Dragos Dragoteanu, Euroest: Daca implici sentimentele in afaceri esti pierdut

Sambata, 08 Septembrie 2012, ora 00:00
9260 citiri
Dragos Dragoteanu, Euroest: Daca implici sentimentele in afaceri esti pierdut

Dragos Dragoteanu, patronul agentiei imobiliare Euroest, si-a construit un business de la zero, a muncit mult dar nu considera ca a facut vreun sacrificiu in ultimii 18 ani de cand si-a inceput afacerea, pentru ca un business dezvoltat in interes personal este facut cu placere.

Are investitii in imobiliare si in parcari private si daca ar fi sa o ia de la capat ar investi in ce de-al doilea domeniu, pe care il considera neexplorat la adevaratul sau potential.

Colectioneaza piramide, face sport zilnic si iubeste sa calatoreasca. Timpul liber si-l imparte intre afacere si viata personala, iar banii pe care ii castiga sunt investiti in educatia copiilor, in calatorii si in evolutia sa personala.

Cum a facut separarea intre partea profesionala si cea personala?

'Simplu. Am divortat!", spune acesta.

Despre afaceri, antreprenoriat, pasiuni si lectii de viata, vorbeste Dragos Dragoteanu, intr-un interviu acordat Business24.

Euroest a fost conceputa ca o afacere de familie. De unde v-a venit ideea de a porni aceasta afacere?

Nu am fost angajat niciodata la stat sau la alta firma privata. Din timpul facultatii, dupa Revolutie, am inceput sa fac comert cu produse din China si Polonia, intre 1990 si 1994. Cand marfurile pe care le aduceam de acolo nu au mai avut cautare, am infiintat firma Euroest, in aprilie 1994.

De atunci ma ocup numai de imobiliare si servicii conexe. Dupa 2009 m-am specializat si in administrarea de parcari ultracentrale, realizate exclusiv pe terenuri private. In acest scop, am dezvoltat compania Fast Parking. Nu am avut si nu fac afaceri cu statul roman.

Spuneati ca nu va este frica de criza imobiliara, ci din contra, ca este o provocare pentru dumneavoastra. Care a fost secretul Euroest pentru a depasi aceasta perioada?

Nu exista o formula magica. Secretul tine de puterea fiecaruia de a se adapta la conditii economice vitrege. Euroest si-a restrans mult activitatea in provincie. In schimb, pentru Bucuresti si Ilfov ne-am focusat pe solutii eficiente, pentru orice solicitare venita de la investitorii imobiliari.

Chiar daca ultimii patru ani au fost dificili, nu am abdicat de la un principiu simplu: oamenii adevarati si firmele puternice isi demonstreaza caracterul si puterea in vremuri grele.

Mai simplu spus, munca eficienta si ambitia de a reusi sunt principalele atuuri in fata crizei impobiliare. Intre 2004 si 2008, orice persoana putea sa-si deschida o agentie si, chiar daca habar nu avea ce inseamna acest domeniu, se credea specialist in imobiliare. Criza a anihilat aceasta perceptie gresita. Astazi, cine nu cunoaste acest segment economic bine, nu se mai incumeta sa investeasca in continuare.

Considerati ca statutul de antreprenor v-a adus si sacrificii, odata cu beneficiile materiale? Care sunt acestea?

Poate e impropriu spus "sacrificii". A fi antreprenor nu inseamna sa te sacrifici pentru o cauza. Un antreprenor innascut gaseste intr-o afacere o provocare.

Motivatia vine din interior. In acest caz, nu poti sa spui ca te sacrifici, atata timp cat ai un interes personal, ceea ce faci iti apartine si faci cu placere. Nu te obliga nimeni sa ai acest statut. Sacrificiile se fac pentru altii. Ca antreprenor vrei sa-ti demonstrezi in primul rand tie ca poti sa faci ceea ce altii nu au reusit sau sa fi primul care arata ca se poate.

Diferenta se face in timp. Majoritatea persoanelor cu initiativa privata clacheaza, fiind coplesiti de povara greutatilor pe care le intampina in construirea unui business. Si antreprenorii puternici fac greseli, uneori dau faliment, dar intotdeauna au puterea sa continue.

Intre doua si patru procente dintre cei care doresc sa devina antreprenori reusesc pana la urma sa ramana cu acest statut. Atunci cand iti impui propriile limite, nu putem vorbi de sacrificii. Oricum, satisfactia reusitei in orice domeniu depaseste clar latura materiala.

Daca ar fi sa o luati de la capat, in ce domeniu v-ati incepe afacerea de familie? De ce?

In parcari private. Este un business virgin in Romania. Exista soferi - barbati care tin la propria masina mai mult ca la iubita sau sotie. La randul lor, multe doamne sunt permanent indragostite de masina pe care o conduc. Acest snobism tipic romanesc poate fi o super-afacere si poate fi speculat la maximum.

Sunt convins ca se pot face bani grei. Cine va investi cu cap in acest domeniu va detine cele mai profitabile imobile in viitor. Terenuri bune se mai gasesc, cladirile frumoase pot fi construite oriunde, dar parcarile strategice nu le poate detine oricine. Sunt unice!

Care au fost cele mai importante lectii pe care le-ati invatat in tot acest timp?

Poti sa traiesti decent si cu mai putini bani. Poti sa ramai om chiar si atunci cand lucrurile nu merg bine. Poti sa oferi sau sa primesti dragoste si pe timp de criza.

O afacere de familie este, practic, un mix de interese: atat pe plan profesional, cat si pe plan personal. Cum reusiti, totusi, sa faceti separarea intre aceste doua planuri?

Gresit! O afacere trebuie sa ramana intotdeauna o afacere, chiar si de familie. Daca implici sentimentele in afaceri esti pierdut. Mai bine faci donatii, sponsorizari sau oferi parte din profit. Cum am facut separarea intre partea profesionala si cea personala? Simplu. Am divortat!

Ce inseamna pentru dumneavoastra timpul liber? Care a fost cea mai reusita vacanta?

Eu impart timpul in doua categorii distincte: timp de calitate si timp pierdut. Timpul de caltitate ma face sa simt ca evoluez, ca om: profesional, personal, sentimental. Timpul pierdut este acela din care nu inteleg nimic si nu-mi aduc aminte ce am facut cu el.

Va ramane timp si pentru pasiuni?

Nu voi renunta niciodata la calatorii, sport si... piramide. Am vizitat peste 90 de tari pe toate continentele, nu prea-mi refuz nicio deplasare noua daca am timp si bani disponibili.

Fac minimum doua ore de sport pe zi, mai ales dimineata intre 06.30 si 08.30! Cand altii dorm, eu fac miscare. Cat despre piramide, probabil, sunt unul dintre cei mai mari colectionari din Europa. Am sute de exemplare dintre care unele "piese de rezistenta". Pentru mine piramidele inseamna: evolutie, energie, stabilitate. Este ceea ce ma caracterizeaza si pe mine.

Si, pentru ca suntem la editia "Cum sa-i cheltuiesti", cum prefera directorul Euroest sa isi cheltuiasca banii?

Pe educatia celor trei copii, pe calatorii si evolutia mea.

#interviu Dragos Dragoteanu, #Dragos Dragoteanu Euroest, #investii imobiliare , #Agentii imobiliare