Fondatorul variantei chineze a site-ului de reduceri Groupon are un singur principiu: daca nu reusesti din prima, cloneaza pana reusesti.
Wang Xing avea 26 de ani cand a clonat Facebook-ul. In luna decembrie a anului 2005, Wang si doi prieteni au "urcat" pe server o copie excelenta a retelei de socializare.Timp in care noii proprietari ai clonei Facebook, redenumita in Renren, se bucurau de succesul afacerii cumparate.
Analistii Forbes estimeaza valoarea companiei la 4 miliarde de dolari.
Wang si prietenii sai au mai dat lovitura cu Meituan, o copie a site-ului de discounturi Groupon, pe care au lansat-o in urma cu un an.
Vanzarile de cupoane de 12 milioane de dolari si atentia investitorilor externi dau masura succesului Meituan.
Razboiul clonelor
Insa pentru a reusi, Meituan trebuie sa invinga, in mod ironic, cele peste 3.000 de clone Groupon lansate in China.
Competitorul direct, o alta clona, Lashou, a primit finantare de 111 milioane de dolari si a anuntat investirea a 10 milioane in marketing.
Un alt competitor a acaparat cota de piata, intr-o miscare clasic chinezeasca, clonand numele domeniului: Groupon.cn.
Razboiul pentru pozitia de "Groupon-ul Chinei" s-a transformat intr-o scumpa cursa a inarmarilor.
Banii sunt indreptati catre metode de atragere a clientilor, iar victoria ar putea fi decisa de cine falimenteaza pe cine.
Competitia intensa a dus la crearea numeroaselor echipe de vanzari, care au locatii in peste 100 de orase de-a lungul Chinei.
De la o cota de piata de 20%, Meituan a ajuns la sub 10%.
Wang Xing a invatat ca duplicarea unei afaceri se poate face usor, insa succesul nu poate fi clonat.
Cine este Wang Xing
De data aceasta, clona avea sa fie perfecta - asa s-a nascuta Xiaonei.
"La acel moment, eram trei oameni si niciunul dintre noi nu era designer. Eram ingineri cu totii".
Peste cateva luni, in care nu a reusit sa stranga finantari pentru cheltuielile in continua crestere, Wang s-a vazut nevoit sa vanda proiectul. Noii proprietari se numeau Oak Pacific Interactive.
Copierea afacerilor occidentale este o cale pe care China calca fara probleme.
Clonele locale au un avantaj dat de barierele lingvistice si de cele guvernamentale, care nu privesc cu ochi buni companiile din Occident.
Groupon ( de la "Group Coupon")
Fondator: Andrew Mason, 30 de ani
Angajati: 6.000
Vanzari estimate in 2011: intre 3 si 4 miliarde de dolari
Cota de piata: 30-50%
Exemplu de deal: bilet de autobuz de la New York la Washington la 10$ (reducere de la 20 de dolari)
Meituan ( "Grupul frumos")
Fondator: Wang Xing, 32 de ani
Angajati: 1.400 plus 300 de agenti de vanzare raspanditi pe teritoriul Chinei
Vanzari estimate in 2011: 150-230 de milioane de dolari
Cota de piata: sub 10%
Exemplu de deal: o cina pentru doi la un restaurant japonez la 26$ (reducere de la 106 dolari)