Lobby vs. trafic de influenta

Sambata, 10 Aprilie 2010, ora 00:45
6331 citiri
Lobby vs. trafic de influenta

"Un avocat reprezinta interesele clientului sau si depune toate eforturile astfel incat sa influenteze judecatorul pentru a da o decizie in favoarea clientului sau. In momentul in care se duce la judecator si ii spune 'noi suntem verisori, da-mi in dosarul acesta o solutie care imi este mai buna', se exercita trafic de influenta. Daca se duce la judecator si ii ofera o suma de bani pentru a da o solutie in favoarea lui, este deja dare de mita" a declarat Liviu Mihaileanu, consultant senior PriceWaterhouseCoopers, intr-un interviu acordat Bloombiz.ro.

Care este definitia exacta a lobby-ului?

Lobby-ul se refera la actiunile pe care o persoana, un grup de persoane sau o organizatie le face pentru a influenta in mod direct sau indirect o lege sau aplicarea acestei legi.

In mod normal, activitatea de lobby se refera la zona de reglementare legala, indiferent ca este vorba de administratie publica centrala sau locala.

Lobby exista in Romania si nu numai.

Exista grupuri de interese sau persoane individuale care doresc ca reglementarea sa fie intr-un anumit fel. In acest sens, depun eforturi pentru ca reglementarea sa reflecte interesele lor.

Lobby exista din sex XVIII, de cand coloniile americane faceau lobby pe langa Parlamentul britanic.

Care sunt cele mai importante diferente intre activitatea de lobby si traficul de influenta?

Diferenta de baza este la tipul de influenta pe care il exerciti.

Un avocat reprezinta interesele clientului sau si depune toate eforturile astfel incat sa influenteze judecatorul pentru a da o decizie in favoarea clientului sau.

In momentul in care avocatul se rezuma doar la argumentare in fata judecatorului pe baza cadrului legal, el desfasoara o activitate legala.

In momentul in care se duce la judecator si ii spune “noi suntem verisori, da-mi in dosarul acesta o solutie care imi este mai buna”, se exercita trafic de influenta.

Daca se duce la judecator si ii ofera o suma de bani pentru a da o solutie in favoarea lui, este dare de mita. Aici este si diferenta intre lobby si trafic de influenta.

Actiunile legal depuse astfel incat sa influentezi o lege, aducand argumente, realizand coalitii, sustinand in fata legiuitorului un sprijin din partea unui grup mai mare de persoane, sunt actiuni de lobby legale, corecte si normale intr-o societate democratica.

Lobby si advocacy inseamna acelasi lucru?

Termenii sunt destul de vag conturati. Advocacy-ul se refera la o zona mai mare de activitati care poate include si activitatea de lobby.

Spre exemplu, daca o persoana este impotriva chinuirii animalelor si doreste sa sensibilizeze lumea din jur de modul in care sunt tratate animalele, vorbim de advocacy.

In momentul in care acea persoana doreste sa dea o lege prin care sa se interzica chinuirea animalelor, acesta este lobby.

Lobby-ul este acel segment specific care se refera la influentarea legislatiei sau a aplicarii acesteia.

Ce trebuie sa contina o lege a lobby-ului?

In mod cert, o transparentizare. Trebuie sa stim cine face lobby, cu ce interese si cu ce argumente. In lipsa unei reglementari legale in acest sens, nimeni nu va transparentiza in mod voluntar tot ce ne-ar putea interesa, in spatial public.

Cum este reglementat lobby-ului in alte state din UE?

Principiul de baza este acelasi peste tot, de a transparentiza lobby-ul.

Toate legile care s-au dat pana acum, inclusiv Registrul Voluntar de la nivelul Comisiei Europene, fac acest lucru important: transparentizeaza activitatea celor care influenteaza legislatia, intr-un mod legal si corect.

Care este cel mai avansat stat din lume in aceasta privinta?

Democratia americana isi spune cuvantul, acolo exista o lege a lobby-ului din 1946. Daca ne uitam la efecte, insa, vedem ca acolo exista foarte multe efecte adverse.

In spatiul european, putem spune ca Registrul Comisiei Europene este un bun inceput si in momentul in care va deveni obligatoriu va fi un instrument democratic semnificativ.

Exista propuneri de reglementare a activitatii de lobby in Romania?

Pana acum, au existat 5 propuneri depuse la Senat sau Camera Deputatilor, dar toate au fost respinse. Acum exista o a 6-a propunere, care este inca in dezbateri publice.

Din pacate, ar trebui umblat destul de mult la ea pentru ca sunt prevederi neconstitutionale si limitari excesive care nu ar trebui sa existe si incalca dreptul la libera exprimare.

Cum ar putea beneficia mediul de afaceri romanesc in urma reglementarii lobby-ului?

Sa ne gandim ca exista companii care fac o activitate de lobby si exercita o influenta la nivelu legislativului fara ca ceilalti sa cunoasca lucrul acesta. Ceilalti se trezesc ca li se aplica o lege de care n-au stiut si pe care este mai greu sa o schimbe.

Chiar si numai acest lucru este semnificativ pentru ca fiecare companie interesata de un anumit domeniu sa se poate informa, sa vada ce reglementari se prefigureaza in domeniul respectiv, cine face lobby din cadrul concurentilor si care sunt argumentele, pentru a putea interveni.

Exista o legatura directa intre stadiul de dezvoltare al afacerilor, al bunastarii generale si lobby?

Poate exista, intrucat o activitate de lobby dusa intr-un mod neechilibrat doar de anumite companii poate sa duca la fenomene de monopol si oligopol.

In momentul in care unele companii incep sa aiba o influenta mai mare decat altele si nu mai exista echilibru la nivelul legiuitorului, se produc dezechilibre si in mediul de afaceri.


Google Maps vrea să îi convingă pe șoferi să nu mai folosească atât de mult mașina. Noile funcții adăugate
Google Maps vrea să îi convingă pe șoferi să nu mai folosească atât de mult mașina. Noile funcții adăugate
Google Maps introduce o nouă funcționalitate menită să încurajeze utilizatorii să opteze pentru alternative mai ecologice la călătoriile cu automobilul, cum ar fi transportul în comun sau...
#advocacy, #de, #influenta, #liviu, #lobby, #mihaileanu, #trafic , #Camera deputatilor