La Dorna spune "la revedere" Romaniei!

Luni, 11 Iulie 2011, ora 00:57
8071 citiri
La Dorna spune "la revedere" Romaniei!

Dorna pleaca din Romania, grecii de la Olympus au anuntat o investitie de 55 milioane euro. Unii se dezvolta, altii pleaca. Consumatorii romani ar trebui sa tina cont de locul de fabricatie al produsului pe care il cumpara. "Cumparati romaneste!" este astazi mai mult decat un slogan. Poate deveni un ajutor dat economiei pentru a iesi mai repede din criza. 

Compania franceza Lactalis a decis sa mute fabrica de branzeturi din judetul Suceava in Polonia. La Suceava, Lactalis producea marca La Dorna.

Brandul Dorna a fost dezvoltat cu ani in urma de catre elvetianul de origine greaca Jean Valvis si vandut, intre timp, pe linii de afaceri.

Apele minerale catre Coca-Cola, iar produsele lactate catre compania franceza Lactalis.

Gestul francezilor, de a inchide fabrica de la Suceava, este dezamagitor din mai multe puncte de vedere.

In primul rand, pentru ca brandul de lactate este unul cu rezonanta in Romania. El a fost construit cu un puternic accent eco, avantajat fiind si de asocierea marcii cu o zona cu adevarat superba din punct de vedere natural din Romania.

De asemenea, Dorna a fost una din marcile construite ca la carte, adica a fost printre primele de pe piata si s-a consolidat in timp.

Paradoxal, chiar daca a apartinut numai unor investitori straini, La Dorna este un adevarat brand romanesc.

In al doilea rand, plecarea Lactalis este dezamagitoare din punct de vedere economic.  Pierderea a 25 de locuri de munca, atat cat erau in fabrica de la Suceava, nu  este, in mod evident, un fapt semnificativ pentru economia romaneasca.

Intr-adevar, 25 de locuri de munca nu au mare importanta la scara economiei romanesti. Si, totusi, traim vremuri de criza in care orice loc de munca conteaza.

Gestul companiei franceze este dificil de inteles, pentru ca toate datele de pana acum arata ca investitia din Romania ar trebui sa fie mai profitabila decat cea din Polonia: salariile din Romania sunt cele mai mici din Europa, cota de impozitare a profitului este una dintre cele mai mici din Europa, exceptie facand nivelul contributiilor sociale.

Dar, dincolo de locurile de munca din fabrica de branzeturi, Romania sufera si alte pierderi prin plecarea Lactalis. Este vorba despre faptul ca firma franceza avea organizate trei circuite de colectare a laptelui organizate in Dobrogea si nordul Moldovei, adica in Constanta, Tulcea si Suceava.

Numarul fermierilor care lucrau pentru fabrica de la Suceava nu este prezentat public, dar cu siguranta agricultorii vor avea probleme mai mari decat muncitorii disponibilizati in fabrica de la Suceava.

Muncitorii ar putea sa-si gaseasca de lucru, in tara sau in strainatate (se intelege dintr-un comunicat al companiei franceze ca o parte dintre ei au si fost cooptati sa lucreze in Polonia), dar micii fermieri au o singura sansa: laptele pe care il produc sa fie preluat de catre o alta companie.

In lipsa acestei noi firme, fermierii sunt ca si condamnati la faliment.

Cu intarziere, compania Lactalis a facut public si un comunicat privind mutarea fabricii de la Dorna in Polonia. Intelegem ca decizia este legata de intentia grupului de a-si consolida activitatea la nivelul Europei Centrale si de Est.

Dar mai exista o motivatie si anume scaderea cererii pe piata interna. Pentru economia romaneasca trebuie sa fie, totusi, un semnal de alarma.

Exista, asadar, doua motivatii majore pentru plecarea Lactalis: recesiunea din Romania care a dus la scaderea cererii si reorganizarea la nivel international a grupului francez.

Dar, indiferent de argumentele corporatiste, Romania pierde prin plecarea brandului La Dorna. Pierde impozite si taxe bugetare si locale, pierde locuri de munca si risca sa piarda un circuit agricol construit in timp si cu dificultate.

Inchiderea fabricii de la Suceava nu este un caz izolat.

Recent, o alta companie din industria alimentara, Caroli, a anuntat inchiderea fabricii din Tulcea. Aici, numarul locurilor de munca desfiintate este mai mare, 170, dar si explicatiile sunt mai complete; alaturi de scaderea pietei interne apare si economia la negru. Asadar, avem  un element comun pentru cele doua companii, scaderea pietei interne.

Dar, in plus, apare si o tema mult discutata, in ultimii ani, piata neagra prezenta in productia si comercializarea alimentelor.

Pana acum, nu am avut decat rezultate discrete ale institutiilor statului in combaterea pietei negre. Iata ca fenomenul economiei subterane, insotit de recesiune, duce la inchiderea sau mutarea unor fabrici.

Prin contrast cu inchiderea fabricilor, exista si o stire la polul opus. Un investitor grec, producator al marcii de lactate Olympus, a anuntat deschiderea unei fabrici, in judetul Brasov.

Investitia este in valoare de 55 milioane euro. Sigur ca pare ciudat. Dorna se inchide, Olympus investeste. Este vorba despre politicile de dezvoltare ale companiilor.

Francezii de la Lactalis au decis sa se concentreze pe Polonia, grecii de la Olympus au hotarat sa-si consolideze productia in Romania. Este optiunea companiilor si in favoarea unei astfel de decizii se iau in calcul mai multi factori.

Trebuie sa spunem ca grecii de la Olympus au si inchis o fabrica din Baraolt (judetul Covasna) in paralel cu deschiderea noii unitati de productie de langa Brasov.

De altfel, compania elena a anuntat ca va folosi productia din Romania pentru a-si dezvolta exporturile pe pietele europene. Este, asadar, o diferenta de viziune si de interes aratate economiei romanesti.

Desigur, companiile pot alege sa produca unde doresc in lume. De altfel, optimizarea costurilor face parte din managementul oricarei firme, mare sau mica. Suntem intr-o piata comuna si intr-o economie libera.

In acelasi timp, insa, pentru consumatori este astazi aproape o obligatie sa cunoasca locul de productie al produsului pe care il cumpara si sa inteleaga ca o companie care este rezidenta in tara in care locuiesc pune umarul la cresterea economiei locale.

Plateste taxe, impozite, salarii, iar activitatea pe care o desfasoara are efecte pozitive in lant, in mai multe domenii ale economiei (distributie, transport, comert).

Si atunci, incepand de astazi, personal, in calitate de consumator, atunci cand voi avea de ales intre La Dorna si Olympus, voi lua din raftul magazinelor a doua marca.

Analiza Constantin Rudnitchi 

#constantin rudnitchi, #criza, #industrie alimentara, #la dorna, #lactalis, #mancare, #produse romanesti , #Editorial