil de inovatie si fara o viziune clara, un executiv care nu a reusit sa aduca schimbari semnificative in pretul actiunilor sau in performantele de operare.

In plus ea pare vinovata si de miscarea proasta facuta de Yahoo de a ceda operatiunile de cautare ale companiei catre Microsoft.

“Esecul fostului CEO Carol Bartz ar putea insemna ca nimeni nu mai are ce face pentru Yahoo”, spunea Laura Martin, analist Needham&Co.

Jerry Yang

Inainte de venirea lui Bartz la conducere, co-fondatorul Jerry Yang a fost CEO-ul Yahoo, care a rezistat putin peste un an in aceasta pozitie.  La sfarsitul perioadei in functie de executiv, si Jerry Yang isi schimbase imaginea in fata investitorilor, de la cel mai important om din companie, la cel care a refuzat o preluare de 45 de miliarde de dolari din partea Microsoft din motive mai degraba de egoism, decat din ratiuni economice.

Terry Semel

Inainte de mandatul de sase ani la conducerea Yahoo, Semel a condus timp de 24 de ani Warner Bross, timp in care a transformat studioul intr-un brand la nivel international, cu nume mari care ii calcau pragul si care s-a axat mai departe si pe segmentul de televiziune. In momentul in care Semel si-a incheiat activitatea, compania sa se transformase deja intr-o afacere profitabila de miliarde de dolari.

Toate aceste detalii s-au pierdut in timp, Semel aflandu-se  acum in imaginea colectiva drept CEO-ul care abia a adus castiguri de 600 de milioane de dolari intr-un mandat de sase ani la Yahoo si care nu a reusit sa indrepte compania catre partea de continut. Rezultatul acestei schimbari de perspectiva a facut ca Yahoo sa ramana in umbra poductiei tehnologice.

Confuzia la nivel intern complica sarcina oricarui CEO

O mare parte din vina pentru dificultatile cu care se confrunta Yahoo o are echipa de conducere, aflata mereu in competitie. Toata lumea, inclusiv Yang are o influenta semnificativa asupra deciziilor, iar taberele formate nu se pun intotdeauna de acord.

Spre exemplu, decizia de a o concedia pe Bartz fara a numi un succesor, alaturi de planul de a initia o “revizie strategica”, sugera ca Yahoo era disponibil pentru o preluare sau fuziune. Cu toate acestea, Yang declara miercuri dimineata ca Yahoo nu este de vanzare, potrivit unor surse apropiate situatiei.

Specialistii din industria tehnologica si investitorii considera ca Yahoo transmite mesaje neclare privind  o noua incercare de a revigora capitalul companiei sau o vanzare a activelor catre ofertanti chiar din cauza diferentei dintre oamenii implicati.

“Nu trebuie sa pierdem din vedere posibilitatea ca intre compania Yahoo si conducerea ei sa existe o neintelegere majora”, sustine Adam Sessel, Director de Cercetare la Martin Capital Management.  “S-ar putea ca reprezentantii Yahoo sa transmita mesaje confuze tocmai pentru ca si ei sunt confuzi in acest moment”, adauga specialistul.

Urmatorul CEO se va confrunta cu o sarcina dificila

Riscul de a-ti distruge imaginea ar putea fi contrabalansat de gloria pe care o obtii daca ai succes cu o astfel de compania, dar si de salariul destul de mare pe care l-ai primi.

Yahoo detine cateva dintre cele mai vizitate site-uri de imobiliare de pe Internet, insa compania a scazut in popularitate dar si ca profit odata cu aparitia Google si Facebook drept competitori directi.
O mare parte din evaluarea de 16 miliarde de dolari a companiei se datoreaza actionarului chinez Alibaba, care detine 40% din actiunile Yahoo.

“Nu cred ca a conduce Yahoo este o situatie care sa nu aduca niciun castig. Este, intr-adevar, o situatie dificila. Yahoo beneficia de publicitate care aducea foarte multi bani, dar care a fost inlocuita de modalitati de avansare in fata competitiei. Provocarea cea mai mare cu care Yahoo se confrunta este aceea de a gasi un produs care sa depaseasca toate standardele industriei”, explica Mark Cuban, antreprenor in industria tehnologiei.

Incercarea de a dezlega misterele Yahoo este prea tentanta pentru cei cu aspiratii inalte, in ciuda riscului de distrugere la nivel de imagine si minimizare a oricarei reusite de pana atunci. “Este o adevarata provocare pentru orice CEO, si de-a dreptul irezistibila pentru anumite tipuri de oameni”, sustine o alta sursa din cadrul Yahoo si AOL.

#ceo yahoo, #concedieri yahoo, #esec yahoo, #yahoo , #stiri Microsoft