MTI trebuie sa ia masuri urgente pentru obtinerea de derogari de la CE pe proiecte de infrastructura

Luni, 16 Februarie 2009, ora 15:05
1945 citiri
MTI trebuie sa ia masuri urgente pentru obtinerea de derogari de la CE pe proiecte de infrastructura

Ministerul Transporturilor trebuie sa ia masuri urgente pentru obtinerea de derogari de la CE pentru anii 2009-2010 pentru lucrarile la marile proiecte de infrastructura rutiera incluse in programul european TNT, se arata intr-un comunicat al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) sustine ca a semnalat constant, in ultimii ani, marile restante si intarzieri ce se constata in activitatea Autoritatii de Management din cadrul Ministerului Transporturilor.
Potrivit AOAR, au fost semnalate public intarzierile si ineficienta utilizarii fondurilor de preaderare, indeosebi fondurile ISPA, ca si gradul de pregatire total necorespunzator a proiectelor necesare atragerii fondurilor europene post aderare, respectiv deficitara pregatire a lucrarilor ce ar urma sa fie finantate in cadrul Programului Operational Sectoarial de Transport (POS-T).


AOAR mai considera ca este de neadmis, ca pentru traseele unor autostrazi prevazute de cel putin 10 ani in programele europene de dezvoltare a infrastructurii rutiere, sa nu existe, la 3 ani de la aderarea Romaniei la UE, proiecte de executie pentru care, o data aprobate de Comisia Europeana, sa se poata lucra intens, mai ales in acesta perioada de criza economica.


"Factorii responsabili din Ministerul Transporturilor lanseaza public doar scuze privind lipsa de performanta anticipata si pentru anul 2009, motivat de insuficienta resurselor prevazute in Bugetul de Stat 2009, in loc sa prezinte lunar masurile de urgenta ferme, profesioniste si eficiente, intiate si aplicate, pentru a determina in primul rand recuperarea in primele doua trei luni ale anului in curs, cea mai mare parte a restantelor incceptabile inregistrate in derularea programelor ISPA (a carei finantare se anuleaza la 1 ianuarie 2010) ca si marile intarzieri constate in cadrul derularii POS Transport", semnaleaza reprezentantii AOAR.
Trebuie reamintit ca beneficiarii fondurilor europene post aderare, in domeniul transporturilor sunt in numar de patru, respectiv autoritatile publice si societatile comerciale cu capital 100% de stat, ce gestioneaza activitatile in domeniul rutier, feroviar, naval si aerian. De aici, rezulta ca Guvernul si Ministerul Transporturilor sunt raspunzatori de lipsa de actiune care va duce la intarzierea nejustificata a atragerii unor fonduri europene semnificative ca valoare si la pierderea definitiva a finantarii din programul ISPA, potrivit Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania.


 AOAR a constat ca, dupa aproape doua luni ale anului 2009, nu exista nici o perspectiva, asumata si realista pentru atacarea consistenta, pe fronturi multiple de lucrari a marilor proiecte de infrastructura rutiera. Mai mult, sectorul privat este impiedicat sistematic la a contribui la imbunatatirea starii de lucruri total necorespunzatoare, licitatia pentru lucrarile aferente tronsonului Comarnic Brasov fiind amanata pentru a cincea oara. Pentru traseul Sibiu-Pitesti, cuprins in traseul european de transport (TNT), nu s-a initiat nici un demers practic, de intocmire a caietelor de sarcini si organizarea de licitatii de concesionare a lucrarilor.
Totodata, subliniaza reprezentantii AOAR, Romania risca in continuare sa detina doar segmente de autostrazi, intrerupte de tronsoane de sosele depasite moral si fizic ce satisfac doar politia rutiera si ii ingrozesc pe participantii la trafic.
AOAR cere ca programul de actiuni vizand derularea, in conditii de criza, a programului sectorial de transport, cofinantat cu peste 4 miliarde de euro, merita si trebuie sa devina o prioritate a Guvernului si a Ministerului Transporturilor, sustin oamenii de afaceri.

#CE, # proiecte, # licitatie , #Infrastructura