Pretul de referinta pentru un kilometru de autostrada in zona de munte nu ar trebui sa depaseasca 6,1 milioane de euro, iar pentru zona de campie costul este de maxim 3,86 milioane de euro, potrivit standardelor de cost elaborate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), informeaza Mediafax.
Pentru zone de deal standardul de cost este de 5,05 milioane de euro pe kilometru.
Din datele prezentate pentru contractele aflate in derulare reiese ca pretul mediu pe un kilometru de autostrada este de aproximativ 5,5 milioane euro pentru Arad-Timisoara, 6,5 milioane de euro pentru Medgidia-Constanta si 7 milioane de euro pentru Cernavoda-Medgidia.
Lista de preturi a fost publicata pe site-ul MTI, pentru consultare publica, costurile putand fi modificate, in functie de rezultatul dezbaterii.
Pretul nu include costul pentru lucrari precum constructia de poduri, pasaje, viaducte, tuneluri, noduri rutiere, lucrari de consolidare ale terenului, hidrotehnice, dotari ale drumului (iluminat, panouri antiorbire, parcari), lucrari pentru protectia mediului, monitorizarea si telefonizarea.
La stabilirea standardelor de cost s-au luat in considerare preturile din ianurie pentru materiale, utilaje si transport, salariu mediu brut pe ramura comunicat de Institutul National de Statistica la nivelul mediei anului 2009 pentru lucrarile de manopera, costuri asupra salariilor pe care le suporta angajatorul si le include in pret, pentru accidente de munca si pentru o distanta de transport a materialelor de 25 de kilometri.
Totodata, pentru cheltuielile indirecte si profitul constructorului s-a luat in calcul un procent de 10%, respectiv 5%.
Aceste standarde de cost sunt orientative si valabil timp de un an, urmand sa fie actualizate pe baza indicelui preturilor de consum publicat de INS sau in baza lucrarilor de acelasi tip executate ulterior.
"Cresterea costului unitar de referinta datorata, in special, altor conditii decat cele definite in prezentul standard se justifica distinct in documentatia pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investitiei", se arata in proiectul MTI.
Pentru modernizarea drumurilor nationale de clasa tehnica III (drumuri secundare cu trafic si viteza reduse), pretul de referinta este de 761.000 euro, iar pentru constructia unuia nou 1,4 milioane de euro. Preturile sunt exprimate fara TVA.