Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Camelia Ganga, Fashion Days:

Romanii migreaza spre comert online si cumpara din miscare. Ce le asteapta pe branduri in 2014

Romanii migreaza spre comert online si cumpara din miscare. Ce le asteapta pe branduri in 2014
Magazinele online de "fashion" au zilnic vanzari de aproximativ 350.000 de euro, in total, in Romania. Iar moda vanduta online este doar o mica parte din intregul numit "piata de comert online", ce ia amploare de la an la an.

"Estimarea de crestere (a pietei de comert electronic- n.red.) este 33-35% in acest an, astfel ca, daca in momentul acesta piata este estimata la aproximativ 1,3 - 1,5 miliarde de euro (...), consideram ca pana la sfarsitul anului va ajunge foarte aproape de 2 miliade de euro", spune Camelia Ganga, director de marketing Fashion Days, unul dintre cele mai mari magazine online de fashion din Romania.

Cresterea se datoreaza in principal datorita faptului ca marii retaileri vor intra si ei puternic pe acest segment, dar si a aplicatiilor mobile, ce functioneaza ca un magnet, mai ales pe segmentul de moda.

"Credem ca piata de comert electronic va creste semnificativ in urmatorii ani odata cu intrarea unor mari jucatori ecommerce internationali si a marilor magazine 'brick and mortar' care vor incepe vanzarile si prin acest canal", mai spune aceasta.

Asadar, brandurile din Romania trebuie sa se pregateasca intens pentru a veni in intampinarea noului val de cresteri din mediul online, crede Camelia Ganga.

Cum ar trebui sa arate aceasta pregatire?

Orice brand ar trebui sa aiba un website de calitate si o aplicatie dedicata pentru dispozitivele mobile. "In al doilea rand, toate magazinele online ar trebui sa aiba foarte bine puse la punct serviciile post vanzare: suport pentru clienti prompt, politica de retur si de rambursare a platilor prietenoasa si rapida, garantie si service", completeaza specialistul.

In ceea ce priveste comportamentul cumparatorului roman, raportat la alti clienti din aceasta parte a Europei, acesta cauta cel mai bun raport calitate-pret, fiind mai sensibil mai degraba la factorul pret, explica Ganga pentru Business24.

Ati declarat ca o mare parte din cumparaturile de pe Fashion Days sunt cumparaturi de impuls. Spuneti-ne cam cat cumpara romanii intr-o zi, din impuls?

Fashion Days este printre primele companii care au adus in Romania modelul de business international flash sale, care prin specificul sau, al vanzarilor de produse cu reduceri semnificative in campanii de scurta durata, determina clientii sa ia decizia de cumparare rapid.

Cresterea volumului de cumparaturi din impuls este puternic influentata de social media si este determinata si de intensificarea folosirii dispozitivelor de tip smartphone si a tabletelor. Fashion Days inregistreaza aproximativ 28% din comenzi de pe telefonul mobil.

Nu toate magazinele online functioneaza dupa acest model deci o estimare a valorii cumparaturilor din impuls este greu de realizat. Insa, estimam ca in medie, zilnic magazinele online de fashion din Romania au vanzari cumulate de aproximativ 350.000 de euro.

Ati mai spus ca sunt tari in care consumatorul este foarte sensibil la brand, la imaginea pe care brandul o are in piata si sunt tari in care consumatorul este foarte sensibil la pret, precum si tari in care consumatorul e foarte sensibil la calitate. Romania la ce este sensibila, cand vine vorba de cumparaturi?

Fashion Days vinde produse 100% originale, de la branduri renumite, adeseori aduse in exclusivitate in Romania, in season sau in campanii de scurta durata cu reduceri de pana la 70%. In cei 5 ani de cand suntem pe piata am castigat increderea cumparatorilor prin raportul echilibrat intre calitate si pret.

Clientii nostri sunt consumatori informati si pretentiosi. O mare parte din ei sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru a se bucura de calitatea, stilul si prestigiul anumitor branduri. Altii sunt sensibili in continuare la pret si reactioneaza la promotii dar chiar si acestia sunt foarte atenti si la calitatea produselor.

In mediul online au acces la o varietate larga de produse pe care le pot compara si evalua cu usurinta.

Cum arata piata din Romania in raport cu celelalte tari in care este prezent brandul dumneavoastra?

Fashion Days este prezenta in Bulgaria, Cehia, Polonia, Slovacia, Slovenia si Ungaria.

Diferentele in raport cu celelalte tari sunt nenumarate, incepand de la valoarea pietei, venitul disponibil al consumatorilor, comportamentul de consum, procentul de cumparatori online din totalul utilizatorilor de internet, valoarea cosului mediu de cumparaturi, samd.

Conform studiilor de piata, Romania are cel mai rapid ritm de crestere (in medie de 33%/an) fiind una dintre cele mai dinamice piete de ecommerce din Europa de Est. Polonia, Cehia si Ungaria, piata de comert electronic este deja matura.

In Romania doar 20% dintre utilizatorii de internet cumpara online. Ceilalti nu au incredere in platformele de ecommerce si sunt reticenti in a cumpara un produs pe care nu-l vad si in a face o plata cu cardul pe Internet. Deschiderea fata de comertul online este mult mai mare in celelalte tari.

In Cehia, de exemplu, valoarea pietei de comert electronic depaseste cu mai mult de 50% valoarea pietei din Romania, desi Romania are o populatie dubla ca si marime.

In ceea ce priveste strict categoria de fashion, Romania se diferentiaza cel mai mult in raport cu celelalte tari prin comportamentul de consum al cumparatorilor. In Ungaria, Polonia, Cehia si Slovenia cumparatorii sunt mult mai loiali anumitor branduri, in timp ce in Romania se cauta cel mai bun raport calitate-pret dar consumatorii sunt si mult mai sensibili la pretul produselor.

Spuneati ca urmeaza o crestere majora a comertului online pe piata din Romania, in raport cu alte piete. Ce va determina aceasta crestere Pana la ce valoare estimati ca va creste piata de comert electronic?

Credem ca piata de comert electronic va creste semnificativ in urmatorii ani odata cu intrarea unor mari jucatori ecommerce internationali si a marilor magazine "brick and mortar" care vor incepe vanzarile si prin acest canal.

Estimarea de crestere este 33-35% in acest an, astfel ca, daca in momentul acesta piata este estimata la aproximativ 1,3 - 1,5 miliarde de euro incluzand plata facturilor de utilitati, bilete de avion etc. consideram ca pana la sfarsitul anului va ajunge foarte aproape de 2 miliade de euro.

Cum ar trebui brandurile sa intampine aceasta eventuala crestere?

In primul rand cu un website responsive sau o aplicatie dedicata pentru dispozitivele mobile care sa vina in intampinarea nevoilor clientilor care acceseaza din ce in ce mai mult internetul direct de pe telefon sau tableta.

In al doilea rand, toate magazinele online ar trebui sa aiba foarte bine puse la punct serviciile post vanzare: suport pentru clienti prompt, politica de retur si de rambursare a platilor prietenoasa si rapida, garantie si service.

Din experienta dumneavoastra, ce metoda de promovare functioneaza cel mai bine in Romania?

Consideram ca odata atinsa masa critica de cumparatori, pozitionarea brandului in piata devine esentiala. Prin identificarea unor trasaturi distinctive, avantaje competitive si diferentiatori fata de celelalte marci concurente, brandul ramane mult mai usor in mintea consumatorului.

Fiind o destinatie de ecommerce, o parte a resurselor de marketing le directionam catre online si tactici de performarce marketing.

De asemenea, unei strategii eficiente de promovare in acest mediu nu trebuie sa ii lipseasca celelalte elemente ale unei campanii 360 de grade cu mesaje adaptate fiecarui canal si public tinta. In era digitala, comunicarea informativa unidirectionala este inlocuita de comunicarea bidirectionala si multidimensionala care include continut relevant centrat pe educare, suport si entertainment.

La Fashion Days, in concordanta cu misiunea noastra de a ghida cumparatorii catre stilul lor propriu, ne folosim de canalele de social media si am creat blog-ul nostru The Daily Issue pentru a informa si a inspira cumparatorii in privinta stilurilor vestimentare pentru fiecare sezon si a trendurilor de beauty.

Fashion Days dispune si de o aplicatie mobila pentru iubitorii de shopping la orice ora. Spuneti-ne mai multe despre introducerea acesteia, ce efecte a avut si, in general, despre efectele pe care o aplicatie pe mobil le are asupra unui brand, cu precadere pentru cele
de comert online.


Fashion Days a fost primul retailer online de fashion care a lansat o aplicatie mobila pentru Iphone care vine in intampinarea stilului de viata al consumatorilor prin optimizarea permanenta a experientei de shopping astfel incat aceasta sa devina cat mai confortabial si facila.

In acest moment, numarul de descarcari a depasit 75.000 fiind in topul celor mai descarcate aplicatii de Lifestyle din Romania. Numarul comenzilor plasate de pe smartphone depaseste in acest moment 28% din numarul total al comenzilor si ne asteptam ca trendul sa fie in continuare ascendent. Aplicatia permite atat plata cu cardul cat si plata in rate, Fashion Days fiind un pioner si in aceasta directie.

Similar website-ului, cumparatorii prin aplicatie sunt in procent de 70% femei si 30% barbati, insa marimea cosului de cumparaturi este mai ridicata decat pe desktop. Ca un pas firesc, urmeaza sa lansam in viitorul apropiat aplicatia mobila pentru Ipad si cea pentru dispozitivele mobile care ruleaza sistemul de operare Android. Astfel, in urmatorii doi ani estimam ca peste 40% din numarul comenzilor vor fi realizate in miscare de catre clienti, direct de pe telefon.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4868 ori