Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Reteta unui "chinese dream": Cum devine China nr 1 in lume?

Reteta unui "chinese dream": Cum devine China nr 1 in lume?


Saptamana trecuta, brandul american Coach, recunoscut pentru gentile si accesoriile sale de lux, a anuntat planurile de extindere in China, urmand sa-si mareasca numarul magazinelor cu 40% in 2012.

Vanzarile de retail din China au crescut in medie cu 17% in perioada ianuarie- octombrie 2011, iar aceasta crestere sugereaza ca statul chinez poate folosi consumul ca motor de expansiune pe termen lung, potrivit Forbes.

Consumul poate fi "asul" din maneca autoritatilor chineze, avand in vedere faptul ca ceilalti doi"stalpi" pe care se sprijinea economia chineza sunt momentan subrezi. Cresterea exporturilor, care a propulsat tara timp de trei decenii este in scadere din cauza problemelor din Europa, care este cea mai mare piata de export pentru China. Investitiile, aproximativ 87% venite din partea statului, pot tine economia pe un trend crescator inca doi ani de acum inainte.

Cu toate ca rata consumului a scazut anul acesta la 33,8% din PIB, fata de anul trecut, analistii internationali sunt de parere ca acesta poate juca un rol important in economia chineza.

De fapt, in ultimii 15 ani, liderii chinezi au vorbit despre necesitatea de a echilibra economia fata de consum si au luat anumite masuri.

De exemplu, au creat subventii pentru consumatori, pentru a-i impulsiona sa cumpere electrocasnice si masini.

Subventiile directionate s-au dovedit ineficiente in reorientarea economiei, intrucat liderii chinezi s-au bazat pe un model de crestere sustinut de export si nu de consum in asa-numita "epoca de reforma" a statului chinez.

In momentul in care economia globala a intrat in recesiune in anul 2008, chinezii au apelat la cheltuielile guvernamentale pentru a compensa scaderea exporturilor. Ca urmare, economia chineza a devenit instabila, necoordonata si nesustenabila.

Esecul liderilor chinezi in a face schimbari structurale in perioada de prosperitate economica indica faptul ca nici acum, acestia nu sunt dispusi sa ia masuri indraznete pentru stimularea consumului.

In opinia expertilor, pentru a creste consumul, China ar trebui sa-si schimbe modelul de crestere, relaxandu-si moneda nationala, Renminbi si permitand bancilor sa concureze pentru depozite, oferind rate de dobanda avantajoase pe piata. Astfel, companiile chineze ar avea posibilitatea sa se organizeze mai bine si sa mareasca salariile muncitorilor.

Ce trebuie sa faca China

Consumul redus este rezultatul inevitabil al modelului de crestere a Chinei din ultimul deceniu. In contextul actualei crize, perspectivele de consum nu sunt deosebit de bune. Exista trei lucruri pe care statul chinez ar trebui sa le aiba in vedere.

In primul rand, rolul consumului in economie a scazut, chiar daca salariile au crescut in China cu 12,5% pe an, timp de un deceniu.

In al doilea rand, dupa un boom imobiliar extraordinar, aproximativ jumatate din averea Chinei la nivel de gospodarie este reprezentata de proprietati. Cu toate acestea, preturile au inceput sa scada in luna septembrie, s-au prabusit in octombire si au mentinut ritmul de scadere in ultima luna. Indiferent daca exista sau nu o criza de incredere pe piata imobiliara din China, declinul rapid al valorilor imobiliare va crea inevitabil un efect negativ in veniturile chinezilor, ceea ce va afecta in cele din urma consumul.

In al treilea rand, analistii sunt de parere ca incepand din 2012, Banca Centrala a Chinei va reduce ratele dobanzilor.

"Inflatia va scadea rapid in luni urmatoare", sublinieaza economistul Godman Sachs, Song Yu, care prevede o scadere a ratei dobanzii, iar orice diminuare a ratelor de creditare va fi insotita de o diminuare a ratelor de depozit, venitul la nivel de gosodarie fiind de asemenea afectat.

La fel ca si in 2008, Administratia centrala va forta bancile sa imprumute pentru a sustine economia.

Chiar daca aceasta tactica se dovedeste eficienta pentru moment, cienva va trebui sa plateasca toate creditele neperformante pe care aceasta manevra le va crea.

Cu toate acestea, contractarea economiei chineze se poate dovedi a fi eficienta pentru consum intr-un singur sens. In momentul in care exporturile se prabusesc, procentul contributiei consumului in PIB va creste automat.

China isi poate arata puterea in urmatorul deceniu doar prin schimbarea nodelului de crestere economica, ceea ce-i va permite sa creeze un model de scoietate noua, care poate fascina o lume intreaga. Astfel, lumea poate cunoaste in urmatorul deceniu un "chinese dream" autentic.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3457 ori