Multi viseaza sa scape de viata de angajat si sa isi deschida propria afacere. Isi imagineaza ca vor fonda urmatorul Google sau Apple. De la Steve Jobs la Bill Gates, multi dintre cei mai bogati oameni ai lumii au inceput ca mici intreprinzatori, deci nu e de mirare ca exista credinta si speranta ca aceasta e calea spre bogatie si fericire.
Dar sa infiintezi o companie profitabila e greu si necesita sacrificii, mai ales in aceste vremuri de recesiune. Mai mult de 50% din firme dau faliment in primii 5 ani. Fondatorii lor isi petrec aceasta perioada de timp sarind peste vacante si chiar peste mese pentru a face afacerea sa mearga.In afara de depozite si aeroporturi, nimeni nu are nevoie de Segway, iar costurile de productie sunt uriase.
Ce trebuie sa faci e sa scoti cat mai repede produsul tau pe piata, sa incepi sa ai venituri de pe urma lui si feedback de la consumatori. Toate companiile, mari sau mici, trebuie sa se fie orientate spre consumator, nu spre echipa de inventatori. Trebuie sa tii cont de ce isi doresc clientii si sa faci produse in functie de acest feedback.
Ciclul de vanzare pentru afacerile aflate la inceput e mult mai lung decat se asteapta intreprinzatorii. Estimeaza cat iti va lua pana vinzi primul produs si apoi inmulteste cu 5 pentru a te apropia de perioada care iti va fi de fapt necesara sa pui totul la punct.
Nu pierde timp perfectionand produsul inainte de a-l scoate pe piata. Prea multi patroni isi imbunatatesc produsul la nesfarsit inainte de a incepe sa vanda, asa incat, pana se simt pregatiti sa iasa pe piata, raman fara capital si trebuie sa inchida afacerea.
Scoate pe piata un produs care functioneaza si repara defectele pe parcurs. In acest fel vei primi si un feedback valoros legat de punctele forte si slabiciunile produsului tau, pentru ca de multe ori piata nu este de acord cu tine in ceea ce priveste perfectiunea.
Deseori la un produs e mai importanta calitatea executiei decat noutatea acestuia. Microsoft este exemplul perfect in acest sens. Au produse finisate foarte bine si o distributie excelenta, desi multe servicii sunt mai slabe calitativ comparativ cu cele ale concurentei. Prefera cineva sa utilizeze Internet Explorer mai degraba decat Firefox sau Chrome?
Al treilea mit este ca poti sa lasi altora munca mai grea si mai putin interesanta. Multi cred ca daca sunt sefi inseamna ca pot sa plece de la serviciu devreme si sa isi ia concedii lungi. In realitate e fix pe dos. Intreprinzatorii nu pot niciodata sa se rupa cu adevarat de afacerea lor. Intotdeauna te gandesti la urmatorul contract pe care il vei semna sau la cum sa atragi investitorii.
Mai mult, mai ales la inceput, seful trebuie sa stabileasca stilul de lucru. Patronul trebuie sa fie primul dimineata la birou si sa plece seara ultimul. Daca ceri echipei tale sa faca ore suplimentare si sa stea in delegatie la motel, in loc de un hotel de 5 stele, trebuie sa fii acolo langa ea.
Sa incepi o afacere este o aventura, nu e niciodata usor. Concentreaza-ti timpul si energia pentru a demara afacerea fara un plan extrem de detaliat pentru ca acesta va fi deja depasit pana il termini de scris. Tine minte ca se nu se vinde neaparat cel mai inovator produs, ci cel pe care si-l doresc consumatorii si pe care si-l permit. Lucreaza mai mult si mai greu decat cei din jurul tau. Daca faci toate astea, ai o sansa sa pui temelia unei companii care va rezista la testul timpului.