Sistemul de achizitii-drastic revizuit. Statul va da contracte si pe alte criterii decat pretul mic

Vineri, 19 Septembrie 2014, ora 15:00
2502 citiri
Sistemul de achizitii-drastic revizuit. Statul va da contracte si pe alte criterii decat pretul mic
www.televiziunea-medicala.ro

Guvernul pregateste o modificare de amploare a sistemului de achizitii, cu noi reguli care vor permite statului sa nu mai acorde contracte strict pe criteriul pretului cel mai scazut, ci sa ia in considerare si alti factori, ca livrarea, costul pe ciclul de viata, consultanta, materialele, angajatii

O prima varianta a noilor reguli va fi redactata pana la sfarsitul acestui an si se va baza pe recentele recomandari formulate in domeniu de catre Comisia Europeana, au declarat agentiei Mediafax surse oficiale.

"Comisia Europeana nu interzice folosirea criteriului privind pretul cel mai mic la atribuirea contractelor de achizitii publice, dar permite statului sa aiba posibilitatea sa foloseasca si alte criterii pentru un raport pret-calitate cat mai bun, astfel incat sa fie selectata o oferta cat mai avantajoasa economic, tratata intr-un sens mai larg", au aratat sursele.

Legislatia actuala stabileste ca un criteru de atribuire a contractului de achizitie publica poate fi numai fie oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, fie, "in mod exclusiv", pretul cel mai scazut, oferta cea mai avantajoasa economic fiind tratata ca si criteriu unic numai pentru contractele atribuite prin procedura de dialog competitiv.

Un studiu publicat la finele anului trecut de Institutul pentru Politici Publice, in baza informatiilor furnizate de catre autoritati, releva insa ca la achizitiile pe bani publici derulate in Romania prin sistemul electronic de achizitii publice este folosit in proportie covarsitoare, de 97%, pretul cel mai scazut ca principal criteriu de atribuire a contractului, in timp ce oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic este luata in calcul in doar 3% din proceduri.

Motivul este ca autoritatile contractante, mai ales la nivelul administratiei locale, deruleaza achizitii publice prin proceduri pe care nu le inteleg foarte bine si, de teama ca vor fi sanctionate inclusiv de Curtea de Conturi, folosesc ca si criteriu pretul cel mai redus din ofertele primite sau perioada cea mai mica asumata pentru executarea contractului, ceea ce genereaza lucrari de proasta calitate care pe termen lung sunt mai costisitoare.

Comisia Europeana a adoptat insa o directiva in care arata ca oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic trebuie sa fie un concept imperativ, deoarece toate ofertele castigatoare ar trebui sa fie alese, in cele din urma, in conformitate cu ceea ce fiecare autoritate contractanta considera a fi cea mai buna solutie din punct de vedere economic dintre cele oferite, care sa se bazeze pe cel mai bun raport pret-calitate.

"In scopul de a incuraja o mai buna orientare catre calitate a achizitiilor publice, ar trebui sa li se permita statelor membre sa interzica sau sa restrictioneze utilizarea doar a pretului sau doar a costului pentru evaluarea celei mai avantajoase oferte din punct de vedere economic, in cazul in care acestea considera necesar acest lucru. Pentru identificarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, decizia de atribuire a contractului nu ar trebui sa se bazeze doar pe criterii care nu sunt legate de costuri. Criteriile calitative ar trebui, prin urmare, sa fie insotite de un criteriu de cost care ar putea fi, la alegerea autoritatii contractante, fie pretul, fie o abordare bazata pe rentabilitate, precum calcularea costului pe ciclu de viata", este recomandarea de la Bruxelles.

Conditiile de livrare si plata, alte doua criterii importante

Printre criteriile care vor putea astfel fi luate in calcul alaturi de pret vor fi conditiile de livrare si plata, extinderea serviciilor de consultanta si inlocuire post-vanzare, factorii de mediu sau sociali (de exemplu, daca au fost tiparite carti pe hartie reciclata sau pe hartie obtinuta din exploatarea sustenabila a lemnului, promovarea integrarii sociale a persoanelor dezavantajate sau a membrilor grupurilor sociale in randul persoanelor desemnate sa realizeze contractul), poluarea provocata de extractia materiilor prime utilizate in produs sau cauzate de produsul insusi ori de fabricatia sa, lipsa elementelor chimice toxice la fabricarea produselor cumparate, folosirea unor utilaje eficiente energetic, reducerea la minim a deseurilor sau utilizarea eficienta a resurselor.

In cazul in care calitatea personalului angajat este relevanta pentru nivelul de performanta al contractului, autoritatile vor putea utiliza drept criteriu de atribuire si calificarea si experienta personalului alocat executarii contractului in cauza, cu obligatia ca respectivul personal sa fie inlocuit doar cu acordul autoritatii contractante, care verifica daca personalul de inlocuire este de aceeasi calitate.

Masurile care vizeaza protectia sanatatii angajatilor implicati in procesul de productie, favorizarea integrarii sociale a persoanelor defavorizate sau a membrilor grupurilor vulnerabile in randul persoanelor desemnate sa execute contractul sau sa se instruiasca in vederea dobandirii aptitudinilor necesare pentru contractul in cauza vor putea, de asemenea, sa faca obiectul criteriilor de atribuire sau a conditiilor de executare a contractului, cu conditia ca acestea sa se refere la lucrarile, produsele sau serviciile care urmeaza sa fie furnizate in baza contractului. De exemplu, astfel de criterii sau conditii pot fi angajarea de persoane in cautarea unui loc de munca pe termen lung si aplicarea masurilor de formare profesionala pentru someri sau pentru persoanele tinere in cursul executarii contractului care urmeaza sa fie atribuit.

In cadrul specificatiilor tehnice, vor putea conta si cerintele sociale care caracterizeaza direct produsul sau serviciul in cauza, precum accesibilitatea pentru persoanele cu handicap sau proiectarea pentru toate categoriile de utilizatorii.

"Avand in vedere posibilitatile numeroase de evaluare a raportului calitate-pret pe baza unor criterii de fond, ar trebui sa se evite recurgerea la tragerea la sorti ca unic mijloc de atribuire a contractului", a transmis Comisia Europeana.

In acelasi timp, insa, o alta recomandare de la Bruxelles este sa nu fie atribuite contracte de achizitii publice firmelor cu acte de coruptie si frauda dovedite, in detrimentul intereselor financiare ale UE, si ca neplata taxelor, impozitelor si a contributiilor la asigurarile sociale sa conduca la excluderea obligatorie de la licitatie a firmei in cauza, cu derogare doar in situatiile exceptionale in care cerintele imperative de interes general face indispensabila atribuirea contractului. Acest lucru s-ar putea intampla, de exemplu, in cazul in care vaccinurile sau echipamentele de urgenta de care este nevoie imediat nu pot fi cumparate decat de la o firma careia, altfel, i se aplica unul dintre motivele obligatorii pentru excludere.

#modificare amploare sistem achizitii, #pret mic atribuire contracte , #Stiri Guvern