De ce bugetul mare de la Transporturi nu inseamna si ca vom avea autostrazi, sosele si cai ferate mai multe si mai bune

Marti, 05 Februarie 2019, ora 00:00
813 citiri
De ce bugetul mare de la Transporturi nu inseamna si ca vom avea autostrazi, sosele si cai ferate mai multe si mai bune
Foto: Arhiva Pixabay

Guvernul vrea, in 2019, un buget de 11,6 miliarde de lei pentru Ministerul Transporturilor. E o suma uriasa, care ne-ar alimenta speranta ca, in sfarsit, vom incepe sa construim in ritm alert sosele si cai ferate noi, in Romania. Din pacate - spun specialistii in infrastructura consultati de Ziare.com - simplul fapt ca vom avea multi bani nu ne va fi de niciun folos, in situatia in care cheltuirea lor nu e planificata asa cum trebuie. Si, din pacate, o simple lectura a bugetului Transporturilor indica faptul ca planificarea lasa de dorit, cel putin in cazul unora dintre proiecte.

Cu toate ca n-a reusit sa isi cheltuiasca nici macar banii din 2018, Ministerul Transporturilor urmeaza sa primeasca, in acest an, un buget cu 54,9% mai mare. Ar putea fi o veste buna, in conditiile in care autostrazile se construiesc cu viteza melcului, iar cea mai mare parte a caii ferate din Romania ar trebui inlocuita cu una mai noua.

Cu toate astea - a declarat Ionut Ciurea, directorul Asociatiei Pro Infrastructura pentru Ziare.com - faptul ca avem un buget mai mare nu e o garantie ca infrastructura se va dezvolta intr-un ritm satisfacator, in acest an.

"Ca sa te poti dezvolta, nu ajunge sa aloci multi bani, ci trebuie sa alcatuiesti un buget echilibrat. Este esential ca beneficiarii - cum ar fi CNAIR si CFR - sa isi calibreze corect cheltuielile, inca de la inceput. De ce?

Din cauza ca, de fapt, constructorii vor lucra in functie de cum ii bugetezi. Daca aloci multi bani pe proiecte blocate, s-ar putea sa nu-ti mai ajunga pentru cele care aveau sanse sa avanseze. Iar daca nu ai bani, constructorul nu va lucra asa cum trebuie, in mod normal.

Ca sa intelegem ca intr-adevar asa stau lucrurile, ar fi suficient sa ne uitam la ceea ce s-a intamplat in cazul Autostrazii Urbane. La finele lui 2017, constructorul era bine mobilizat pe santier si - cu un bugetul bine calibrat - avea sanse sa termine lucrarile pana in aprilie 2018. Dar cum bugetul n-a fost bine intocmit atunci, constructorul a terminat lucrarea, pana la urma, abia in decembrie. E o situatie care s-ar putea repeta", a explicat Ionut Ciurea pentru Ziare.com.

Deja - arata Asociatia Pro Infrastructura, Compania de Drumuri sustine ca poate finaliza, in 2019, cateva zeci de kilometri de autostrada - adica Loturile 1 si Lotul 2 din Autostrada Sebes-Turda (42 de kilometri) si sectoarele Campia Turzii-Chetani si Chetani-Iernut, desi in buget nu exista suficienti bani pentru asa ceva. Si, din pacate, nici stadi ...citeste mai departe despre "De ce bugetul mare de la Transporturi nu inseamna si ca vom avea autostrazi, sosele si cai ferate mai multe si mai bune" pe Ziare.com

#buget transporturi 2019 Asociatia Pro Infrastructura, #bani alocati prost buget 2019, #prioritati transporturi buget 2019 Ionut Ciurea , #Stiri Macroeconomie