Eticheta in afaceri: Vezi cum iti pastrezi imaginea fara pata

Sambata, 18 Iunie 2011, ora 10:36
3702 citiri
Eticheta in afaceri: Vezi cum iti pastrezi imaginea fara pata

Diferenta intre un om de afaceri de succes si unul care nu reuseste sa isi scoata afacerea la liman poate fi asigurata, de multe ori, de nuantele de eticheta in afaceri. Cateva gesturi abia sensibile pot sa iti asigure reusita sau esecul unei sedinte, pot avea un efect negativ asupra primei impresii sau pot impresiona un potential client. 

Bazele de eticheta in afaceri sunt foarte simple, potrivit publicatiei Monster.

In primul rand, trebuie sa intelegi ca exista o diferenta intre eticheta in afaceri si eticheta in societate, iar aceasta diferenta se manifesta la nivel de gen: in mediul business femeile si barbatii sunt egali.

Spre exemplu, obiceiul traditional de a tine usa deschisa astfel incat o femeie sa treaca intai nu mai este valabil la birou, pentru ca poate fi interpretat ca o ofensa.

In al doilea rand, principiul de baza pentru orice om de afaceri presupune a-i trata pe toti din jurul tau cu respect si consideratie.

Iata alte cateva elemente din eticheta de business cu care te intalnesti in fiecare zi:

Prezentarile

Modalitatea cea mai corecta de a face prezentarile este sa il prezinti celui cu o pozitie mai inalta in ierarhie pe cel cu o pozitie de nivel inferior.

Daca uiti numele acelei persoane, recunoaste acest lucru cat mai elegant, spunand “ca ti-a scapat” din minte numele sau.

Chiar daca esti tentat sa sari peste prezentari de teama momentului jenant, specialistii te sfatuiesc sa nu alegi aceasta varianta, pentru ca reprezinta o greseala majora.

Strangerea de mana

Apropierea fizica data de o strangere de mana poate lasa o impresie puternica asupra interlocutorului. Tocmai de aceea trebuie sa ai grija, intrucat o modalitate neplacuta de a strange mana partenerului va genera asocieri cu trasaturi negative, in continuare.

O strangere ferma de mana si contactul vizual cu interlocutorul asigura baza unei relatii pozitive.

Chiar si femeile trebuie sa intinda mana, pentru a evita confuzia in timpul prezentarilor, spun expertii.

Eticheta electronica

E-mailul faxul, teleconferintele si telefoanele mobile, in general, pot fi un teren minat al etichetei in afaceri. Tine minte ca faptul ca ai posibilitatea de a contacta pe cineva la orice ora din zi sau din noapte, asta nu iti da dreptul sa o si faci.

Tine minte ca e-mailurile tale trebuie sa fie un exemplu de corespondenta profesionista si, implicit, nu include fete zambitoare si niciun alt tip de grafica speciala pentru a demonstra emotii.

Faxurile ar trebui sa includa intotdeauna datele de contact, data calendaristica si numarul de pagini. Foarte important, insa, este faptul ca faxurile  nu trebuie trimise nesolicitat, pentru ca reprezinta o pierdere de timp, hartie si tus pentru receptor.

Regulile teleconferintelor spun ca trebuie sa prezinti fiecare participant in parte, astfel incat restul sa stie cine este prezent la “intalnire”. Avand in vedere ca nu poti vedea limbajul corporal al participantilor, vei fi nevoit sa compensezi acasta lacuna cu un stil foarte clar de comunicare. Fereste-te sa intrerupi pe cineva in timp ce vorbeste sau sa uiti ca trebuie sa te adresezi  cuiva, doar pentru ca nu il vezi in fata ochilor. Mai mult decat atat, nu pune pe nimeni pe “speaker” pana nu ai permisiunea lui de a face asa ceva.

Telefoanele mobile au usurat semnificativ activitatea managerilor, insa are si o latura dezavantajoasa: partenerii de business nu sunt interesati sa auda zgomotul de fundal, claxoanele din trafic sau alte evenimente prin care treci tu, in timp ce discutati afaceri.

Oridecate ori faci o greseala, cere-ti scuze sincer si evita sa faci mare caz din asta. O exagerare a intamplarii nu face decat sa amplifice greseala si il face si pe receptor sa simta un oarecare disconfort.

#afaceri, #business, #eticheta in afaceri, #om de afaceri , #Stiri Locuri de munca