Romanii nu sunt mari amatori de cumparaturi online. Astfel, Romania se afla pe ultimul loc in Uniunea Europeana, in ceea ce priveste numarul de persoane care fac cumparaturi online, doar 6% dintre romani preferand aceasta modalitate.
Romanii sunt urmati de bulgari (7% fac cumparaturi prin intermediul internetului) si italieni (15%). Cea mai mare proportie a acestui indicator se inregistreaza in Marea Britanie (71%), Danemarca (70%), Olanda (69%) si Luxemburg (65%), releva Tabloul de bord al pietelor de consum, publicat marti in cadrul Summitului european dedicat consumatorilor 2012..
Studiul arata ca 43% dintre romani (fata de 58% media in UE) au incredere ca autoritatile nationale le protejeaza drepturile de consumatori, 54% (fata de 65% media in UE) cred ca furnizorii le respecta aceste drepturi, iar 51% din romani (comparativ cu 62% din europeni) simt ca sunt protejati in mod adecvat prin masurile national de protectie a consumatorilor.
Pe de alta parte, 51% dintre consumatorii romani (cea mai mare proportie din UE) si 47% dintre greci cred ca un numar semnificativ de produse sunt nesigure, comparativ cu numai 6% in Finlanda si 7% in Olanda. In cazul retailerilor, proportiile sunt de 42% in Romania si 35% in Grecia, fata de 2% in Estonia si Finlanda si 5% in Irlanda.
O proportie de 87% dintre retailerii din Romania, cea mai mare la nivelul UE, considera ca autoritatile publice monitorizeaza atent si asigura conformitatea cu legislatia privind consumatorii in domeniul lor de activitate, fata de 85% in Marea Britanie, 84% in Belgia si Olanda, 55% in Grecia, 56% in Islanda, 57% in Bulgaria si 59% in Polonia.
Romanii au acces scazut la cumparaturile din strainatate
Tabloul de bord mai indica, de asemenea, ca nu este la fel de usor pentru consumatori sa cumpere din strainatate fata de propria tara, ceea ce inseamna ca nu au acces la o paleta mai larga de alegere si la economii cu beneficii potentiale de pana la 204 miliarde de euro pe an.
O alta concluzie a studiului este aceea ca, in timp ce comertul electronic continua sa se extinda, tranzactiile raman in mare masura interne, in pofida potentialului reprezentat de paleta mai larga de alegeri si de economiile care se pot realiza dincolo de frontiere. Consumatorii pot fi mai increzatori in cumparaturile din alte tari UE, deoarece ingrijorarea lor cu privire la comerciantii straini se arata a fi in mare masura nefondata, iar comertul electronic transfrontalier pare a fi cel putin la fel de fiabil ca cel intern.