Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Viitorul cautarilor pe Google: Aplicatie Knowledge Graph

Viitorul cautarilor pe Google: Aplicatie Knowledge Graph


Motorul de cautare Google a fost imbunatatit luna trecuta prin lansarea aplicatiei Knowledge Graph.

Aceasta aplicatie ofera utilizatorilor Google un context informational util si mai multe detalii legate de o cautare pe care acestia o initiaza, adaugand toate aceste informatii la lista de linkuri pe care Google o ofera in mod obisnuit. Cautarile privind anumite persoane, locuri sau lucruri vor genera si o serie de alte fapte, in afara rezultatelor obisnuite, potrivit Technology Review.

Aplicatia Knowledge Graph urmeaza sa fie incorporata si in alte produse Google.

"Procesul de cautare s-a bazat pana acum pe potrivirea dintre cuvinte si fraze, si nu pe intelesul acestora", spune Shashidar Thakur, seful echipei de cercetare care a dezvoltat Knowledge Graph.

Knowledge Graph poate fi inteleasa ca o baza de date vasta care permite sistemului software al Google sa realizeze conexiuni intre fapte si oameni, locuri sau sa faca legaturi intre lucruri. Google a initiat proiectul Knowledge Graph dupa ce a cumparat startup-ul Metaweb in 2010. Atunci, aplicatia continea 12 milioane de intrari. In prezent, exista 500 milioane de intrari cu mai mult de 3,5 miliarde de linkuri intre ele.

O asemenea sursa de cunoastere a lumii ar trebui sa aiba si alte utilizari in afara de a ajuta oamenii sa caute diverse informatii online, considera Shashidar Thakur. Acesta adauga ca Knowledge Graph a fost deja conectata la YouTube, unde este deja folosita pentru a organiza clipurile pe subiecte si a sugera noi videoclipuri utilizatorilor, pe baza a ceea ce au cautat recent. Aplicatia ar putea fi folosita si pentru a face conexiuni si a recomanda articole cu stiri pe baza anumitor fapte mentionate in context.

"Knowledge Graph este o resursa foarte generala; este un adevar de baza la care ne putem raporta", adauga Shashidar Thakur.

In momentul in care un utilizator cauta ceva pe Google, oferirea rezultatelor conventionale este bazata pe algoritmi care mai degraba se potrivesc termenilor ca atare decat intelesului informatiei cautate. Algoritmii Google se raporteaza intai la date din cautarile trecute pentru a determina ce cuvinte din expresia introdusa in bara de cautare ar putea fi mai importante. Acesti algoritmi se bazau pe cat de des aceste cuvinte fusesera folosite de utilizatorii din trecut.

Pasul urmator presupunea ca sistemul software sa acceseze o lista de pagini web despre care se stia ca includeau informatii legate de acei termeni. In final, un alt calcul era folosit pentru a clasifica rezultatele gasite.

Noua abordare a Google, disponibila acum prin intermediul Knowledge Graph, este de a incerca sa se interpreteze ce intreaba o persoana intr-un mod mai sofisticat si sa extraga direct informatia relevanta.

Datele din cautarile trecute sunt folosite inca pentru a determina ce informatie este mai relevanta. De exemplu, oamenii folosesc adesea cuvantul "distributie" (cast) atunci cand cauta showuri de televiziune, asa ca actorii dintr-un serial sunt adesea prezentati in primele listari din Knowledge Graph. "Este un proces de invatare", spune Thakur. "Cercetarile pe care oamenii le fac ne spun ce ii intereseaza". Acest lucru ajuta Google sa realizeze legaturi noi intre concepte prin intermediul Knowledge Graph. Atat numarul de intrari, cat si cel al linkurilor cresc rapid, spune Thakur.

Shashidar Phakur nu a precizat cum va mai fi folosita aplicatia Knowledge Graph in viitor, dar aceasta tehnologie este potrivita pentru o gama larga de produse. Specialistii au vorbit despre un "web semantic", in care partea software sa proceseze intelesul informatiei online, iar Knowledge Graph pare sa fie un pas important catre indeplinirea acestui obiectiv.

Cu toate acestea, Kingsley Idehen, fondator al companiei de tehnologie semantica OpenLink Software, spune ca Knowledge Graph nu contribuie la dezvoltarea semanticii web pentru ca nu este accesibila publicului, in ciuda faptului ca este constituita prin utilizarea surselor de date aflate la dispozitia tuturor, precum Wikipedia sau Freebase. Daca Google va decide sa permita accesul celor din afara companiei la Knowledge Graph, atunci web-ul ca intreg ar putea deveni o retea mult mai "inteligenta", spune Idehen.

"Au lansat in mod deliberat o solutie inchisa, la care nu putem avea acces", soune Idehen, ceea ce este in contraductie cu ceea ce a facut Facebook. Aplicatia de stocare a informatiei de la Facebook, Open Graph, este o resursa publica ce poate fi folosita la accesarea informatiilor despre muzica, filme si multe alte lucruri. Astfel de solutii deschise contribuie la evolutia web-ului catre un spatiu de date global.

Un purtator de cuvant al Google nu a vrut sa mentioneze daca Knowledge Graph va fi o resursa deschisa publicului, dar a precizat ca ceea ce contine aceasta aplicatie este disponibil pe Freebase, un site create de Metaweb inainte sa fie achizitionat de Google.

Thakur spune ca prioritatea sa este sa gaseasca metode de a folosi Knowledge Graph pentru a gasi raspunsuri la intrebatri mai complexe. "In prezent, ceea ce avem sunt intrebarile despre entitati, dar exista intrebari mai grele, precum "vulcanii care au explodat in secolul al XVIII - lea" sau "filmele bazate pe carti".

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1600 ori