Clonele conduc China. Cum se fac milioane de dolari din copierea Facebook, Twitter si Groupon

Luni, 02 Mai 2011, ora 11:14
2349 citiri
Clonele conduc China. Cum se fac milioane de dolari din copierea Facebook, Twitter si Groupon

Fondatorul variantei chineze a site-ului de reduceri Groupon are un singur principiu: daca nu reusesti din prima, cloneaza pana reusesti.

Wang Xing avea 26 de ani cand a clonat Facebook-ul. In luna decembrie a anului 2005, Wang si doi prieteni au "urcat" pe server o copie excelenta a retelei de socializare.

Xiaonei, asa cum s-a numit clona, avea sa devina rapid cea mai vizitata retea de socializare construita dupa modelul Facebook, insa in mai putin de un an fondatorul a fost nevoit sa vanda afacerea pentru cateva milioane de dolari.

Urmatorul pas a fost clonarea Twitter. Fanfou avea sa devina cea mai accesata clona Twitter din china, insa oficialitatile au inchis site-ul, ca urmare a revoltelor din Xianjiang, in 2009.

Avea sa dureze mai mult de un an pana sa fie iarasi functional.

Timp in care noii proprietari ai clonei Facebook, redenumita in Renren, se bucurau de succesul afacerii cumparate.

Analistii Forbes estimeaza valoarea companiei la 4 miliarde de dolari.

Wang si prietenii sai au mai dat lovitura cu Meituan, o copie a site-ului de discounturi Groupon, pe care au lansat-o in urma cu un an.

Vanzarile de cupoane de 12 milioane de dolari si atentia investitorilor externi dau masura succesului Meituan.

Razboiul clonelor



De altfel, poate fi lovitura cea mare pentru Wang.

Insa pentru a reusi, Meituan trebuie sa invinga, in mod ironic, cele peste 3.000 de clone Groupon lansate in China.

Competitorul direct, o alta clona, Lashou, a primit finantare de 111 milioane de dolari si a anuntat investirea a 10 milioane in marketing.

Un alt competitor a acaparat cota de piata, intr-o miscare clasic chinezeasca, clonand numele domeniului: Groupon.cn.

Razboiul pentru pozitia de "Groupon-ul Chinei" s-a transformat intr-o scumpa cursa a inarmarilor.

Banii sunt indreptati catre metode de atragere a clientilor, iar victoria ar putea fi decisa de cine falimenteaza pe cine.

Competitia intensa a dus la crearea numeroaselor echipe de vanzari, care au locatii in peste 100 de orase de-a lungul Chinei.

De la o cota de piata de 20%, Meituan a ajuns la sub 10%.

Wang Xing a invatat ca duplicarea unei afaceri se poate face usor, insa succesul nu poate fi clonat.

Cine este Wang Xing



Nascut in 1979, in provincia Fujian, fiul unui antreprenor in serie care a investit in flori, constructii, exploatari miniere si ciment.

In scoala generala, Wang a fost atras de domeniul informaticii si in 1992 a inceput sa lucreze la clonarea unui Apple II.

Un an mai tarziu, parintii i-au cumparat o clona de PC. La jumatatea anilor '90, si-a cumparat primul modem dial-up si a inceput sa navigheze pe Internet.

"Este un instrument, o jucarie si uneori poate deveni o arma", spune Wang despre PC.

In timp ce isi consolida studiile de inginerie, la Universitatea din Delaware, a descoperit Friendster.

Anul 2004 l-a gasit pe Wang intors din America cu scopul declarat de a construi retele de socializare online. A inceput cu o clona inexacta Friendster.

"Conceptul era imprumutat de la Friendster, insa design-ul era original. Si destul de urat". Site-ul a esuat.

In vara anului 2005, Wang si prietenii sai planificau dezvoltarea unei alte retele sociale care sa se adreseze studentilor.

Folosind adresa de e-mail data de Universitatea din Delaware, Wang avusese acces la ceea ce se numea atunci The Facebook.

De data aceasta, clona avea sa fie perfecta - asa s-a nascuta Xiaonei.

"La acel moment, eram trei oameni si niciunul dintre noi nu era designer. Eram ingineri cu totii".

Peste cateva luni, in care nu a reusit sa stranga finantari pentru cheltuielile in continua crestere, Wang s-a vazut nevoit sa vanda proiectul. Noii proprietari se numeau Oak Pacific Interactive.

Copierea afacerilor occidentale este o cale pe care China calca fara probleme.

Clonele locale au un avantaj dat de barierele lingvistice si de cele guvernamentale, care nu privesc cu ochi buni companiile din Occident.

Groupon ( de la "Group Coupon")

Fondator: Andrew Mason, 30 de ani
Angajati: 6.000
Vanzari estimate in 2011: intre 3 si 4 miliarde de dolari
Cota de piata: 30-50%
Exemplu de deal: bilet de autobuz de la New York la Washington la 10$ (reducere de la 20 de dolari)

Meituan ( "Grupul frumos")

Fondator: Wang Xing, 32 de ani
Angajati: 1.400 plus 300 de agenti de vanzare raspanditi pe teritoriul Chinei
Vanzari estimate in 2011: 150-230 de milioane de dolari
Cota de piata: sub 10%
Exemplu de deal: o cina pentru doi la un restaurant japonez la 26$ (reducere de la 106 dolari)

#clona facebook, #clone china, #groupon, #site copiat facebook, #twitter , #stiri Facebook