Totul despre noile responsabilitati ale companiilor, pentru protectia consumatorilor

Marti, 01 Iulie 2014, ora 12:14
3003 citiri
Totul despre noile responsabilitati ale companiilor, pentru protectia consumatorilor
Oana Stratula, Partner Stratula Mocanu & Asociatii

La data de 11 iunie 2014, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Ordonanta de Urgenta nr. 34 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Adoptarea unui nou act normativ in materia protectiei consumatorului era necesara in vederea transpunerii in legislatia nationala a Directivei 2011/83/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, pe care tarile membre UE aveau obligatia sa o implementeze pana la data de 13 decembrie 2013.

In preambulul Ordonantei de Urgenta 34/2014, legiuitorul explica de ce anume a fost necesara utilizarea procedurii de adoptare, in regim de urgenta, a actului normativ de implementare a Directivei: pentru a se evita posibilitatea declansarii procedurii de infringement de catre Comisia Europeana impotriva Romaniei, pentru neimplementarea in dreptul intern a prevederilor directivei comunitare, pana la data de 13 decembrie 2013.

Cu alte cuvinte, urgenta a fost justificata de propria culpa a autoritatilor romane in indeplinirea la termen a obligatiilor ce le revin si care, puse in fata perspectivei de a achita, ca penalitate, o suma forfetara minima fixa de 1.787.000 euro, la care se pot adauga penalitati de intarziere, au decis sa se mobilizeze si sa urgenteze implementarea Directivei, prin adoptarea unui ordonante de urgenta, evitand, astfel, procesul legislativ obisnuit.

Cui se aplica noua reglementare

Ordonanta de Urgenta 34/2014 se aplica tuturor contractelor incheiate de consumatori cu profesionistii, inclusiv contractelor de furnizare a unor servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau a unor servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii electronice, precum si de livrare a unor echipamente terminale care au legatura cu furnizarea serviciului.

Ordonanta se aplica si contractelor de furnizare a apei, gazelor naturale, energiei electrice sau energiei termice, inclusiv de catre furnizorii publici, in masura in care aceste utilitati sunt furnizate pe baza contractuala.

Profesionistii trebuie sa asigure o cat mai buna informare a consumatorilor in etapa pre-contractuala

In vederea respectarii dreptului consumatorilor de a fi informati, in mod complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre profesionisti, Ordonanta 34/2014 instituie in sarcina acestora in urma obligatia de a furniza consumatorilor o serie de informatii, in mod vizibil, lizibil si usor de inteles, dintre care, cu caracter de noutate fata de reglementarea anterioara, mentionam:

- in cadrul informatiilor privind identitatea profesionistului, acesta trebuie sa puna la dispozitia consumatorului numarul de telefon, numarul de fax si adresa de posta electronica la care poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite consumatorului sa ia rapid legatura cu profesionistul si sa comunice cu acesta in mod eficient;

- existenta si conditiile privind serviciile postvanzare si garantiile comerciale, dupa caz;

- durata de valabilitate a contractului sau, pentru un contract pe durata nedeterminata ori un contract care urmeaza sa fie prelungit in mod automat, conditiile de incetare a contractului si penalitatile aplicabile, daca este cazul;

orice interoperabilitate relevanta a continuturilor digitale cu componentele hardware si software de care profesionistul are cunostinta sau se asteapta in mod rezonabil sa aiba cunostinta;

- despagubirile aplicabile si procedura de acordare a acestora, in cazul nerespectarii nivelurilor de calitate convenite si a celorlalte clauze contractuale.

In cazul in care consumatorul invoca neindeplinirea de catre profesionist a obligatiei de informare, sarcina probei apartine acestuia din urma, care va trebui sa dovedeasca imprejurarea ca l-a informat pe consumator cu privire la toate aspectele mentionate in noul act normativ.

Profesionistii trebuie sa asigure respectarea dreptului consumatorilor de a se retrage din contractele la distanta si din cele incheiate in afara spatiilor comerciale

Potrivit noii reglementari, consumatorul beneficiaza de o perioada de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanta sau dintr-un contract incheiat in afara spatiilor comerciale, fara a fi nevoit sa justifice decizia de retragere si fara a suporta alte costuri decat cele direct legate de returnarea produselor.

Termenul de 14 zile pentru exercitarea dreptului de retragere incepe sa curga de la data incheierii contractului, in cazul contractelor de prestari de servicii, sau de la data la care consumatorul sau o terta persoana, alta decat transportatorul si care este indicata de consumator, intra in posesia fizica a produselor, in cazul contractelor de vanzare de produse.

In cadrul obligatiei generale de informare, in cazul contractelor la distanta si a celor incheiate in afara spatiilor comerciale, profesionistul are obligatia de a aduce la cunostinta consumatorului conditiile, termenele si procedurile de exercitare a dreptului de retragere, precum si formularul tipizat de retragere, prezentat in partea B din Anexa la Ordonanta de Urgenta 34/2014.

Sanctiunea nerespectarii obligatiei anterior mentionate consta in prelungirea termenului in care consumatorul are dreptul de a se retrage din contract, acesta beneficiind de o perioada suplimentara de 12 luni, calculata de la sfarsitul perioadei initiale de retragere de 14 zile.

In scopul de a asigura un echilibru intre dreptul consumatorului de a se retrage din contractele la distanta sau din cele incheiate in afara spatiilor comerciale si interesele comerciale ale profesionistilor, noua reglementare prevede ca sunt exceptate de la dreptul de retragere o serie de categorii de contracte, dintre care mentionam, cu caracter exemplificativ:

- furnizarea de produse sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile de pe piata financiara pe care profesionistul nu le poate controla si care pot avea loc pe parcursul perioadei de retragere;

- furnizarea de produse confectionate dupa specificatiile prezentate de consumator sau personalizate in mod clar;

- furnizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid;

contractele incheiate in cadrul unei licitatii;

prestarea de servicii de cazare, pentru alt scop decat cel rezidential, transport de marfuri, inchiriere de masini, catering sau serviciile privind activitatile de agrement, in cazul in care contractul prevede o data sau o perioada de executare specifica.

Limitarea si transparenta costurilor suportate de catre consumatori

Ordonanta 34/2014 interzice profesionistilor sa perceapa de la consumatori comisioane aferente utilizarii unui anumit mijloc de plata, care depasesc costul suportat de profesionist pentru utilizarea unor astfel de modalitati de plata.

De asemenea, in cazul in care un profesionist opereaza o linie telefonica pentru a putea fi contactat prin telefon cu privire la contractul incheiat, consumatorul nu este obligat sa plateasca, la contactarea profesionistului, mai mult decat tariful de baza.

Noua reglementare instituie in sarcina profesionistului obligatia ca, inainte ca un consumator sa incheie un contract sau sa accepte o oferta, sa solicite consimtamantul explicit din partea consumatorului cu privire la orice plata suplimentara fata de pretul stabilit anterior pentru obligatia contractuala principala a profesionistului.

In cazul in care profesionistul nu a obtinut consimtamantul expres al consumatorului, insa l-a dedus utilizand optiuni incluse in mod automat pe care consumatorul trebuie sa le respinga pentru a evita plata suplimentara, consumatorul poate pretinde rambursarea acestei plati.

Editorial semnat de Oana Stratula, Avocat Partener in cadrul Societatii Civile de Avocati Stratula, Mocanu & Asociatii

#Oana Stratula, #protectia consumatorilor, #reglementari protectia consumatorilor , #Stiri Legislatie