Romania nu exporta produse traditionale pentru ca...nu sunt traditionale

Vineri, 07 Iunie 2013, ora 09:24
2816 citiri
Romania nu exporta produse traditionale pentru ca...nu sunt traditionale

Romania are peste 4.200 de produse traditionale, insa doar unul ajunge pe mesele elvetienilor, britanicilor sau grecilor: magiunul de Topoloveni.

Pentru recunoasterea internationala este nevoie de investitii in tehnologia de productie, iar fermierii romani fie nu sunt interesati, fie nu au banii necesari.

Totusi, recunoasterea internationala ca produs traditional romanesc vine si cu avantaje, spun reprezentantii Sonimpex, firma care produce magiunul de Topoloveni. Agricultorii pot lua fonduri europene pentru promovare, in conditiile in care ceilalti producatori nu au aceasta facilitate.

Intr-un articol anterior, Business24 prezenta planurile Ministerului Agriculturii de a schimba legislatia care reglementeaza produsele traditionale in Romania. Practic, agricultorii trebuie sa dovedeasca ca reteta pe care o folosesc este veche de cel putin 30 de ani si trebuie sa se inregistreze la ANAF ca persoana fizica autorizata.

Ioan Pop, producator de produse ecologice si traditionale din Satu Mare si membru al Asociatiei Romane pentru Agricultura Durabila, a explicat pentru Business24 care era procedura de inregistare a unui produs traditional pana in acest an:

"Producatorul depune o cerere la Directia Agricola. Primeste un caiet de sarcini in care este descris procesul tehnologic cu ceea ce trebuie respectat la tehnica de producere a produsului. Directia verifica la fata locului daca se respecta caietul de sarcini si apoi caietul se trimite la Ministerul Agriculturii", a declarat Ioan Pop.

Cum dovedesc producatorii ca folosesc o reteta veche de cel putin 30 de ani

Acesta a explicat faptul ca solicitarea MADR ca producatorii sa dovedeasca folosirea unei retete vechi de cel putin 30 de ani ar putea ridica o serie de probleme. Practic, producatorii trebuie sa prezinte inscrisuri care sa ateste vechimea retetei, iar de cele mai multe ori acestea nu exista.

Ioan Pop a adaugat ca a propus reprezentantilor Ministerului Agriculturii ca aceasta atestare sa fie data de autoritatile locale care stiu traditia zonei si produsele specifice regiunii.

In plus, agricultorul din Satu Mare a ridicat o alta problema generata de schimbarea legislativa pe care o planuieste ministerul. Va exista obligativitatea inregistrarii ca persoana juridica, insa fiecare agricultor ar trebui sa parcurga un curs de specialitate. Exista, insa, produse traditionale care nu pot fi incadrate intr-o anumita categorie, deci producatorul nu va sti ce curs trebuie sa urmeze.

Reversul medaliei: ar putea fi tentati de export

Totusi, o legislatie mai stricta face ca producatorii sa fie "tentati" de export. In prezent, Romania are recunoscut pe piata internationala un produs traditional romanesc "Magiunul de Topoloveni" produs de compania Sonimpex, insa exista in discutii si recunoasterea comunitara pentru Carnatii de Plescoi si pestele Novac afumat din Tara Barsei.

Adina Sava, reprezentant Sonimpex, a explicat pentru Business24 care au fost cele mai mari dificultati pe care le-au intampinat atunci cand au solicitat atestarea de "produs traditional" ce le permitea si sa exporte:

"In primul rand, a fost nevoie de o serie de investitii in fabrica referitor la tehnologia de productie ca sa indeplinim standardele de siguranta alimentara, atat in Romania, cat si in Uniunea Europeana. Incepand cu 2008 am facut investitii masive si abia in 2009 am depus dosarul. Aceste trei forme de certificare la nivelul UE: indicatia geografica protejata, specialitate traditionala garantata si denumire de origine protejata sunt, de fapt, certificari de calitate", a declarat Adina Sava, reprezentant Sonimpex.

Compania a intampinat dificultati si atunci cand a solicitat finantare europeana intrucat nu a gasit pe piata din Romania un partener pentru a depune dosarul de finantare.

"Exista tari cu 200-300 de produse traditionale in aceasta baza a Uniunii Europene. Mai ales ca sunt niste avantaje importante cum ar fi fondurile europene pentru promovarea in UE sau in tari terte. Practic, exista doua tipuri de programe de promovare. Noi, anul trecut, am depus un proiect pentru promovare in interiorul UE si nu am fost admisi, unul dintre motive fiind acela ca am fost singurii producatori din Romania. In acest an am facut un nou proiect in colaborare cu producatori greci pentru promovare in tari terte si a fost aprobat. Noi ne dorim parteneri in tara. Din cei patru milioane cat este proiectul, noua ne revine doar un milion. Restul sunt impartiti intre produsele grecesti: vreo sase, sapte. Este foarte importanta aceasta promovare", a explicat reprezentantul Sonimpex, compania care produce Magiun de Topoloveni.

Romania a "inventat" mai multe asemenea produse decat toata Europa la un loc, sustine Sorin Minea, seful Romalimenta. In tara noastra exista peste 4.200 de produse "traditionale", iar ponderea o au produsele lactate (1.360), urmata de produsele din carne (1.059).

Legislatia permisiva, dar si posibilitatea de a spori substantial castigurile, ar putea explica numarul atat de mare de produse traditionale in Romania.

"Acesti producatori oricum au marea sansa ca isi stabilesc niste preturi foarte stimulatorii. In general, un produs traditional costa cu cel putin 40-50% in plus fata de celelelate produse. Asa ca, trebuie sa avem grija ca producatorul sa fie protejat sa isi vanda produsul, dar nici consumatorul sa nu fie pacalit", a declarat pentru Business24 secretarul de stat la MADR Achim Irimescu.

Secretarul de stat a subliniat faptul ca operatoriii de pe piata trebuie sa se reinregistreze in acest sistem dupa modificarile legislative, iar numarul acestora ar putea sa scada semnificativ.

#produse traditionale Romania, #produse traditionale romanesti, #magiun Topoloveni produs traditional , #Agricultura ecologica