Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ministerul Transporturilor simplifica procedurile de acces in spatiul aerian

Ministerul Transporturilor simplifica procedurile de acces in spatiul aerian

Ministerul Transporturilor intentioneaza sa simplifice regulile de acces in spatiul aerian national, dupa modelul aplicat in alte state europene, care sa prevada un tratament nediscriminatoriu intre operatorii aerieni comunitari in ceea ce priveste autorizarea zborurilor.

"Conform noii proceduri, orice zbor in spatiul aerian national in care sunt furnizate servicii de trafic aerian se considera autorizat daca pentru acesta a fost depus un plan de zbor la o unitate de trafic aerian autorizata. Depunerea planului de zbor se face in conformitate cu reglementarile aeronautice aplicabile, conforme cu prevederile Anexei nr 2 la Conventia privind aviatia civila internationala. Exceptie fac zborurile interne executate in intregime in spatiul aerian de clasa G (cunoscut si sub numele de spatiu aerian necontrolat) pentru care nu se solicita depunerea unui plan de zbor sau indeplinirea altei formalitati de catre operatorul aeronavei, zborul considerandu-se autorizat in conditiile in care aeronava este certificata iar pilotul detine un document de certificare conform reglementarilor in vigoare", se mentioneaza in nota de fundamentare a unui proiect de Hotarare de Guvern, elaborat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), postat marti pe site-ul institutiei, informeaza Mediafax.

Ministerul mentioneaza ca a optat pentru eliminarea, in cazul operatorilor romani si comunitari, a planificarii sau autorizarii (...) pentru zborurile interne efectuate in intregime in spatiul aerian de clasa G, din mai multe motive, unul dintre acestea fiind faptul ca astfel de documente nu sunt solicitate in prezent in nici un stat membru al Uniunii Europene.

Totodata, fiind vorba de zboruri in spatiul aerian necontrolat, controlul respectarii eventualelor conditii din planificare sau autorizare este imposibil si, prin urmare, depunerea unor astfel de documente nu ar avea decat un rol birocratic, arata autorii documentului.

Procedura de autorizare a zborurilor cu aeronave civile si de stat in spatiul aerian national aflata in vigoare in prezent a fost aprobata prin Hotararea Guvernului nr 1172/2003, care contine unele elemente care pot fi considerate bariere in calea liberei circulatii a persoanelor in spatiul comunitar, sau discriminari privind tratamentul aplicat rezidentilor comunitari, potrivit sursei citate.

Astfel,aeronavele inmatriculate in Romania pot efectua zboruri in spatiul aerian national, in afara rutelor ATS publicate, pe baza unei planificari efectuate la Ministerul Apararii Nationale (cu o zi inainte de ziua zborului), in timp ce operatorii aeronavelor inmatriculate in orice alt stat membru al Uniunii Europene pot efectua acelasi tip de zboruri numai in urma unei autorizatii acordate de Autoritatea Aeronautica Civila Romana, pentru care trebuie depusa o cerere cu doua zile inainte de data inceperii activitatii de zbor.

"Romania este, de altfel, singura tara din Uniunea Europeana unde operatorii aerieni civili trebuie sa-si planifice zborurile la o structura militara, in baza unor reguli stabilite in 1974", arata autorii documentului.

Totodata, HG nr 1172/2003 prevede obligativitatea pentru operatorii aerieni straini care transporta bunuri periculoase sau tehnica militara in spatiul aerian national de a obtine o autorizatie din partea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si a Ministerului Apararii Nationale, in timp ce aceasta obligatie nu este prevazuta si pentru operatorii aerieni romani.

HG din 2003 a abrogat doar partial Hotararea Consiliului de Ministri nr. 793/1974 privind aprobarea Regimului de zbor in spatiul aerian al Republicii Socialiste Romania, iar prevederile articolelor neabrogate explicit sunt in prezent in cea mai mare parte acoperite de clauze ale Codului aerian civil si ale Legii nr 257/2001 privind modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, republicata, arata MTI.

Astfel, actele din 1974 si 2003 ar urma sa fie abrogate.

"In paralel cu dezvoltarea posibilitatilor de informare a operatorilor aeronavelor cu privire la conditiile si restrictiile aplicabile unui zbor, ceea ce are un impact pozitiv asupra sigurantei zborului, proiectul de act normativ introduce si un sistem de sanctiuni contraventionale pentru cazurile de nerespectare a regulilor de zbor in spatiul aerian national", se mai arata in proiect .

Amenzile sunt cuprinse, in functie de natura contraventiei, intre 20.000 de lei si 60.000 de lei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2505 ori