Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Falsele produse traditionale, pedepsite prin lege

Falsele produse traditionale, pedepsite prin lege


Nici produsele tradionale nu mai sunt ce au fost. Autoritatile si-au dus la capat amenintarea si lucreaza la o lege care sa reglementeze vanzarea alimentelor facute "ca la mama acasa". Ministerul Agriculturii vrea ca produsele traditionale sa nu mai fie vandute in "industria alimentara", iar pretul pentru cele "traditionale" sa fie mai mare decat al produselor fabricate la scara larga.

Ministerul Agriculturii a pus gand rau asa-zisilor producatorilor de alimente traditionale in conditiile in care in Romania exista peste 4.400 de astfel de produse, cat in intreaga Europa la un loc.

Lipsa unei legislatii coerente in acest segment a permis vanzarea unor false produse traditionale la preturi mult mai mari. Ministerul de resort a lansat, la finalul saptamanii trecute, in dezbatere publica, un proiect de ministru pentru a combaterea evaziunea fiscala din acest domeniu.

Prin acest document autoritatile stabilesc conditiile si criteriile pentru atestarea acestora.

"Produsele traditionale sunt definite ca fiind produse obtinute din materii prime din zona de productie si care nu au in compozitie aditivi alimentari cu exceptia celor naturali; care prezinta o reteta traditionala, un mod de productie si/sau de prelucrare si un procedeu tehnologic traditional si care se distinge in mod clar de alte produse similare apartinand aceleiasi categorii", se arata in proiectul de ordin de ministru.

Secretarul de stat la Ministerul Agriculturii, Achim Irimescu a explicat pentru Business24 care sunt cele mai importante modificari incluse in acest proiect de ministru pentru producatorii din domeniu:

"Precizam clar ca nu se folosesc conservanti si aditivi in produsele traditionale, se folosesc numai condimente naturale si trebuie sa fie cantitati pe care le vom pune in norme. Trebuie sa produca la un anumit volum, nu foarte mare toacmai pentru a evita industrializarea produselor traditionale", a declarat Irimescu.

Secretarul de stat a subliniat ca nu este de acord ca produsele traditionale sa se regaseasca in industria alimentara.

"Producatorul de alimente traditionale este cel care face cantitati mici si o calitate deosebita fara conservanti sau aditivi. Are costuri mai mari, perioada de valabilitate a produsului este foarte scurta si atunci el este remunerat intr-un pret de cele mai multe ori dublu fata de produsele normale", a explicat oficialul MADR.

Potrivit secretarului de stat Achim Irimescu autoritatile ar trebui sa puna o limitare la produsele de acelasi tip din industria alimentara ca sa nu se genereze concurenta neloiala.

"Parerea mea este ca trebuie sa punem acolo si o limitare ca sa nu lase loc industriei alimentare sa vina sa concureze micii producatori de produse traditionale. Asta in contextul in care noi am gandit aceasta suma pentru a proteja micii producatori. Industria poate sa intre pe STG-uri (politica de calitate pentru produse traditionale garantate). Pe lista erau vreo 8-10 produse in toate statele membre", a explicat Achim Irimescu.

Produsele traditionale, afisate pe site-ul MADR

Autoritatile au inclus, deasemenea, in proiect, infiintarea unui Registru National al Produselor Traditionale, registru care va publica anual pe site-ul ministerului de resort produsele care respecta criteriile si sunt recunoscute ca atare.

Art.4.- (1) Pentru a figura in registrul (n.red. Produselor Traditionale) produsul traditional trebuie sa fie fabricat din materii prime obtinute in zona de productie, sa prezinte o reteta traditionala specifica locului de prelucrare, prin care sa reflecte un tip traditional de productie si/sau de prelucrare, sa aiba in procesul de obtinere a produsului si operatiuni de prelucrare realizate manual si sa dovedeasca un mod de lucru traditional.

2)Materialele si obiectele care vin in contact cu produsele traditionale vor respecta prevederile legale in vigoare.

(3)Inregistrarea nu este permisa in cazul unui produs a carui traditionalitate se datoreaza: a) provenientei sau originii sale geografice; b) aplicarii unei inovatii tehnologice.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2177 ori