România, între țările Uniunii Europene în care transportul de marfă pe calea ferată a scăzut în 2022

Miercuri, 15 Noiembrie 2023, ora 16:11
0 citiri
România, între țările Uniunii Europene în care transportul de marfă pe calea ferată a scăzut în 2022

Transportul de marfă pe calea ferată a scăzut cu 5% în România anul trecut, în comparație cu 2021.

România se află între cele 14 țări ale blocului comunitar care se află în această situație, ce se regăsește și la nivelul mediei europene.

Comisia Europeană își vede astfel întârziate, cel puțin deocamdată, planurile privind suplimentarea transportului de mărfuri pe calea ferată, în acord cu obiectivele de mediu trasate de la Bruxelles.

Nu s-a atins nivelul din 2018

Comisia Europeană își propune, prin Green Deal, ecologizarea transportului de marfă, prin urmare, atragerea a cât mai multe companii de transport de marfă pe calea ferată.

Cu toate acestea, transportul feroviar de marfă al Uniunii Europene pentru principalele companii a scăzut în 2022, în comparație cu 2021, cu 0,5%.

Astfel, transportul feroviar de marfă al Uniunii Europene pentru principalele companii (volum total de mărfuri transportate de cel puțin 200 de milioane de tone-kilometri sau de cel puțin 500 000 de tone) a atins anul trecut 398 de miliarde de tone-kilometri (tkm), aproape la nivelul înregistrat în 2018 (400 miliarde tkm, cel mai mare din 2012).

Transportul feroviar de marfă al Uniunii Europene pentru principalele companii a fost însă mai mare în 2021, de 399 de miliarde de tone-kilometri (tkm).

Danemarca, cea mai mare creștere

În ceea ce privește tonajul, 14 din 25 de țări membre ale Uniunii Europene cu transport feroviar înregistrat au scăzut în 2022 față de 2021.

Cele mai mari scăderi au fost observate în Lituania (-39%), Estonia (-24%), Finlanda (-22%) și Grecia (-20%).

România a consemnat o diminuare de 5%, potrivit datelor publicate de Eurostat.

Alte țări în care tonajul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut sunt Cehia (-9%), Portugalia (-8%), Luxemburg (-7%), Slovacia (-6%) și Franța (-5%).

În schimb, cea mai mare creștere a tonajului a fost înregistrată în Danemarca (+12%), urmată de Croația (+7%) și Bulgaria (+6%).

Alte țări în care tonajul mărfurilor transportate pe calea ferată a crescut peste procentul de 1% sunt Olanda (+4%), Slovenia și Italia, ambele cu +3%.

Evoluție inconstantă

Privind în detaliu, performanța transportului feroviar de marfă în Uniunea Europeană a înregistrat o redresare clară în toate trimestrele anului 2021, cea mai mare rată de creștere fiind observată în al doilea trimestru din 2021 (+21%), urmat de trimestrul al treilea (+8%).

În primul și al doilea trimestru din 2022, performanța a crescut cu 4%, respectiv 2%, comparativ cu aceleași trimestre din 2021.

A urmat însă un al treilea trimestru fără nicio modificare a performanței și apoi o scădere clară de 5% în al patrulea sfert al anului trecut.

Eurostat precizează că principalele companii sunt definite ca fiind acelea cu un volum total de transport de mărfuri de cel puțin 200 de milioane de tone-kilometri sau de cel puțin 500.000 de tone, iar ponderea volumelor de transport feroviar de marfă în totalul Uniunii Europene de la întreprinderile non-principale este destul de mică.

Articol realizat in colaborare cu Risco.ro

...citeste mai departe despre "România, între țările Uniunii Europene în care transportul de marfă pe calea ferată a scăzut în 2022" pe Ziare.com

#economie Europa , #Stiri Macroeconomie