Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce urmeaza dupa un exit de succes: Interviu Dragos Roua

Ce urmeaza dupa un exit de succes: Interviu Dragos Roua


Dragos Roua a fost timp de peste 10 ani antreprenor online. Site-urile detinute de compania sa, Mirabilis Media, i-au adus, potrivit zvonurilor, peste 500.000 de euro. Dupa exit, Dragos Roua a ales alt drum, cel al dezvoltarii personale.

Citeste, in interviul pe care l-a acordat Business24, in ce masura poate fi urmat exemplul sau.

Ai iesit din business si ai ales calea freelancingului si a dezvoltarii personale. Cum ti-a mers, financiar vorbind?

Am mai spus-o si in alte randuri, compensatiile financiare nu sunt la fel. Nu am ales sa fiu "digital nomad" pentru beneficiile financiare. Inainte, cand munceam 16 ore pe zi ca CEO al propriei mele companii de publishing (la vremea respectiva in top 5), aveam mult mai multi bani decat acum, dar simteam ca niciodata nu am suficient. Acum, munca se impleteste cu viata, practic nici nu simt ca muncesc ci ca fac ce imi place, si, desi am mai putini bani decat inainte, simt ca am mult mai multe decat inainte.

A fost un exit pe care il viseaza toti antreprenorii? Iti permite sa traiesti linistit si sa te ocupi de ceea ce-ti place?

Exit-ul pe care l-am facut mi-a permis sa ma regrupez, sa imi iau doi ani sabatici si sa incep sa construiesc alte tipuri de business-uri, in jurul blogului de dezvoltare personala. Mi-am dorit sa devin un digital nomad, sa lucrez de oriunde si sa pot calatori. De asemenea, mi-am dat seama ca nu tot ce faceam ma reprezenta, cu alte cuvinte, zonele in care puteam sa ofer valoare nu erau bine reprezentate.

Si cum se desfasoara business-ul tau in acest moment?

Sunt mai multe nivele / tipuri de business.

La nivelul unu, cel mai personal, e canalul prin care ma exprim: blogul, cartile publicate, mai nou cursurile online pe care le public.

La nivelul doi, e vorba de aplicatii soft pe care le construiesc singur pe zona de mobile (iAdd e cel mai consistent exemplu, mai sunt cateva proiecte, in varii stadii).

La nivelul trei e vorba de consultanta, advisoring, partnership, aici sunt implicat in mai multe businessuri, cum ar fi WPSumo, de exemplu, unde functionez ca CEO, dar unul care isi tine meetingurile in Starbucks sau pe Skype.

Ai carti publicate si vandute pe Amazon. Poti trai din asta?

Raspunsul scurt: da. Raspunsul lung: depinde foarte mult de nisa, de limba in care scrii (cartile mele sunt publicate in limba engleza) si de felul in care te promovezi.

Doua dintre cartile publicate pe Amazon au fost recent traduse si tiparite de o editura din Korea, tocmai pentru ca au performat destul de bine pe nisa respectiva (e vorba de "100 Ways To Live A Better Life" si "100 Ways To Screw Up Your Life").

Pe piata din Korea - vorbesc doar de zona de ebook, pentru print inca nu am date - s-au vandut pina acum peste 2000 de exemplare, din cate stiu, in .ro, ce e in jur de 2-3000 e considerat best-seller. Dar, repet, conteaza enorm de mult felul in care te promovezi, brandul personal, consistenta, perseverenta. Unul din citatele mele preferate e "Overnight success usually takes 15 years.". Se aplica oriunde, si in business, si in digital nomading.

Ce le recomanzi tinerilor care vor sa aleaga calea antreprenoriatului? Care ar trebui sa fie primul lucru pe care sa-l ia in considerare, fara de care un proiect nu are nicio sansa de reusita?

Sa rezolve o problema pe care o mai are cel putin inca un om in afara de ei. Multe din asa-zisele probleme pe care tinerii vor sa le rezolve sunt personale, si sunt relativ usor de rezolvat, nu poti construi un business peste ele. Le recomand, cu alte cuvinte, sa interactioneze, sa intrebe, sa greseasca si sa invete din greeseli.

Multi dintre tinerii antreprenori se inghesuie sa investeasca sau sa inceapa proiecte online. Cat de bine stabilita trebuie sa fie identitatea online atunci cand se lanseaza o afacere? Se poate stabili pe parcurs?

Da, bineinteles. Din cate inteleg, te referi la un brand online. Orice brand, fie el online sau offline, are nevoie de o anumita perioada de timp pentru a ocupa "centimetrul patrat de cortex" pe care vrea sa-l detina. De exemplu, Nike detine centimetrul patrat de cortex care gandeste "incaltaminte sportiva".

Cat ar trebui investit in identitatea online? Exista o suma minima? Poti sa-mi dai niste exemple, in functie de dimensiunea companiei sau cifra de afaceri? Exista alt criteriu mai relevant?

E o intrebare extrem de generica. Depinde de tipul de produs, de serviciu, de audienta, de piata, si asa mai departe.

Nu o am o expertiza atat de mare incat sa-ti spun acum, e nevoie de x milioane de dolari pentru a crea un brand online. Sincer, nu cred ca stie nimeni raspunsul asta, sau, daca pretinde ca-l stie, ar trebui privit cu foarte multa circumspectie. Am expertiza pe stabilirea unui brand personal, in zona de publishing, blogging, dezvoltare personala.

Aici pot sa iti spun ca, din experienta mea, e nevoie de minim trei ani pentru a putea stabili un brand personal credibil. E nevoie de activitate pe blogul personal, pe social media, si, poate vei fi surprins, in offline. Foarte multe din contactele benefice pe care le-am creat cu bloggeri din alte tari au fost intotdeauna intarite de interactiuni "live", adica ne-am intalnit in carne si oase (in ultimii ani am calatorit relativ mult). Nu pot estima costul financiar, dar pot sa repet ca e nevoie de timp.

Crezi ca exista potential si oportunitati in Romania pentru proiecte de genul onemilliondollars.com? Poti sa faci bani online dand lovitura sau trebuie sa muncesti 24 din 24?

Nu cunosc tipul ala de proiecte, sincer sa fiu. Dar stiu ca e foarte putin probabil sa "dai lovitura". Din experienta, chiar daca dai lovitura, e nevoie foarte multa munca dupa aceea sa ramai in varf. In continuare, internetul ramine un teritoriu extrem de concurential, iar in Romania cred ca ne apropiem de zona cea mai fierbinte, de potentialul maxim.

Dragos Roua participa in calitate de speaker la dezbaterea Dezvoltarea si extinderea afacerii, care face parte din seria de conferinte Business Days, ce va avea loc in data de 13 decembrie 2012, la Hotel Howard Johnson Grand Plaza - Bucuresti, sala Platinum 2.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2923 ori